Gjest Harley Quinn Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Jeg fikk kameraet mitt i oktober og har vel tatt et par tusen bilder alt, tar bilder av biler i fart og der blir det nettopp litt prøving og feiling med fokus o.l. og det blir derfor en del bilder. Når jeg var på canon kurs fikk jeg beskjed at på min type kamera 550D og også den "serien" måtte lukkeren byttes ved 50.000 eksponeringer og det kostet ca 2500! Men hvor viktig er det? 2500 er jo strengt tatt et nytt kamera i min klasse, trenger jo da bare huset for linser o.l. har jeg jo! Eller er det overdrivning fra canon sin side? Og sånn til slutt, hvordan merker man at lukkeren er gåen? Brodern hadde et 400D som hr tatt vel og godt over 50.000 og ikke vært et snev av problemer med det før han kvittet seg med det! Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Ikke tenk på det. 50.000 er ganske mange bilder og ofte kan nok lukkeren vare lengre en det. Når/om lukkeren en gang går lønner det seg sikkert å kjøpe nytt kamera. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Det er bare tull og vas. Kan ikke vært veldig seriøse kursholdere.. Sjansene er veldig store for at lukkeren fungerer etter flere hundre tusen eksponeringer. Her er en graf som viser det. Estimert livstid på lukkeren til EOS 550D. Endret 5. januar 2013 av Kenneth Solfjeld Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Var faktisk canons egen kursholder Jeg fikk nemlig tilsnakk fordi jeg hadde tatt så mye bilder på så kort tid Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Var faktisk canons egen kursholder Jeg fikk nemlig tilsnakk fordi jeg hadde tatt så mye bilder på så kort tid Denne personen burde i såfall finne en annen jobb, i et annet yrke. 1 Lenke til kommentar
egilh Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 50.000 er bare antallet eksponeringer lukkeren er garantert å tåle fra Canon sin side. Den må ikke byttes med mindre den ryker og skulle den ryke før 50.000 eksponeringer går det evt. på garantien. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Ved veldig mye bruk av serieskytingmodus kan lukkeren slutte og virke tidligere, tror at Canon har funnet ut at kontinuerlig bruk av serieskytingmodus slutter kameraet og fungere ved ca. 50K. Ved normalt bruk burde den klare imellom 80K og 300K. Endret 5. januar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Jeg har aldri skjønt logikken i at seriefotografering skulle slite mer på lukkermekanismen enn enkeltbilder - serier er jo nettopp serier av enkeltaktueringer. Den fotograferingen man gjør til daglig er jo bare en serie med lavere frekvens. Hva skulle være årsaken til økt slitasje? Varmeoppbygging? Tror i så fall man skal skyte temmelig lange serier før det får noen effekt. Jeg har heller aldri sett noen dokumentasjon for disse påstandene, annet enn nettopp løse rykter på nettfora. Årsaken til at mange fotografer kritiserer nybegynnere som skyter mye serie, er vel heller at disse bildeseriene stort sett er temmelig uinteressante, og at nybegynneren heller burde fokusere på å lære seg å sette sammen gode enkeltbilder? Det er forøvrig også en myte at et gitt tall (i dette tilfellet 50000) er en "garantert" levetid. Tallet er MABF (Mean Actuations Between Failure), og antyder en forventet gjennomsnittlig levetid for lukkermekanismen. Kameraets garanti- og reklamasjonstider påvirkes ikke av dette. Det forteller bare deg som kunde noe om sånn ca. hvor robust mekanismen er. Samme type tall (MTBF - Mean Time Between Failure) oppgis for mange ting. Eksempelvis har en typisk harddisk som selges til forbruker en MTBF på ca. 500.000 timer, eller 57 år. Det betyr selvsagt ikke at du får byttet en harddisk på garanti etter 56 år. Endret 5. januar 2013 av Anew 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 50 000 eksponeringer er ingen magisk grense for hva kameraet tåler. Vil tro at det er en såpass høy toleranse under produksjonen av 550D at det vil variere fra kamera til kamera. Hadde vært gøy å kjøpe seg et 1100D eller noe, og koble til AC og lime fast lukkerknappen, i croppet jpeg modus og bare la det stå i mange dager i strekk og se hvor mange det klarer. Sjansen er stor for at tallet ville vært sjokkerende høyt Det Canon ikke kan risikere er at majoriteten av kundene får problemer med lukker FØR 50 000 eksponeringer. Det ville satt Canon i dårlig lys. Jeg tror derfor at alle kameraprodusenter rater eksponeringsantall altfor lavt. Og skulle du ryke lukkeren etter 50 000 eksponeringer har du nok fått så mye erfaring at 550D ikke holder mål uansett for deg lengre. Jeg tipper, at dersom du er genuint interessert i fotografering, vil du ønske å oppgradere fra 550D før du har nådd 50 000 eksponeringer 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Var faktisk canons egen kursholder Jeg fikk nemlig tilsnakk fordi jeg hadde tatt så mye bilder på så kort tid Da er det vel kursholderen som burde få tilsnakk. Det er ved å ta veldig mange bilder, og gå igjennom de kritisk etterpå er en fin måt å lære seg å bli en bedre fotograf. Årsaken til at mange fotografer kritiserer nybegynnere som skyter mye serie, er vel heller at disse bildeseriene stort sett er temmelig uinteressante, og at nybegynneren heller burde fokusere på å lære seg å sette sammen gode enkeltbilder? Såvidt jeg skjønner, så har ikke TS brukt bildeseriefunksjonen, kun tatt mye bilder. Endret 7. januar 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Da er det vel kursholderen som burde få tilsnakk. Det er ved å ta veldig mange bilder, og gå igjennom de kritisk etterpå er en fin måt å lære seg å bli en bedre fotograf. Såvidt jeg skjønner, så har ikke TS brukt bildeseriefunksjonen, kun tatt mye bilder. ...og det er selvsagt en god måte å lære på. Jeg burde sikkert vært klarere på at "litt prøving og feiling med fokus o.l." er en god ide, og at Canon-instruktøren var teit. Sa ikke en eller annen legende (Cartier-Bresson?) at "de første 70000 bildene er de dårligste?" De viktige er å være selvkritisk, og å spørre seg selv "hvorfor er (i de fleste tilfeller) ikke dette et godt bilde? Hva hadde gjort det bedre?" Endret 7. januar 2013 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå