Gå til innhold

PC oppsett 2014

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Min Dell XPS 15 har nettopp tatt kvelden. Jeg er nesten i sorg! :ohmy: Den største svikten denne maskinen hadde, var at den ble forseglet med sju segl. For å få tilgang til viften (en ting man bør fjerne støv fra minst hvert år) måtte en faktisk ta fra hverandre hele maskinen. Derfor er det kanskje ikke så overraskende at den bare holdt et par år før nok var nok.

Kommer til å savne en glimrende 1080p skjerm og markedets beste høyttalere (merket JBL 2.1). Nå er jeg nødt til å bruke en MacBook Air fram til juli når forhåpentligvis Haswell prosessorene begynner å gjøre sitt inntog i Norge også.

Jeg kommer trolig til å gå for en BGA(b) eller BGA© versjon. Det kan oversettes til ULT eller ULX, som igjen kan oversettes til effektklasser på henholdsvis 13.5-15W TDP og 10W TDP. Sist gang jeg hadde en slik prosessor, var i min Acer Aspire 3820T. Den holdt 8 timer til variert bruk, noe som slettes ikke var ille til en 13-tommer kjøpt for 5000 kroner på den tiden.

Som Dell, hadde imidlertid også Acer problemer med byggekvaliteten sin. Dette kommer til å vektes enda mer når jeg kjøper ny bærbar. Det SKAL være mulig å få inngang til viften ved å kun fjerne et par skruer.

Blant andre krav jeg stiller, er:

- 256GB SSD (prisene er lave nå, og kommer til å bli enda lavere fram til da)

- 1080p IPS med nokså korrekte farger (OLED hadde vært perfekt pga sitt lave strømforbruk, da IPS i utgangspunktet bruker mer strøm enn TN, men det er nok enda litt lenger inn i fremtiden)

- Integrert grafikk KUN. Jeg blir lettet når jeg ser en PC til 7000 kroner uten dedikert grafikk. Haswell kommer til å få dobbelt så kjapp grafikk som Ivy Bridge, og da kan en i teorien kjøre titler som Battlefield 3 og FarCry 3 på middels ved 1366x768 oppløsning. Jeg vil ikke ha en ekstra kjerne som trekker strøm, stjeler plass og krever kjøleblokker og vifte som legger til vekt og støynivå.

- 15-tommer, uten numpad. Jeg ser på det som naturlig å taste ved bruk av de øvre talltastene. Forskjellen fra det og en numpad ligger kun i motorikk. Eksklusjonen gjør at tastaturet blir mer sentrert og gir plass til siden for bredere høyttaler.

- Apropos høyttalere... ikke noe DVD-rom av noe som helst slag. All dybde frigjort skal bli brukt til elementer til høyttalere og forstørret batteri.

- Batteri som virkelig utnytter plassen. Apple har klart 8000 mAH i sin MacBook Pro 15 Retina, så da kan andre merker også klare nærme det.

- Solid konstruksjonskvalitet og design. Tynne gummiføtter, magnetisk lokk, glass fra kant til kant på skjerm, separerte knapper på pekeflaten (nei, det er ikke bedre uten), hengsler som varer, detaljer i metall (men ikke nødvendigvis unibody opplegg, om det drar opp prisen flere tusen).

- Vekt ved eller under 2kg merket.

Kort fortalt vil jeg ha en PC som aksepterer 15-tommer som den mest relevante størrelsen, og ikke trenger å dimensjonere ytelsen deretter. Jeg vil ha minimal prosessor og grafikkytelse, til fordel for lavt strømforbruk. Det gir også mindre varme og støy, samt frigir vekt og plass. Fire fluer i en smekk. SSD skal stå for mesteparten av den relevante ytelsen, og til media skal den være perfekt med god skjerm og fyldige høyttalere. Den kan gjerne være i aluminium, så lenge profilen holdes slank og i ultrabook-segmentet, og vekten ikke overstiger 2kg noe særlig. Batteriet skal strebe etter å være størst mulig, om det så må fire-fem pakker til i forhold til den tradisjonelle enpakken. Til sist MÅ den kunne vedlikeholdes ved å ha tilgang til både batteri og vifte. Først DA kan jeg vurdere å bruke opp i mot 10 000 kroner på en bærbar, vel vitende om at den vil holde dobbelt så lenge som andre, og ha alle egenskapene jeg er på utkikk etter. :dremel:

Lenke til kommentar

Dette er uten tvil en av de beste trådene på forumet! Har lagt den til som favoritt, bokmerket den på PC-en og lagret den på alle mulige måter så jeg ikke skal glemme den når jeg skal kjøpe/bygge min egen PC!

Meget bra tråd! Håper du oppdaterer tråden jevnlig:-)

Lenke til kommentar

Nesten! :)

Den har altfor kraftig prosessor og skjermkort til at det blir batteritid som varer hele dagen. Dessuten har den numpad, så jeg tviler på at det er gjort plass til gode høyttalere. Om de slenger inn en ULX prosessor i en slik konfigurasjon uten dedikert skjermkort, blir de nødt til å redusere prisen betraktelig. Akkurat nå selges den med veldig stor profitt fordi den er det eneste som har "alt". Dessverre er det slik produsenter tenker. De tenker ikke på å lage den beste maskinen, men å få mest mulig profitt over hele fjøla. Da nytter det ikke at de har en modell som er helt suveren, som de ikke tjener så mye penger på. :(

Lenke til kommentar

Nesten! :)

Den har altfor kraftig prosessor og skjermkort til at det blir batteritid som varer hele dagen. Dessuten har den numpad, så jeg tviler på at det er gjort plass til gode høyttalere. Om de slenger inn en ULX prosessor i en slik konfigurasjon uten dedikert skjermkort, blir de nødt til å redusere prisen betraktelig. Akkurat nå selges den med veldig stor profitt fordi den er det eneste som har "alt". Dessverre er det slik produsenter tenker. De tenker ikke på å lage den beste maskinen, men å få mest mulig profitt over hele fjøla. Da nytter det ikke at de har en modell som er helt suveren, som de ikke tjener så mye penger på. :(

De har flere ATM, men det vil jo alltids være noe som må lide, og det er dessverre høyttalere, noen spiller høyt med dårlig lyd, mens Asus som regel spiller litt lavere, men mye renere lyd ;) (De 3 Jeg har + 5 andre, som jeg har prøvd)
Lenke til kommentar

For stasjonære synes jeg oppdateringen er mindre viktig. Nyhetene ligger primært i lavere strømforbruk (spesielt ved idle) og kraftigere integrert grafikk. Intel har hele tiden sagt at Haswell er den tredje generasjonen som skal bringe ultrabooks ut til massene, og det tror jeg dem på. :)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på å lage en liste med forskjellige Basic oppsett:

Prodigy Build

Ca. 6000,- https://prisguiden.no/liste/138170/

Bitfenix Prodigy er et stilig, M-ITX kabinett, som mange (meg inkludert) liker utseendet på

6000kr er vel noe av det laveste man kan gå dersom man kan forvente noe futt i en pc! Men tror du at du klarer å lage et oppsett som ligger på rundt 4-5000kr?

Lenke til kommentar

6000kr er vel noe av det laveste man kan gå dersom man kan forvente noe futt i en pc! Men tror du at du klarer å lage et oppsett som ligger på rundt 4-5000kr?

Dersom du fjerner HDDen, og kjøper et 7770, hva ligger det på da?
Lenke til kommentar

Okei da, BF3 var kanskje litt drøyt eksempel. Modern Warfare 3, StarCraft II og Mass Effect 3 går derimot ganske bra på 1368x768 :)

Dersom noen dytter en HD5200 i en Ultrabook, så skal du kanskje ikke slite med BF3 allikevel :p Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, du og leste den nye artikkelen? :D Jeg vil nesten anta da at en ULX prosessor ikke vil få Intel Iris Pro 5200, eller Iris 5100.

Screen%20Shot%202013-05-01%20at%205.31.55%20PM_575px.png

Tenker at ULX kanskje får GT2 (HD 4600) og ULT kanskje GT3 (HD 5000). Det kan være at ULT blir den gyldne middelvei isåfall. 15W TDP er ikke så voldsomt mye det heller, og kommer sikkert til å hjelpe en del på ytelsen. Siden ULX er en ekstremvariant som er i endepunktet av skalen, mens ULT er mer moderat, kan det også hende at sistnevnte blir billigere.

Får da kanskje ta seg til takke med ULT for å få prisen under 10 000 kroner.

UANSETT, det viktigste er at de legger mest penger i potten til skjerm, høyttalere og konstruksjon. Jeg er virkelig ikke så opptatt av superytelse på en bærbar, så lenge den har SSD og en Haswell prosessor. Jeg vet alt hvor godt disse yter til tross for lav TDP, at det ikke blir noe opplevbar forskjell til vanlig bruk. :)

Lenke til kommentar

Hehe, du og leste den nye artikkelen? :D Jeg vil nesten anta da at en ULX prosessor ikke vil få Intel Iris Pro 5200, eller Iris 5100.

Tenker at ULX kanskje får GT2 (HD 4600) og ULT kanskje GT3 (HD 5000). Det kan være at ULT blir den gyldne middelvei isåfall. 15W TDP er ikke så voldsomt mye det heller, og kommer sikkert til å hjelpe en del på ytelsen. Siden ULX er en ekstremvariant som er i endepunktet av skalen, mens ULT er mer moderat, kan det også hende at sistnevnte blir billigere.

Får da kanskje ta seg til takke med ULT for å få prisen under 10 000 kroner.

UANSETT, det viktigste er at de legger mest penger i potten til skjerm, høyttalere og konstruksjon. Jeg er virkelig ikke så opptatt av superytelse på en bærbar, så lenge den har SSD og en Haswell prosessor. Jeg vet alt hvor godt disse yter til tross for lav TDP, at det ikke blir noe opplevbar forskjell til vanlig bruk. :)

Jepp, var den jeg leste, men selv om 28W TDP er dobbelt så mye, så er ytelsen mer en dobbelt så mye, og 28W uten en ekstra GPU, som trekker mye strøm. Man må jo legge på en mellom 5 og 10W for HDD/SDD, en del W for skjerm og høyttalere også, men 7000Mah er nå ganske bra i forhold til størrelsen :D
Lenke til kommentar

Dersom du fjerner HDDen, og kjøper et 7770, hva ligger det på da?

Har ikke så sykt mye peiling på skjermkort og greier... men du mener vel et "MSI Radeon HD 7770 1GB"

Da ligger den på ca-4845kr ! Ikke så mye for en pc det! Men hvor god tror du den er da?(litt dumt spørsmål) Hva kan jeg forvente av en slik pc? f.eks hvilke spill kjører den godt osv...?

Lenke til kommentar

Har ikke så sykt mye peiling på skjermkort og greier... men du mener vel et "MSI Radeon HD 7770 1GB"

Da ligger den på ca-4845kr ! Ikke så mye for en pc det! Men hvor god tror du den er da?(litt dumt spørsmål) Hva kan jeg forvente av en slik pc? f.eks hvilke spill kjører den godt osv...?

Alle spill, men ikke på full settings ;) Husk å bruke fraps, elns og juster settings slik at du har ca. 60FPS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fine med strømforbruk, er at når det blir mindre, vil kapasiteten på batteriet oppleves som markant større. Det er litt som å sammenligne batteritiden til en Gameboy Advanced kontra en fjernkontroll. Begge bruker gjerne samme batterier, men du verden for en forskjell.

Om vi tar en kjapp gjennomgang av de forskjellige komponentene, ser det sikkert noe slik ut:

Hovedkort - 10W (usikker)

Prosessor og grafikk (Haswell ULT) - 15W

Prosessor og grafikk (Haswell ULX) - 10W

Prosessor og grafikk (Haswell quad) - 47W

SSD (Samsung 840) - 1,7W

HDD (Momentus XT) - 4W

IPS (effektiv grønn modell) - Ca. 1W/inch > 15W

IPS (standard) - 30W

TN - Ca. 13W

GPU - 45W (GT 650M [muligens samme ytelse som Haswell Iris 5200])

WiFI - 1W (tatt fra 1 antenne via smartphones, AC 1 antenne tilsvarer N 3 antenner på 802.11)

RAM - 3W / brikke

Mitt idealoppsett vil med disse kalkulasjonene (ikke sikkert de er helt riktige), trekke ~45W hele systemet på sitt meste. ULX vil trekke ~40W. Vanlig prosessor ~77W. Med grafikk, ~122W. Med TN (billige modeller), ~120W. Med hybriddisk, 123,7W. Med lite effektiv IPS, ~140W.

Forskjellen på et 7000 mAH batteri, vil da bli:

Minst strømgjerrig - 7000 / 140W = 50

Optimalisert - 7000 / 45W = 155

Mest strømgjerrig - 7000 / 38W = 184

Kjapp prosentregning gir oss svarene at det mest strømgjerrige vil vare 3,7 ganger lenger enn det minst strømgjerrige på en ladning. Optimalisert vil vare 3,1 ganger lenger enn det minst strømgjerrige. Og mellom mest strømgjerrig og optimalisert er forskjellen kun ~1,2 ganger lenger i favør førstnevnte.

Si at en gaming PC da varer 2 timer ved maksimal belastning. Da varer et Haswell ULT optimalisert bygg 6 timer og 10 minutter cirka.

I idle trenger ikke forskjellen være like stor, men poenget her er at en ULV bærbar faktisk vil kunne få opp imot en hel dags bruk ved variert belastning nesten uansett mengde. Hadde vært kult. :)

Lenke til kommentar

*snip*

I idle trenger ikke forskjellen være like stor, men poenget her er at en ULV bærbar faktisk vil kunne få opp imot en hel dags bruk ved variert belastning nesten uansett mengde. Hadde vært kult. :)

Du glemmer å nevne "med nesten samme ytelse" ;)
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...