Gå til innhold

Formstøpte ørepropper?


Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe meg et par ørepropper som skal ha god ren lyd. Budsjettet er på mindre enn 3000.

 

Skal bare brukes til musikk, og helst ha god støyisolering. Tenke på formstøpte, men er usikker.

 

Noen som har god peiling på formstøpte?

Hvilke merker er gode, hva skal jeg se etter osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dette prisområdet så har du hovedsakelig valget mellom mid-topp modell av universelle propper og intro-mid modeller av formstøpte propper. Både universelle propper med skumtupper og formstøpte tilbyr god lydisolasjon, mens formstøpte stikker gjerne ifra på komforten.

 

Jeg har universelle propper og så lenge jeg ikke har de i noe særlig over 1 time i ørene om gangen så vil jeg ikke klage på komforten. En lengre tur til og fra jobb/skole med noen timer pause for ørene imellom går altså helt fint.

 

På lista over ting du kan se etter vil jeg nevne antall elementer per øre. Er det dynamiske elementer (klassisk høyttaler) så finnes de stort sett bare i utgaver med ett element per øre. Disse har ofte godt med bass.

De fleste ørepropper litt opp i pris bruker derimot balanced armature (BA)-elementer. Disse sliter ofte med å dekke over hele hørbare frekvensområdet med tilfredstillende resultat. Derfor er det ganske vanlig å bruke flere slike elementer som dekker hvert sitt område. Selv om det ikke alltid er bedre med flere elementer, så finnes det ingen toppmodeller som kjører på med ett enkelt BA-element, så jeg ville anbefalt modeller med minst to BA-elementer. De som kun har ett BA-element har også blitt sagt å mangle litt bass.

 

Modeller med avtagbare kabler kan være gode investeringer, ettersom i mange tilfeller så er det kabelen som tar kvelden først. Kabel som ligger over øret minimerer ofte effekten av "microphonics" - ulyder fra kabelen som slenger fram og tilbake når man f.eks går rundt.

 

Formstøpte modeller av silikon sies ofte å være mer komfortable enn de som er laget av akryll.

 

Av formstøpte i din klasse så kan du se litt på 1964 Ears, JH5 Pro fra JHAudio og UE4 Pro fra Ultimate Ears.

 

Av universielle propper så har du SE535 fra Shure som nå har duppet under 3000 kr og som jeg selv bruker. Eventuelt kan du prøve å lete opp noe fra Westone, f.eks Westone 3 som er et alternativ til Shure sine propper, men som ikke er så lett å finne i noe butikk i Norge.

 

Om du ender opp med å gå for noe formstøpt så må du regne med rundt 2-300 kr for avstøpning og at det kan være kronglete å ta en avstøpning om man ikke bor i Oslo eller i en annen større by. Leveringstiden blir også tilsvarende lengre da avstøpningene må sendes inn og proppen produseres før den blir sendt tilbake. Pass også på at om proppene blir stoppet i tollen fra utlandet så blir det 25% moms, blir fort noen hundrelapper om du bestiller for rett under 3000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva synes du om Sure proppene?

Eg har tre par Shure, inkludert eitt par SE530, og kan ikkje klage på noko. Dei nyare modellane har ein genial måte å få kabelen over og bak øyrene. Du får med mange typar proppar i forskjellige storleikar.

På mine brukar eg skumproppane, som får pluggane til å sitje veldig godt, samt at dei isolerer bra.

Lenke til kommentar

Jeg bruker også skumtuppene og er enig i at de sitter godt og isolerer bra. Jeg har også prøvd tuppene fra Comply Foam og fant de å være en del mykere og behageligere. Problemet med de var at de ble ganske ubrukelig etter vask (noe som man må gjøre i blant da tuppene samler en del ørevoks på seg, enda man renser ørene regelmessig).

 

De to største ulempene med mine Shure SE535 har vært følgende:

-Komfort ved bruk over 1,5-2 timer i strekk. Det er selvfølgelig individuelt, men det vil gjelde alle propper som bruker tilsvarende skumtupper som Shure. Jeg har gått inn og bestilt et par slike som nå ligger klare og vil hentes av meg i midtuka. Jeg regner med å få bedre komfort med de formstøpte tuppene, men får se hvordan det går.

-Ledningen som følger med er på 160cm som er i overkant langt. Jeg prøvde en annen ledning som jeg fant på nettet til ca. 30$ som var i passe lengde, men den ble jeg ikke helt fornøyd med. Har etterhvert begynt å bli vant med å stappe kabelen i lomma, så det går nå greit.

 

Ellers er det bare positive ting å si. Kabelen er avtagbar og kan roteres rundt festet, byggekvaliteten solid, bra utseendetmessig (er selvfølgelig personlig), selvet skallet passer godt i det ytre øret, har ikke merket noen ulyder fra kabelen, med skumtupper så er det mulig å spise uten å ta ut proppene - de verken detter ut eller lager ulyder, med litt volum på så forsvinner alle skrikende unger på kollektiv transport og man får nyte musikken. Lydmessig er vel disse tilnærmet identiske med sin forgjenger SE530. Lyden er klar og fin, uten noen spesielle svakheter på noe område. Jeg angrer definitivt ikke på mitt kjøp da proppene har blitt brukt i over 500 timer i løpet av litt over ett år.

Lenke til kommentar

Jepp, er i praksis det jeg har gjort. Bare selve endestykket som går i ørekanalen som er formstøpt som settes på istedetfor de svarte tuppene.

 

Jeg har lest litt blandede meninger om slike endestykker så det blir spennende å se hvilken side av opplevelsen jeg havner på. Det er forresten også mulig å sende inn sine propper (f.eks SE530/535 som er rimelig populære modeller) til butikker i utlandet som kan ta ut all innmaten og putte det inn i et formstøpt skall. Enkelte tilbyr t.o.m. å putte inn flere elementer i samme slengen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...