Gå til innhold

Skal til venstre i rundkjøring, to utgangsfelt, vikeplikt for de fra høyre ved feltskifte ut av rundkjøringen?


-Teddy-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå synes jeg ikke han som kjørte bilen med kameraet kjørte spesielt aktsomt... -TO- ganger forsøker han å kjøre forbi en bil på høyresiden - og det attpåtil inne i en rundkjøring. Siste gang kjører han også forbi på høyresiden, bare for å komme seg forbi bilen som irriterer ham. Greit, man kan kritisere bilen i innerste felt for feil feltvalg (dog er man ikke forpliktet til å velge ytterste felt når man skal rett frem, selv om det heter seg at man fortrinnsvis skal velge dette) , og ikke overholde vikeplikten ved feltskifte, men jeg synes samtidig at sjåføren i bilen som filmet kjørte altfor aggresivt...

Den svarte bilen kjører feil.

I første rundkjøring legg svart bil seg i feil posisjon ved inngangen til rundkjøringa og ved utgangen bryt den vikeplikta. Det er lov å kjøre den vegen svart bil tok, men då må du vike for bil som ligg i ytste felt. Sidan det er normalt å ligge der når du skal ut så tidleg, som for øvrig er norma til vegvesenet, så er det heilt naturleg av kamerabil å kjøre som han gjer. Det hadde vore noko anna om det kom bil frå venstre i inste felt som skal ut same plass, men kamerabil har framleis lov å kjøre så lenge ytste felt er ledig.

 

I andre rundkjøring kan svart bil gjerne ligge i inste felt sidan det er to felt ut, men det ser ut som den er på vei over i høgre felt etter rundkjøringa. Igjen ser eg ikkje noko problem med køyringa til kamerabilen.

Eg ser ikkje kva kamerabilen gjer feil.

 

Raud er kamerabil.

post-20187-0-78771300-1357828826_thumb.png

 

Det høyrest ut som det var kontakt i andre rundkjøring, men i så fall hadde det vore snodig av sjåføren å kjøre forbi og frå den svarte bilen.

 

Hadde bilane skulle kjørt rett fram i første rundkjøring så er det litt meir iffy. Om ein ser på kartet så skal du ligge i inste felt, men det er vanskeleg å sjå, så der er det greit å vere litt meir på vakt. Likevel har inste bil vikeplikt.

Lenke til kommentar

Zeph: Det er vel strengt tatt ikke lov å kjøre forbi til høyre i rundkjøringer, akkurat like lite som det er lov til å kjøre forbi til høyre på en rett to-feltsvei (og merk; det er forskjell på å kjøre forbi og passere)? Her lå kamerabilen relativt langt bak den andre, og forsøker å kjøre forbi på utsiden - i en rundkjøring - uten å forsikre seg hvor bilen foran skal. Som jeg sa; ja, den svarte bilen bryter vikeplikten, men samtidig bryter den som filmer trafikkreglene rundt forbikjøring. Han skaper unødige situasjoner - ikke bare en gang, men faktisk tre ganger i løpet av den filmen (første rundkjøring, andre rundkjøring og sin siste forbikjøring).

 

(ref: http://www.lovdata.n...-0747-0.html#12)

 

 

Akkurat som at man "forventer" at noen som legger seg i venstre felt skal ut til venstre og dermed antar noe som man egentlig ikke burde anta men være sikker på, så forventer man å ikke bli forbikjørt på høyre side - hadde føreren av kamerabilen ikke prøvd å kjøre forbi, og attpåtil legge seg i blindsonen på den andre bilen, så hadde ikke det vært en situasjon. Om de hadde kollidert tror jeg nok ikke det hadde blitt en ensidig skylddeling.

 

Rundkjøringene fungerer best om folk faktisk holder tilstrekkelig avstand. Kommer du inn i en rundkjøring 3 sekunder bak en bil så hold deg 3 sekunder bak :p

Endret av noxon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vore noko anna om det kom bil frå venstre i inste felt som skal ut same plass, (...).

 

 

Det som både Prøve og Sverre sier, er jo at det ikke hadde vært noe forskjell om han kom fra venstre, fordi bilen i innerste felt uansett har vikeplikt ved feltskifte i rundkjøringen uavhengig av antall felter på vei ut av rundkjøringen. Dette er ikke jeg som nevnt tidligere ikke enig i, mest som følge av konsekvensene og fordi feltskiftet til bilen i indre kan forutses før du kjører inn, ikke fordi det kan være prinsipielt riktig i tankeeksempler. Det har jo nettopp den konsekvensen at det bare er å kjøre inn i rundkjøringer i ytre, selv om det kommer en bil fra venstre i innerste felt som skal ut foran deg sålenge han ikke allerede er på vei over i ytre felt (noe han kommer til å være bare ett sekund eller to etter at du kjører inn).

Lenke til kommentar

Om det er forbudt for kamerabilen å kjøre forbi til høyre i denne situasjonener jeg litt usikker på, det kommer ann på om bilen i indre felt kommer innunder å åpenbart forberede sving til venstre. Plasseringen er jo slik at han åpenbart forbereder å ta en utkjøring til venstre (Noe den så ikke gjør, som leder til problemet), men å ta til venstre i en rundkjøring innebærer jo at man følger rundkjøringen rett 'frem' langs rundkjøringen før man svinger til høyre...

 

Det er imidlertid temmelig tydelig at den som filmet er skyldig i å holde alt for kort avstand mellom rundkjøringene. Dette er bot eller potensiellt førerkortbeslag (<0.5s er tap av førerkort, bot, ikke bare forenklet forelegg ved <1.0s). Tatt i betraktning at forankjørende har demonstrert å ikke være helt stø i den første rundkjøringen synes jeg det er ekstra spesiellt at filmeren velger å legge seg så tett på.

 

Kamerabevegelser kan tyde på kontakt mellom bilene i så fall skyldes gjerne dette et ønske om å få kontakt med den andre føreren, men dette er feil måte å gjøre det på. Det kan dog bare være unnamanøver.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I veivesenets håndbok 060 finner man følgende tekst (side 32):

 

(om vikeplikt ved innkjøring i rundkjøring)

Som ved forkjørsveg ellers gjelder vikeplikten uansett hvilket felt i rundkjøringen befinner seg i. Eksempelvis kan det tenkes at kjørende i rundkjøringens indre felt er i ferd med å skifte over til ytre kjørefelt samtidig med at en kjørende vil inn i rundkjøringen. Den sistnevnte kjørende har da vikeplikt.

 

Så denne teksten er i tråd med min tolkning tidligere om at vikeskiltet veier tyngre enn veikeplikt ved feltbytte, dette kommer bare inn i spill om den TS var i konflikt med krysset vikelinjen etter at det var åpenbart en konflikt med TSs kjøretøy. (I.e. etter at TS indikerte eller startet sin manøver)

 

(Håndbok 060 side 31)

Skal en først forlate rundkjøringen til venstre, bør en plassere seg i venstre felt (indre felt i rundkøringen) og skifte til høyre felt i rundkjøringen før utkjøring. Men [sic] en har da vikeplikt ved feltskifte etter trafikkreglene §8 nr. 1 første ledd.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

sverreb:

Angående forbikjøring til høyre - ja, dersom bilen klart hadde gitt signal for at han skulle til venstre så kunne du fint kjøre forbi, men her så jeg ikke antydning til noe slikt signal, og når i tillegg vegvesenet sier følgende på egne sider: "På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre.", så mener jeg at det åpner for at det faktisk er mulig og lov til å kjøre i venstre felt, men at man da selvsagt får vikeplikt ved feltskifte. Når det finnes en mulighet for en slik uklarhet i trafikkbildet så bør den som kjører bak ta høyde for det og ikke anta at bilen skal til venstre - det er faktisk ikke åpenbart at han forbereder sving til venstre.

 

 

(http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer)

 

 

Forøvrig; eg er enig i at man har vikeplikt for bilder som er i ferd med å bytte felt, men om man ligger i innerste felt og ikke gir signal eller igangsetter feltskifte når en bil kommer til en rundkjøring og vil inn i det høyre felt, så blir straks vikepliktsbildet litt annerledes, man kan ikke da forvente at det ikke legger seg ut en i høyre felt ved siden av en dersom man ønsker å utføre feltskifte ved neste arm... Man har vikeplikt for nåtidssituasjonen, ikke en mulig fremtidssituasjon.

Lenke til kommentar

Forøvrig en rundkjøring som jeg synes er vanskelig utformet ift dette; http://goo.gl/maps/2CFAe

 

Her har begge feltene lov til å kjøre til venstre, og det er to-felts inn og ut i alle utkjøringene omtrent. Har vært borti mange rare situasjoner ift vikeplikt ved feltskifte - spesielt siden den ene innkjøringen er med bakkestart mens den rett til venstre for den kommer rett fra E18 omtrent med masse fartsblinde tosker som er vant med å kjøre i 120... Har opplevd flere gang å komme putrende i 20-30 i ytterste felt for å komme meg bort til E18, så kommer det en fra venstre og skal rett over og tror han har forkjørsrett (selv om jeg var inne i rundkjøringa med god margin foran ham)...

Lenke til kommentar

"Problemet" med dette er at det kommer veldig an på størrelsen og layouten på rundkjøringen, men det er klart man har vikeplikt ved feltskifte, hvis bilen som kommer inn senere derfor er helt inne i rundkjøringen når du begynner å bytte felt får du vikeplikt, men skjønn kan spille inn dersom rundkjøringen er layoutmessig slik at den som kjørte inn måtte skjønne at du skulle krysse ut i høyre felt, skyldspørsmålet kan derfor kunne bli vurdert forskjellig fra rundkjøring til rundkjøring.

 

I prinsippet kan du se på en rundkjøring som en tofelts-vei der det kommer en vei med vikeplikt inn fra høyre, og deretter går en avkjøring til venstre senere på veien. - En bilist som skal inn på veien får ikke vikeplikt for deg hvis du ligger i venstre felt, men når dere har kjørt 500m på veien så får du vikeplikt for den nye bilisten dersom du skal over i høyre felt og ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sverreb:

Angående forbikjøring til høyre - ja, dersom bilen klart hadde gitt signal for at han skulle til venstre så kunne du fint kjøre forbi, men her så jeg ikke antydning til noe slikt signal, og når i tillegg vegvesenet sier følgende på egne sider: "På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre.", så mener jeg at det åpner for at det faktisk er mulig og lov til å kjøre i venstre felt, men at man da selvsagt får vikeplikt ved feltskifte. Når det finnes en mulighet for en slik uklarhet i trafikkbildet så bør den som kjører bak ta høyde for det og ikke anta at bilen skal til venstre - det er faktisk ikke åpenbart at han forbereder sving til venstre.

 

Mjo, er vel enig i ditt resonnement. Helt klart når det er flere felt i utkjøringen, og strengt tatt så er det så mange som tar racinglinja gjennom rundkjøringer att å ta det for gitt at en som legger seg i venstre felt ikke skal rett frem kan også være tvilsomt på ett rent pragmatisk nivå (om ikke etter boka)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...