Gå til innhold

Litt hjelp til en nybegynner!

Dew

Anbefalte innlegg

Jeg har trent med RYP-programmet av og på i ett års tid, med kanskje 4-5 fullstendige gjennomføringer. Jeg er godt fornøyd med programmet, men kunne trengt litt hjelp for å fortsette utviklingen!

Først litt om meg: Jeg er 28 år 180 høy og veier rett over 70kg. For ett år siden, veide jeg 65 kg, de første kiloene kom etter ett par mnd, men har ikke klart å legge på meg noe mer siden. Jeg mistenker at dette har en sammenheng med dårlig kosthold, men planlegger å sette opp en diett for å passe på at jeg spiser nok og rett.

Målet mitt er å fortsette å legge på meg ved å øke muskelmassen min, men jeg har noen spørsmål:

Jeg leser mye om at markløft og knebøy er veldig gode baseøvelser. Knebøy er jo i RYP-programmet, men jeg kunne godt tenkt meg å legge til markløft også. Problemet er at jeg har en svak ryggmuskulatur og svai i ryggen. Overalt skrives det jo om hvor skadelige disse øvelsene kan være, hvis de gjøres feil. Det har kanskje skremt meg litt, finnes det gode alternativer? Eller bør jeg bare ta tid til å sette meg inn i dem skikkelig? Jeg har sett en del videoer om disse øvelsene, men det er noe annet å sitte foran PCen og se på, enn å gjøre det selv. Jeg har ofte droppet knebøy eller unngått å øke vekt fordi jeg er redd jeg gjør øvelsen feil. Jeg trener for tiden alene på Fresh Fitness, og er usikker på om jeg vil betale for en PT time hvis det ikke er nødvendig.

Jeg strever også med å finne gode mageøvelser. Jeg har prøvd sit-ups, planken, kapteinstolen og ulike ab crunch maskiner. Den maskinen de har på Fresh Fitness, kjenner jeg ikke noe når jeg bruker. Kapteinstolen blir jeg mer sliten i beina enn magen av å bruke (jeg har sett instruksjonsvideoer av kapteinstolen, men føler likevel jeg må gjøre noe feil...). Sit-ups får jeg vondt i ryggen av og planken er bare veldig veldig kjedelig :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting til, på RYP sine sider sier de at treningsøktene varer i ca 60 min. Jeg bruker mye mindre enn dette, har jeg for korte pauser mellom øvelsene?? Ofte bruker jeg så lite som 40 minutt...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...