Thundercat92 Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Hei! Er nå ferdig utdannet skipselektriker og skal opp til fagprøven i februar. Jeg får ikke fortsette å jobbe i rederiet jeg er lærling hos som var planen, så etter fagprøven står jeg uten jobb. Har bestemt meg for å prøve å søke skole til høsten, men må ha noe å gjøre frem til sommeren. Har funnet ut at sjømannslivet ikke er noe for meg, og vil derfor prøve å få meg en jobb på land. Hvis jeg står på fagprøven får jeg fagbrev gruppe L, som er det samme som det de får på land, men har jo ikke mer erfaring fra land enn da jeg var utplassert på skolen. Hvordan vil det være å få jobb på land, med ferskt fagbrev og uten nok erfaring til å kunne jobbe selvstendig som trikker på land? Hva med f.eks hjelpemontør, er det en mulighet? Er det mulig å kunne få jobb innen høyspent (hjelpemontør?)? Endret 4. januar 2013 av Thundercat92 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Du vil gå opp til til Elektrikerfaget. Gr. L finnes ikke lenger. Energimontør tror jeg kan være vanskelig å få jobb som. Det trengs nok av Elektrikere så er ikke vanskelig å få seg jobb om du søker litt rundt om kring. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Har energimontør-fagbrev selv, og følte at det ble en blindvei med mindre man vil bli i jobben man har, eller man vil ut på sjøen. Så jeg begynte heller på skolen igjen. Dersom du uansett skal på skole, bør det vel gå ann å jobbe som hjelpemontør som du sier. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 tror det blir vanskelig for deg å jobbe på hus med erfaring som skipselektriker, det er noe helt annet, veldig mye normer og drit å sette seg inn i. om du får deg jobb på et større prosjekt med der ting går i faser, feks trekke kabel noen mnd, koble noen mnd osv så går det sikkert fint, men å arbeide som serviceelektriker hjemme hos folk er bare å glemme, du kommer ikke til å få til en dritt uten rett opplæring... Var mange på gamle jobben som hadde hele læretiden sin på nybygg (båt) som gikk opp til "normal" hus/industri fagprøve, og veldig mange slet, og strøk.. Normalt vil du og få veldig mye ansvar når du har fagbrev. Viss du bare skal ha noe å gjøre så søk deg inn hos et firma som kan ansette deg som hjelpearbeider og sette deg sammen med en montør, da går det fint. Vet ikke hvor du bor men i Bergen der jeg jobbet var det vertfall joggedress å få seg jobb som elektriker / hjelpearbeider om du hadde pittelitt erfaring Lenke til kommentar
Thundercat92 Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Har energimontør-fagbrev selv, og følte at det ble en blindvei med mindre man vil bli i jobben man har, eller man vil ut på sjøen. Så jeg begynte heller på skolen igjen. Dersom du uansett skal på skole, bør det vel gå ann å jobbe som hjelpemontør som du sier. Hva slags vei begynte du på på skole, og hvordan gikk/går(?) det? r0zie: Jeg er klar over det du skriver, det er jo det jeg sier selv og grunnen til at jeg har spørsmål. Normer og forskrifter tror jeg ikke vil bli noe stort problem, det har jeg jo hatt på skolen på lik linje med folk på land, men jeg har jo ikke erfaring med hva slags utstyr og materiell som blir brukt om dagen, og selve "håndtverker" delen av yrket. Er jo lite nyinstalasjon på båt, mer vedlikehold og feilsøking. Noen som har hørt om eller vet om noen som har fått jobb på land etter jobb på sjøen? Og om folk med fagbrev kan bli ansatt som hjelpemontør? Søkt endel rundt, men finner stort sett bare om folk som vil andre veien fra land til sjø.. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Y-veien, automasjonsteknikk ved Høyskolen i Ålesund. Er bare ferdig med første semester og følte det gikk ganske greit. Det verste er vel å måtte ta igjen R1 og R2 matte på ca 10 uker, angrer ikke et sekund i allefall. Ellers er det "litt" annet enn å jobbe som energimontør.. Fra tungt fysisk arbeid, til tung matte og så videre. Har nok sett min siste 4x240 TFXP, her går det kun i spagetti. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) tror det blir vanskelig for deg å jobbe på hus med erfaring som skipselektriker, det er noe helt annet, veldig mye normer og drit å sette seg inn i. om du får deg jobb på et større prosjekt med der ting går i faser, feks trekke kabel noen mnd, koble noen mnd osv så går det sikkert fint, men å arbeide som serviceelektriker hjemme hos folk er bare å glemme, du kommer ikke til å få til en dritt uten rett opplæring... Var mange på gamle jobben som hadde hele læretiden sin på nybygg (båt) som gikk opp til "normal" hus/industri fagprøve, og veldig mange slet, og strøk.. Normalt vil du og få veldig mye ansvar når du har fagbrev. Viss du bare skal ha noe å gjøre så søk deg inn hos et firma som kan ansette deg som hjelpearbeider og sette deg sammen med en montør, da går det fint. Vet ikke hvor du bor men i Bergen der jeg jobbet var det vertfall joggedress å få seg jobb som elektriker / hjelpearbeider om du hadde pittelitt erfaring Hvorfor skal det bli vanskelig for han å jobbe som landelektriker når han er utdannet skipselektriker? På det punktet virker det faktisk som om du er veldig innhabil r0zie... "du kommer ikke til å få til en dritt uten rett opplæring." Det viser da bare at du mest sansynelig (?) har veldig lite peilng på hva det å være skipselektriker faktisk innebærer. Jeg er utdannet skipselektriker, og har jobbet som dette i 4 år nå. Strøm er strøm, det er det samme på land som på båt. Et lysarmatur kobles likt på land som på båt. Et baderom kobles likt på land som på båt... En LYSBRYTER som ikke virker, byttes ut på samme måte på land som på båt..... En speedsensor som har føkket seg å fører til shutdown på en 2000hk maskin by.... Nei, det ar dere ikke borti på land... Når jeg er hjemme på fri jobber jeg en del som elektriker på land, og ikke noe av det jeg er borti der er på langt nær så avansert eller krevende som det man driver med på havet. Man lærer seg å insallere el-anlegget i et helt hus på et par uker. Det er inne noe problem. Ellers kan man risikere å få en del service oppdrag, og da er dette oppdrag som ligner veldig mye på det vi har her ute. Og er man elektriker på industri på land, er dette så sammenlignbart med båt at den eneste forskjellen er at du har vann under beina på båten. For en elektriker er en service arbeider på sjøen som på land. Jeg vil også påpeket at ansvaret man har på sjøen er på lik linje, og kansje litt større enn det man har på land. Dersom man føkker opp her ute kan man fort skrive seg inn i million eller milliardklubben (DP fail, black out, etc. er kritiske ting når man ligger med rigg!). Jeg mener ikke at dere på land ikke har ansvar eller slike ting, men jeg mener du tar mye feil her, fordi du vet ikke helt hva det innebærer å være skipselektriker. Her har man tross alt alle El-systemene i fra der strømmen produseres, til hver minste forbruker. Så om man ser slik på det, så har man faktisk hele spekteret. Jeg har erfaring både som landelektriker, og skipselektriker. Grunnen til at jeg begynte å jobbe på land også var for at jeg ville ha den erfaringen. Men jeg merket fort at jeg hadde lært det meste av forskjellene på land og båt på ca 3 uker.. Normene trenger du knapt nok å tenke på på land, for der har man folk som sitter på kontoret å tenker på normene for deg. På båt er man stort sett den eneste som er "eksperten" innenfor sitt felt ombord, dermed må man forholde seg til minst like mange normer (NEK 410) som en elektriker på land må forholde seg til. Du nevner også at noen av de som var på verft, og gikk opp til fagprøve på bygg strøk. Dette blir litt skremselspropaganda mener jeg. Det er to helt forskjellige ting å være på verft å trekke kabel, eller faktisk være på en båt som er i drift. Det kan faktisk ikke sammenlignes i det heletatt. Når det kommer til deg Thundercat92, ville jeg nesten ha anbefalt deg å ta opp noe automasjon :-) Som automatiker vil du nok ha den jobben på land som ligner mest på den du har her ute. Samtidig som du slipper å være vekke fra venner, familie etc. Men jeg tror hvertfal ikke du bør la deg skremme av r0zie her. Du kommer til å greie deg fin fint som landelektriker. Du trenger nok ikke mange månedene før du er like oppegående på det som skjer på land, som andre landelektrikere. + at du har med deg en GOD del masse gode erfaringer i bagasjen som trikkerene på land ikke har Lykke til! Endret 5. januar 2013 av Skipstrixy Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Inhabil? Beklager om det virker sånn for deg, vi har tydeligvis forskjellige erfaringer, uten at jeg har tenkt å rakke ned på deg av den grunn. Jeg mente ikke at det var forskjell i kostnadene på jobbene eller i konsekvensene av at du gjør feil, men det er faktisk STOR forskjell på arbeidsdagene, spesielt siden kundene henger over deg og spør hvorfor du bruker så lang tid på ting siden de blir fakturert per halvtime, og jobbene fort blir mye større enn planlagt. En ny stikkontakt blir fort nytt sikringsskap.. Jeg sier ikke at man ikke får til å koble når man er skipselektriker, jeg sier at det tar lengre tid når du ikke har gjort det før, og da er de noe dritt å sitte alene med ansvaret ovenfor kundene og installatøren. Dette kommer selvsagt an på hvor i landet du jobber og hvem du jobber for, og får du deg jobb på prosjekt der du har en formann eller bas, eller en annen montør å samarbeide med. Da er det null problem for deg som skipselektriker. Men får du en servicebil og blir sendt hjem til folk uten at du har noen opplæring eller erfaring fra før kommer du til å hate livet ditt etter noen dager. Prøver ikke å skremme deg bort fra det om det virker sånn men det er lurt å vite hva du går til før du sier ja til en jobb. 1 Lenke til kommentar
Thundercat92 Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Adversary: Ser du er ca på min alder, hvordan var det å begynne på y-veien med så ferkst fagbrev? Er det mange på vår alder der, eller er det folk med flere års erfaring innen bransjen? Og hvordan var det å begynne med automasjon (spagetti, som du sa hehe) når du er vant med noe ganske annet? Har planer om å prøve y-veien selv, da i telemark på informatikk og automasjon eller i gjøvik på elektro. Skipstrixy: Mye bra lesning! Er veldig enig i deg, tror ikke det er selve elektrodelen jeg vil henge etter på, men håndtverker delen, som jo en elektriker er på land. Synes automasjon er veldig interessant og er jo det vi er mest borti på båt. For å jobbe med automasjon på land må man vel være utdannet automatiker, eller tar jeg feil? Når du begynte på land, hvordan gikk du frem? Var du hjelpemontør først, eller gikk du rett ut i jobb som montør? r0zie: Jeg er også enig med deg, jeg vil ikke kunne jobbe selvstendig fra dag en som serviceelektriker, det er nettopp derfor jeg startet denne tråden. Hadde jeg vært sikker på at jeg kunne gått rett i jobb som montør hadde ikke dette vært noe tema Når det er sagt, vil jeg si det er like stressende å ha en chief/skipper som henger over deg, og minner deg på at dette MÅ opp å gå iløpet av kort tid og hvor viktig denne kontrakten er for båten og rederiet, enn fru hansen som mangler lys på kjøkkenet Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Adversary: Ser du er ca på min alder, hvordan var det å begynne på y-veien med så ferkst fagbrev? Er det mange på vår alder der, eller er det folk med flere års erfaring innen bransjen? Og hvordan var det å begynne med automasjon (spagetti, som du sa hehe) når du er vant med noe ganske annet? Har planer om å prøve y-veien selv, da i telemark på informatikk og automasjon eller i gjøvik på elektro. Yrkeserfaring har ingen direkte sammenheng med hvor godt du vil gjøre det på skole, men alt spiller selvsagt inn. Det er i allefall ingen bakdel å ha erfaring fra arbeidslivet. De aller fleste er tidlig i 20-åra, altså nyutdanna, men der er også de som er godt voksne som henger seg på. Og for å si det sånn, så tror jeg ikke en som er utdannet automatiker vil dra veldig mye nytte av fagbrevet sitt rent faglig. Vi som går y-veien har bedre forståelse av hvorfor en LED diode ikke vil lyse når vi holder på med laboppgaver enn en som kommer fra skolebenken, men totalt sett utgjør det ikke så mye på karakteren. Uansett, poenget mitt er at du ikke skal to at du har et stort fortrinn fordi du har kjennskap til strøm. Det som overrasket meg mest er at automasjon inneholder mye mer programmering enn meg trodde, og det er jo helt greit. Jeg vil si at automasjonsteknikk er en fin blanding av hardware og software, der du programmerer opp i mot elektroniske kretser og sensorer. Å studere automasjonstenikk er noe annet enn å jobbe som energimontør ja. Husk at det er forskjell på å vingle, og å gå kontrollert fra side til side. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Inhabil? Beklager om det virker sånn for deg, vi har tydeligvis forskjellige erfaringer, uten at jeg har tenkt å rakke ned på deg av den grunn. Jeg mente ikke at det var forskjell i kostnadene på jobbene eller i konsekvensene av at du gjør feil, men det er faktisk STOR forskjell på arbeidsdagene, spesielt siden kundene henger over deg og spør hvorfor du bruker så lang tid på ting siden de blir fakturert per halvtime, og jobbene fort blir mye større enn planlagt. En ny stikkontakt blir fort nytt sikringsskap.. Jeg sier ikke at man ikke får til å koble når man er skipselektriker, jeg sier at det tar lengre tid når du ikke har gjort det før, og da er de noe dritt å sitte alene med ansvaret ovenfor kundene og installatøren. Dette kommer selvsagt an på hvor i landet du jobber og hvem du jobber for, og får du deg jobb på prosjekt der du har en formann eller bas, eller en annen montør å samarbeide med. Da er det null problem for deg som skipselektriker. Men får du en servicebil og blir sendt hjem til folk uten at du har noen opplæring eller erfaring fra før kommer du til å hate livet ditt etter noen dager. Prøver ikke å skremme deg bort fra det om det virker sånn men det er lurt å vite hva du går til før du sier ja til en jobb. Jeg skal love deg r0zie at man har kunder som henger over nakken her og. Går man offhire pga en elektrisk feil (foreksempel) snakker man fort 70 000 - 300 000 nok i døgnet, og det er bare på supplyen. Snakker man subsea eller seismic eller større fartøy er det fort opp i millioner pr time, med nedetid. Så du må ikke tro at det kun er på land kundene henger deg i nakken, det skjer faktisk her ute også, da spesiellet på subsea og seismic. Klientene på seismic der hvor jeg jobbe er faktisk representert ombord med kalkulatoren sin 24/7, og siden de ikke har systemforståelse skjønner ikke dem at en liten feil faktisk kan ha enorme konsekvenser. Det driter dem i. Jeg blir bare litt oppgitt når trikkere som jobber på land tror det at å være skipselektriker innebærer å drikke kaffe dagen lang å bytte en lyspære i ny og ne. Det er ikke tilfellet, hvertfal ikke her hvor jeg jobber. Om man ser på allsidigheten i det å være skipselektriker så er vi like godt rustet til å jobbe på land som en vanlig landtrikker (såklart med litt opplæring). Det er såklart det samme om du skal på båt. Da trenger du 3 mnd effektiv fartstid som elektrikerassistent før du får ta over alene. Skulle ha vert et lignende opplegg motsatt vei også. Og det spekteret som vi rår over er bredere enn det en vanlig landtrikker kommer borti, med mindre man jobber i industrien eller som automatiker. Man må huske det at ombord er man den eneste eksperten innenfor sitt feilt, og det er ikke bare bare å ringe kontoret heller. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Adversary: Ser du er ca på min alder, hvordan var det å begynne på y-veien med så ferkst fagbrev? Er det mange på vår alder der, eller er det folk med flere års erfaring innen bransjen? Og hvordan var det å begynne med automasjon (spagetti, som du sa hehe) når du er vant med noe ganske annet? Har planer om å prøve y-veien selv, da i telemark på informatikk og automasjon eller i gjøvik på elektro. Skipstrixy: Mye bra lesning! Er veldig enig i deg, tror ikke det er selve elektrodelen jeg vil henge etter på, men håndtverker delen, som jo en elektriker er på land. Synes automasjon er veldig interessant og er jo det vi er mest borti på båt. For å jobbe med automasjon på land må man vel være utdannet automatiker, eller tar jeg feil? Når du begynte på land, hvordan gikk du frem? Var du hjelpemontør først, eller gikk du rett ut i jobb som montør? r0zie: Jeg er også enig med deg, jeg vil ikke kunne jobbe selvstendig fra dag en som serviceelektriker, det er nettopp derfor jeg startet denne tråden. Hadde jeg vært sikker på at jeg kunne gått rett i jobb som montør hadde ikke dette vært noe tema Når det er sagt, vil jeg si det er like stressende å ha en chief/skipper som henger over deg, og minner deg på at dette MÅ opp å gå iløpet av kort tid og hvor viktig denne kontrakten er for båten og rederiet, enn fru hansen som mangler lys på kjøkkenet Hei Thundercat92. Jeg begynte å jobbe med en annen trikker i ca to måneder (to friturer). Etter det tok jeg husinstallasjoner og service oppdrag som alle andre trikkere på land, å har ikke noe problemer med dette. Jeg synes genrelet at det er mye mindre utfordringer på land enn hva det er på båt. Håndtverker biten er da vel ikke noe problem? Er da mye ting man må lage på sjøen også. Da i form av sveising osv. På land er det da en del tre arbeid. Men det er da mye enklere enn å jobbe med metaller Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Skipstrixy: Er ikke bare på båt ting kan fort koste mye. Ikke at jeg ikke tror deg, men jeg har jobbet på raffineri og der kan det like fort koste mye penger. Det er faktisk like viktig å kunne jobben sin på båt som i industrien. For ikke å snakke om det å jobbe på et sykehus hvor du ikke har mulighet til å gjøre feil pga fare for liv og helse. Uansett poenget mitt er at det er like viktig at man gjør jobben korrekt første gangen på land som på sjøen. 1 Lenke til kommentar
Thundercat92 Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 Skipstrixy: Mener bare at de har mer byggteknisk forståelse, og har mer peilingog forståelse for hva andre håndverkergrupper driver med i et hus. Men alt det kommer jo med erfaring, så TheHawk: Jeg tror ikke han mente at det bare er på båt ting kan koste penger, men r0zie la det frem som om vi ikke hadde noe tidspress i det hele tatt på båt, siden vi bare lå her ute og plasket. Det stemmer IKKE hvis det er noe kritisk utstyr. Vi var på vei ut til en rigg en gang, da den ene generatoren ikke ville legge seg inn på tavla. En diodebro som har med likeretting til magnetiseringen å gjøre hadde gått i lufta, og de timene vi brukte på feilsøking var det ikke få telefoner vi fikk ned fra broa om at hvis vi ikke fikk det opp å gå, måtte vi snu og gå offhire Selvfølgelig er det også situasjoner på land hvor lignende ting kan oppstå 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) Jeg tror en boligelektriker vil føle seg mer fremmed på et skip enn en skipselektriker vil føle seg i en bolig, men når det er sagt så har det skjedd veldig mange boligspesifikke forandringer og innskjerpinger de siste 5-10 årene. Spesielt det som går på beskyttelse av personer og utstyr (jording/overspenning) samt krav til selve installasjonen (hensiktsmessighet osv). Selvsagt vil både en boligelektriker og en skipselektriker klare å finne ut hvorfor det ikke er strøm i stikkontakten eller hvor jordfeilen er. Men sistnevnte vil kanskje stille en skipselektriker på en prøve hvis det er en TN-bolig med høye ulineære laster ettersom slike nett kan produsere falske jordfeil grunnet overharmoniske strømmer i N-leder. Så vidt jeg vet så er det kun IT-nett på skip hvor overharmoniske strømmer gjerne gir helt andre problemstillinger i en helt annen skala. Jeg har forresten selv gått førsteåret av automasjonsteknikk-linjen på Høyskolen i Ålesund og ble veldig overrasket over mengden programmering og fokuset på software. Jeg sluttet og var demotivert og begynte deretter som lærling istedenfor hvor jeg var mest borti industriinstallasjoner og automasjon fremfor boliger. Nå studerer jeg elektroingeniør i trondheim istedenfor samtidig som jeg jobber med noe av det samme som skipsytrixy - bortsett fra at jeg er på leverandørsiden. Mine oppgaver er å få båtene til å virke før kundene overtar de (jeg er hovedsaklig på tavler, generatorer, PMS og egentlig hele røkla mellom koblingen på dieselmotoren til koblingen på elektromotoren på propellene). Når det kommer til mas fra omgivelsene så er det gjerne omvendt i en bolig i forhold til et skip. Kunden i en bolig vil snu på hver øre og alt skal være perfekt, se bra ut og være billgst mulig hvor kunden står med stoppeklokke mens man har lunch/henter deler på kontoret. Ombord i et skip så vil de som maser gi faen i alt så lenge man får det til å fungere ASAP. Gjerne før man dunker borti en rigg eller ikke lenger oppfyller kravene fra operatøren og må offhire. Begge deler er ganske travelt, men om jeg fikk velge vil jeg heller ha en gammel gnien Olga over skuldrene enn tids- og prestasjonspresset man står ovenfor når et offshorefartøy ikke virker. (Som noen andre var inne på så er presset fra prosessfabrikker som produserer for tusenvis i sekundet også noe man vil unngå hvis man har mørklagt noe) Som en liten notis til slutt så kan jeg nevne den gangen jeg hadde fagprøve. En av oss kom fra et verft og hadde aldri vært på jobb i en bolig før. Han fikk pent beskjed om å komme tilbake neste år etter tredje dagen. "Båsen" hans så ikke ut! Det var PN spikret på vegg med TC-klemmer, strips i taklampen som strekkavlastning og varmekabelen så ut som en labyrint laget i fylla. Nå tror absolutt ikke at alle verftselektrikere gjør det like dårlig i en bolig, men det illustrerer forskjellen ettersom arbeidsmåtene er helt ulike i de to settingene. Et par uker med "orntlige" boligelektrikere og jeg tror enhver skips/verftselektriker vil klare å skli fint inn i boligverdenen. Endret 7. januar 2013 av Twinflower Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Thundercat92: Alt haster alltid, sa en kar til meg en gang og det stemmer i grunnen. Jeg sier ikke at det haster mindre til sjøs, det er andre som mener. Det haster dog like mye å få ting i drift på sykehus og større industrianlegg som feks raffineri og kraftverk. Vi har alle en like viktig jobb når man skal diskutere hva som haster i industrien. Lenke til kommentar
Thundercat92 Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 TheHawk: Jeg er helt enig med deg. Det var dog ikke hensikten med denne posten og lage en diskusjon om hva som er vanskeligst eller viktigst av ulike elektrikeryrker Alle har sine utfordringer, for- og bakdeler! Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Er sikkert mange jobber for en som er flink. Har inntrykk av at de fleste installatører trenger folk. Jeg er i motsatt tilfelle av deg, holder på å leser til eksamen i maritim modul. Jeg har fagbrev og har jobbet som elektriker snart 8 år på land etter fagprøven, og er interessert i jobb på båt. Det vil vel bli store forandringer der også, om jeg i det hele tatt kommer meg på havet? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Skipstrixy: Er ikke bare på båt ting kan fort koste mye. Ikke at jeg ikke tror deg, men jeg har jobbet på raffineri og der kan det like fort koste mye penger. Det er faktisk like viktig å kunne jobben sin på båt som i industrien. For ikke å snakke om det å jobbe på et sykehus hvor du ikke har mulighet til å gjøre feil pga fare for liv og helse. Uansett poenget mitt er at det er like viktig at man gjør jobben korrekt første gangen på land som på sjøen. Jeg er med på denne. Blir det samme som på dykkerbåt med dykkere i vannet. Om luftkompressorene ned til klokka da stopper opp, skal man ha tunga beint i munnen. Jeg menere selvfølgelig ikke at de som jobber på land ikke har ansvar, det hadde vert fjåsete av meg og sagt. Alle har sitt ansvarsområde, også på land. Men i industrien er det fort enorme pengesummer det er snakk om med en gang man føkker noe opp. Blir bare litt oppgitt av folk som tror at det å jobbe på båt innebærer det å drikke emst mulig kubikk kaffe iløpet av en tur (om du skjønner meg ) Jeg ser på meg selv som en industrielektriker Eneste forskjellen er at jeg har vann under føttene Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Jeg tror en boligelektriker vil føle seg mer fremmed på et skip enn en skipselektriker vil føle seg i en bolig, men når det er sagt så har det skjedd veldig mange boligspesifikke forandringer og innskjerpinger de siste 5-10 årene. Spesielt det som går på beskyttelse av personer og utstyr (jording/overspenning) samt krav til selve installasjonen (hensiktsmessighet osv). Når det er sagt, så vil selvsagt både en boligelektriker og en skipselektriker klare å finne ut hvorfor det ikke er strøm i kontakten eller hvor jordfeilen er. Sistnevnte vil kanskje stille en skipselektriker på prøve i en bolig hvis det er TN-nett etter som slike nett kan produsere falske jordfeil grunnet overharmoniske strømmer i N-leder. Så vidt jeg vet så er det kun IT-nett på skip hvor overharmoniske strømmer gjerne gir helt andre problemstillinger i en helt annen skala. Jeg har forresten selv gått førsteåret av automasjonsteknikk-linjen på Høyskolen i Ålesund og ble veldig overrasket over mengden programmering og fokuset på software. Jeg sluttet og var demotivert og begynte som lærling istedenfor hvor jeg var mest borti industriinstallasjoner og automasjon fremfor boliger. Nå studerer jeg elektroingeniør i trondheim istedenfor, samtidig som jeg jobber med noe av det samme som skipsytrixy - bortsett fra at jeg er på leverandørsiden. Mine oppgaver er å få båtene til å virke før kundene overtar de (jeg er hovedsaklig på tavler, generatorer, PMS og egentlig hele røkla mellom koblingen på dieselmotoren til koblingen på elektromotoren på propellene). Når det kommer til mas fra omgivelsene, så er det gjerne omvendt i en bolig i forhold til et skip. Kunden i en bolig vil snu på hver øre og alt skal være perfekt, se bra ut og være billgst mulig hvor kunden står med stoppeklokke mens man har lunch/henter deler på kontoret. Ombord i et skip så vil de som maser gi faen i alt så lenge man får det til å fungere ASAP. Gjerne før man dunker borti en rigg eller ikke lenger oppfyller kravene fra operatøren og må offhire. Begge deler er ganske travelt, men om jeg fikk velge vil jeg heller ha en gammel gnien Olga over hodet, enn tidspresset og prestasjonspresset man står ovenfor når en båt ikke virker. (Som noen andre var inne på så er presset fra prosessfabrikker som produserer for tusenvis i sekundet også noe man vil unngå hvis man har mørklagt noe) Som en liten notis til slutt så kan jeg nevne den gangen jeg hadde fagprøve. En av oss kom fra et verft og hadde aldri vært på jobb i en bolig før, og han fikk pent beskjed om å komme tilbake neste år etter tredje dagen. "Båsen" hans så ikke ut! Det var PN spikret på vegg med TC-klemmer, strips i taklampen som strekkavlastning og varmekabelen så ut som en labyrint laget i fylla. Nå tror absolutt ikke at alle verftselektrikere gjør det like dårlig i en bolig, men det illustrerer forskjellen ettersom arbeidsmåtene er helt ulike i de to settingene. Et par uker med "orntlige" boligelektrikere og jeg tror enhver skips/verftselektriker vil klare å skli fint inn i boligverdenen. Mye godt skriveri her. Jeg er veldig enig, til tider skulle jeg selv også ønske at jeg hadde en gammal grinete gjerril Ola Nordmann hengende over meg. Hahah... Spessielt den gangen rett etter jeg fikk fagbrevet at jeg greide å legge hele skuta svart, med 20 x 10 000 meters seismic kabler hengende på slep. Det var ganske drøyt at en 20 åring nesten klarte å skrive seg inn i milliardklubben på en av de første dagene på ny båt... Hahah! For å si det slik, så 3x trippelsjekker jeg hvilke sikringer jeg legger ut før jeg gjør det. Man lærer av sine feil hvertfal, men føler seg lite kul når det står så tore verdier på spill. Det er og sant at det er veldig mye som har forandret seg i husinstallasjoner, og det var og derfor jeg tok jobben på land, nettop av den grunn at jeg ville henge med i den utviklingen Men, mye bra skrevet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå