Gå til innhold

Nikon 14-24mm afs f/2.8 g ed

Anbefalte innlegg

Hei :) Eg har et nikon d7000 kamerahus og har tenkt å invistere i nikon 14-24mm f/2.8.

Eg lurer på om det er et godt objektiv valg sjølv om objektivet er fx og kamerahuset dx? Eg har tenkt å bruke det mest til landskapsfotografering fordi eg vil ha et objektiv med vidvinkel og lyssterk blender :)

Er dette noko å anbefale?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du vil være mer tjent med et objektiv beregnet for crop. Trenger du egentlig et lyssterkt objektiv til landskap? Det er jo mest vanlig at man blender ned en del; til f/8 -f/11.

Jeg ser for meg to objektiver du heller bør vurdere - Tokina 11-16mm f/2.8 eller Sigma 8-16mm f/4.5-5.6

• Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter Tokina 11-16mm f/2.8, den har jeg selv og er veldig bra på D7000. I mine øyne kunne den faktisk heller vært fast 11mm da det er litt snevert med zoom-område 11-16.

Edit: Leste litt feil i brennvidder... :nei2:

Endret av AVF_Kokken
Lenke til kommentar

Eg har tenkt å skaffe meg fx kamera etter konfirmasjonen min som er om 1 år.Har lest at dette objektivet skal ha vert so bra at dei som bruker canon kamera kjøper det og har overgang ifra linsa til kameraet :)

Eg hadde først tenkt å kjøpe nikon 10-24mm for det er en dx linse.

Men etter å ha sett denne så aventet eg å kjøpe nikon 10-24mm.

Men er det bedre å kjøpe dx objektiv no og bruke dx på dx og neste år bruke fx kamera og dx objektiv?

Lenke til kommentar

Har du planer om FX er 14-24mm f/2.8 et av de beste valgene (det beste i mine øyne) Men enkelte mener at 16-35mm f/4 er et vel så godt valg. Det er rimeligere, og ligger ikke langt bak 14-24mm optisk sett. 14-24mm er en sær konstruksjon med det abnormt digre frontelementet og helstøpte karosseri. Noe som betyr at solblenderen er en del av konstruksjonen, og kan ikke tas av. Det veier dessuten 1kg.. 16-35mm er av normal konstruksjon, og kan derfor brukes med normale filtere. 14-24mm må ha spesialfiltere som koster mere enn skjorta.

16-35mm ca. 8500,-

14-24mm ca. 13500,-

P.S. Har 14-24mm selv, og jeg elsker det. The love of my life! :D

Endret av Kenneth Solfjeld
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...