Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er sikkert mange jobber for en som er flink. Har inntrykk av at de fleste installatører trenger folk. Jeg er i motsatt tilfelle av deg, holder på å leser til eksamen i maritim modul. Jeg har fagbrev og har jobbet som elektriker snart 8 år på land etter fagprøven, og er interessert i jobb på båt. Det vil vel bli store forandringer der også, om jeg i det hele tatt kommer meg på havet?

 

Du skal nok ha gode muligheter til å komme deg ut fortiden kan jeg tenke meg :)

Ville nesten ha anbefalt deg å ta IMO60 privat først, men ser og at rederiene strekker seg VELDIG langt nå, å er oftere villige til å legge ut for sikkerhetskurset nå enn før.

Kan være at dette kommer av at elektrikere som faktisk vil seile på båt har blitt en mangelvare, de fleste går over til rigg.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snip!

 

Har et (kanskje) enkelt spørsmål til deg.

 

Som kjent, må de som vil begynne læretiden sin på båt ta 10mnd ekstra undervisning. Vet du hvordan det blir for en som allerede er lærling (har gjerne vært i over 1 år) og vil fortsette læretiden på båt? Holder det å ta maritim modul, eller må man tilbake på skolebenken før man kan begynne?

Lenke til kommentar

Har et (kanskje) enkelt spørsmål til deg.

 

Som kjent, må de som vil begynne læretiden sin på båt ta 10mnd ekstra undervisning. Vet du hvordan det blir for en som allerede er lærling (har gjerne vært i over 1 år) og vil fortsette læretiden på båt? Holder det å ta maritim modul, eller må man tilbake på skolebenken før man kan begynne?

 

Den der var faktisk litt vrien. Du havner på en måte litt i en gråsone der. For er man elektriker på land, med fagbrev, må man ha en eksamen som (jeg tror) heter EL6039 (het det hvertfal når jeg tok den). Det er da den maritime elektriske eksamenen. Så må man også ha sikkerhetskurs (IMO 60) of 3 mnd effektiv fartstid som assistent.

 

Jeg har faktisk ikke hørt om noen lærlinger som har kommet fra et år på land, ombord på båt for å fullføre læretiden sin der. Så det blir veldig mye gjetting av meg å svare på det.

 

Vil nok anbefale deg å kontakte opplæringskontoret ditt, og maritimt opplæringskontor. Du må hvertfal ha sikkerhetskurset i orden, + eksamen EL 6039.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville hørt med opplæringskontoret/maritimt kompetansesenter, som Skipstrixy sier.

 

Over til noe annet.. Beregne kabel ut i fra NEK410:

 

I NEK400 står det jo ganske svart på hvitt:

Ib->In->Iz

I2->Iz*1,45

Finner ikke dette igjen i NEK410, er det andre fremgangsmåter for å beregne kabel med NEK410 enn NEK400? Sier seg jo selv at Ib->In->Iz, men hvordan dokumentere at det er i henhold til forskriften?

Syntes det er mer oversiktlig i NEK400, hjelper ikke at NEK410 er på engelsk heller :closedeyes:

Noen tips eller råd? På fagprøven, (som jo skal foregå på land) skal man følge NEK410 og/eller 400?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...