Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kaste ut leieboer

cathabv

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er riktig emne å spørre under, men prøver meg her :)

Det har seg slik at jeg bor i en leilighet som foreldrene mine eier, hvor vi også leier ut tre rom til. Nå er situasjonen blitt slik at jeg ønsker å be ene leietakeren flytte ut rett og slett fordi hun ikke respekterer de regler som gjelder når man bor i leilighet sammen med andre, som rydding, vasking og generelt være hyggelig mot resten av de som bor i leiligheten. Men etter å ha søkt litt rundt ser det ut til at jeg har ikke noe grunnlag for å kaste henne ut, selv om jeg selv bor i leiligheten og hun bryter på ingen måte kontrakten. Ikke som hun ødelegger leiligheten eller noe, men gjør det rett og slett utrivelig for oss andre. Så lurer i bunn og grunn på om jeg har noen mulighet til å bli kvitt denne personen? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Du er ikke utleier, så du har ingen mulighet for å kaste ut noen. I den grad noen har slike rettigheter er det dine foreldre.

2) I kollektiv der man har eksklusiv bruksrett til ett enkeltrom og ellers ikke-eksklusiv bruksrett til resten av boligen gjelder ikke krav til saklig grunn for oppsigelse, jfr. husleieloven pgf 9-5. Man kan altså bli sagt opp fordi det er vanskelig å leve sammen med vedkommende.

Hvis avtalen er tidsubestemt har man i slike tilfeller heller ikke plikt til å begrunne oppsigelsen (pgf 9-7 fjerde ledd), og leietaker har heller ikke rett til å protestere og kreve saken brakt inn for retten (pgf 9-8 tredje ledd).

• Liker 4
Lenke til kommentar

2) I kollektiv der man har eksklusiv bruksrett til ett enkeltrom og ellers ikke-eksklusiv bruksrett til resten av boligen gjelder ikke krav til saklig grunn for oppsigelse, jfr. husleieloven pgf 9-5. Man kan altså bli sagt opp fordi det er vanskelig å leve sammen med vedkommende.

Jaha? Følgende står i NOUen:

Det er heller ikke tale om et enkelt beboelsesrom dersom to eller flere enkeltrom er utstyrt med felles aksessorier,

Ot. propen sier følgende:

Det er heller ikke tale om et enkelt beboelsesrom dersom to eller flere enkeltrom er utstyrt med spesielle fellesrom, som felles kjøkken, bad, WC o.l.

Betyr ikke det at de fleste kollektiver (ansamlinger enkeltrom med fellesarealer) ikke faller inn under unntaket i § 9-5 tredje ledd?

Lenke til kommentar

Jaha? Følgende står i NOUen:

Følgende står også i NOU'en (sitat fra forarbeidene til den opprinnelige regelen i 1939-loven):

Det er leieforhold innenfor den enkelte beboelsesleilighet, hvor utleieren av økonomiske eller andre grunner ser seg tjent med å leie bort ett enkelt rom eller flere enkelte rom. Den omstendighet at det er en del av et hjem som leies bort setter åpenbart disse leieforhold i en helt annen stilling enn ordinære leieforhold

Og:

Disse synspunktene kan utvalget slutte seg til. I leieforhold som dette kommer partene så tett inn på hverandre at det kan føre til uholdbare tilstander om utleieren ikke kan si opp leieren med bindende virkning. Forøvrig finner utvalget grunn til å framheve at disse utleierne er uprofesjonelle. Innfører man et oppsigelsesvern i slike leieforhold, er det rimelig å tenke seg at dette vil kunne redusere utbudet på leiemarkedet.

Betyr ikke det at de fleste kollektiver (ansamlinger enkeltrom med fellesarealer) ikke faller inn under unntaket i § 9-5 tredje ledd?

Nei. Etter ordlyden skal man vurdere hvorvidt utleieobjektet er et enkeltrom og hvorvidt avtalen inkluderer fast adgang til en bolig det bor noen andre i. Kollektiv er i kjerneområdet for dette, leietakers eneste "eksklusive borett" inkluderer typisk hans/hennes eget rom og dette rommet alene. Der leietakers eksklusive borett inkluderer mer enn ett rom vil vilkårene ikke være oppfylt.

Sitatet fra Ot.prp'en er ment unnta leiligheter der man i realiteten ikke deler fellesrom med leilighetens andre beboere (fordi enkelte enkeltrom har "tilhørende" fellesrom) selv om leieavtalen kun er på enkeltrom - altså å forhindre omgåelse av loven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...