Stig_Morten_Thu Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Jeg har kommet dithen at det er på tide å oppgradere min gamle, men trofaste sliter av en PC, men jeg er usikker på hva jeg bør velge av komponenter - og hvorfor, evt. hvorfor ikke. Jeg har satt opp et forslag, som jeg håper noen kan være behjelpelige med å vurdere og evt. optimalisere. Kabinett Coolermaster Case HAF X Big tower 1395,- hos Komplett PSU Corsair AX 1200W PSU 2245,- hos Komplett Hovedkort Gigabyte GA-990FXA-UD5 1249,- hos Komplett CPU AMD FX-8350 8-core, 4,0GHz, 16MB 1449,- hos Komplett RAM Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB 1299,- hos Komplett System-HDD Intel 335 Series SSD 240 GB 1399,- hos Komplett Optisk drev Plextor Blu-Ray Writer PX-B950SA 1295,- hos Komplett Kjøling Corsair H100i Hydro Series 1199,- hos Komplett Skjermkort nVidia Quadro FX 3500, 256 MB Gjenbrukes fra nåværende PC HDD 01 Hitachi 1000 GB, SATA-II Gjenbrukes fra nåværende PC Tastatur+Mus Logitech Bluetooth Desktop MX5000 Gjenbrukes fra nåværende PC Skjerm 1 MultiSync LCD 2090UXi Gjenbrukes fra nåværende PC Skjerm 2 Multisync 90GX2 Gjenbrukes fra nåværende PC Først og fremst er jeg avhenvig av at alle delene er kompatible med hverandre (Får jeg. f.eks. montert skjermkortet som er PCI-e på det nye hovedkortet?) Vil jeg ha mer igjen for å velge 4x8 GB RAM som er litt "tregere" (1600 MHz fremfor 1866 MHz) fremfor 2x8 GB av den raskeste typen? Burde jeg valgt en annen kombinasjon av CPU/Hovedkort? Hva med RAM som er optimalisert for valgt prosessor? Det står at prosessoren jeg har satt opp leveres som PIB. Er litt usikker på hva dette betyr, med tanke på kjølevifte kontra vannkjøling? Er det "overkill" å tenke på vannkjøling i dette tilfellet, eller vil det være en fordel uansett? Jeg har valgt en forholdsvis kraftig strømforsyning. Mulig denne er litt "overkill"? Jeg kjører i dag på en MIST 600W og det fungerer greit, selv med seks "snurredisker", to optiske drev, flere vifter, lyd- og skjermkort. Som dere skjønner, er spørsmålene mange, så dersom noen har noen gode tips og råd å komme med, hadde det vært helt supert. Er det f.eks. noe jeg ikke har på lista, men som BURDE vært der? Er takknemlig for all hjelp. Mvh. Stig M. Thu Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Intel i7 3770K, og et Z77 HK vil være bedre til ditt bruk, og ja skjermkort passer Ellers så er RAM, PSU og optisk drev VELDIG overkill 1600Mhz RAM, 750W PSU, og https://prisguiden.no/produkt/asus-bw-12b1st-157913 Et annet bra oppsett, bare fjern det du har https://prisguiden.no/liste/137195 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå