Sk!ppy Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Hei! Driver mitt eget lille webutviklingsfirma, og har gått alt for lenge uten noen ordentlig kontrakt nå. Jeg er litt usikker på hva den burde inneholde, og hvordan det skal formuleres og håper på litt hjelp. Jeg har et par punkter jeg vet jeg ønsker å ha med, og de er; Hva som skal gjøres (Hvor spesefikt bør dette beskrives?) Betaling, hvor mye, når? (Timebetaling eller fastpris?) Hva som skjer om betaling uteblir (Er vel inkasso som er naturlig her, men tenker angående nettsiden dems) Hva som skjer om prosjektet avlyses, både av meg eller kunden (Kill fee? Gebyr for å avbryte kontrakt) Hvis hva som skal gjøres endres underveis, endres det for mye bør vel dette prosjektet ansees som avsluttet, og ny kontrakt med nye vilkår avtales. Arbeid i tillegg til det som er avtalt. Dette er hva jeg tenker den bør inneholde, men er usikker på hvordan burde formuleres. Ønsker inspill og tilbakemeldinger på dette Endret 5. januar 2013 av Sk!ppy Lenke til kommentar
Spinnzz Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hva slags kontrakt er det du tenker på? En arbeidskontrakt? Mellom deg og kunde? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Ja. Arbeidskontrak som skal egentlig løse alt om det blir konflikt eller problemer. Lenke til kommentar
Spinnzz Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Et raskt søk på google med søkeordene "arbeidskontrakt+webutvikling" gir deg feks dette resultatet http://norskwebforum...hp?f=31&t=41760 Jobber en del som freelance selv (ikke med websider og slikt, men) og da skriver jeg som regel kontraktene selv, tviler på at det finnes noen "standardkontrakter" for det. Edit: Av erfaring så er det VELDIG lurt å spesifisere arbeidet så nøyaktig som mulig, har opplevd at kunden ikke har vært veldig fornøyd når det er blitt gjort noe som IKKE stod i kontrakten Endret 5. januar 2013 av Spinnzz Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Finnes nok noen som oppretter standarkontrakter, men det er ikke dette jeg er ute etter da mange av de jeg finner ikke har med alt jeg har nevnt i førsteposten min, og de som har med deler av det har det med veldig forenkelt (uten å dekke alt jeg ønsker å dekke). Lenke til kommentar
Spinnzz Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Noen punkter jeg ville hatt med Oppdragets art og varighet - Nøyaktig spesifisering av oppdraget, hva skal gjøres og evt hvordan - Hvor lang tid vil det ta? Lønn - Hvor mye koster dette kunden? - Evnt legge til en underpost med "overtid/arbeid utover den avtalte perioden" Rettigheter - Hvilke rettigheter på websiden har kunden? Hvem "eier" designet, osv osv Særskilte bestemmelser - Liker alltid å ha et punkt kalt dette der jeg kan føre opp alt mulig annet som ikke skulle passe under noen av de andre punktene i kontrakten. Vedlegg - Om du eventuelt skulle ha det. Er nok en del andre ting du også kan ha med som jeg ikke kommer på akkurat nå men da har du ihvertfall noe å pusle med Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Verdt å merke seg er at utformingen av denne "standardavtalen" fort kan bli førende for hvorvidt skattemyndighetene betrakter deg som arbeidstaker eller næringsdrivende, særlig hvis du har få oppdrag / få kunder. Det viktigste elementet i en avtale er hvilke ytelser som utveksles. Du må presist beskrive blant annet: - Hva det er du skal yte, og hva du skal ha tilbake. - Når din ytelse/motytelsen skal leveres? - Hvor ytelsen/motytelsen skal leveres, og på hvilken måte? - Hvilke konsekvenser forsinket levering vil føre til? Standard kontraktsrett lar deg holde tilbake deler av din ytelse ved forsinket betaling, men uten særskilt avtale har du ingen automatiske rettigheter over det som allerede er levert. Hvis du er ute etter å få dette satt opp for deg så snakker vi personlig tjenesteyting. Det er mulig andre forumgjengere er interessert i å gjøre dette gratis for deg, men gratis betaler ikke studielånet mitt. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Du må ha med hva som skjer ved endringer i prosjekter; både små og store.Ta med et punkt som sier noe lignende som at hele prosjektet er din eiendom til hele beløpet er betalt. Gjør det mye vanskeligere for vanskelige firma å holde tilbake betalinger. Dette virker rimelig standard for de som selger produkter/håndfaste saker og jeg tror du kan ha tilsvarende for dine web-produkter. Betal noen kroner til Krikkert eller en annen jusstudent så er du relativt sikker på å få en god kontrakt. Alternativt kan du vel høre med diverse studentordninger som jussbuss eller jus(s)hjelpa. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Høres fornuftig ut å betale litt for dette. Er nok best å betale litt, for å så være sikker på at alt blir korrekt. Lenke til kommentar
SSL Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Selv om denne nok ikke er testet i norsk juridisk farvann kan denne artikkelen være både nyttig og inspirerende: http://24ways.org/2008/contract-killer/ Det er mange som har brent seg på halvseriøse hobbyutviklingsprosjekter. Mitt beste råd vil være å ha klare avtalepunkt på hva som skal leveres når, hva som anses som avslutningen for oppdraget, hvordan og til hvilket tidspunkt betalingen skal foregå, hva som skal skje om betalingen uteblir og hvem som eier rettighetene til det ferdige produktet og kildekoden. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Nå er det selvfølgelig mye av de samme tingene man skal tenke på når man skriver en kontrakt, uavhengig av hvilket land og dermed rettssystem avtaleforholdet er tilknyttet, men å bruke amerikanske (engelske?) guider for hvordan å skrive en avtale i Norge er generelt sett ikke så veldig gunstig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå