Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil utbetalt lønn... to ganger... 9 måneder siden... kreves nå tilbake


Perre

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg brev fra min tidligere arbeidsgiver om at de hadde utbetalt for mye lønn og at de nå krever dette tilbakebetalt.

 

Saken er at jeg ved endt arbeidskontrakt fikk utbetalt alt for mye lønn. Jeg meldte dette tilbake til min daværende leder. Jeg måtte purre på ham flere ganger før lønnsavdelingen fikk ordnet saken. De sendte meg da et brev med krav om tilbakebetaling av lønn. Lønnen tilbakebetalte jeg øyeblikkelig.

 

Nå har jeg fått et nytt brev, 9 måneder etter jeg sluttet i den aktuelle stillingen. De opplyser om at det opprinnelige kravet ble beregnet feil og at jeg fremdeles skylder dem penger.

 

Jeg har lest meg opp og forstått at et krav fra arbeidsgiver ikke er foreldet før det har gått 3 år. Men her har altså arbeidsgiver allerede fått tilbakebetalt sitt opprinnelige krav og på grunn av inkompetanse krevd feil sum tilbakebetalt.

 

Hvilke rettigheter har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene om tilbakebetaling av lønn er ikke lovregulert men beror på ulovfestet rett om condictio indebiti, en regel utviklet gjennom langvarig rettspraksis.

 

Hvorvidt tilbakebetaling skal gjennomføres, beror en konkret vurdering under hensyn til rimelighet. I denne vurderingen er det to sentrale hensyn som står mot hverandre. På den ene siden har man oppgjørshensynet (Betalingen har funnet sted og dette har partene innrettet seg etter). På den andre siden har man korreksjonshensynet (Betalingen var uriktig og bør gjenopprettes). Sentrale moment vil normalt være hvilken ytelse det gjelder, hvilken skyld partene har for den feilaktige utbetalingen, hvor stort beløp det er snakk om, hvorvidt det var villfarelse om betalingsplikt og om det var tatt forbehold om tilbakebetaling.

 

Ut fra hva du har oppgitt synes jeg arbeidsgiveren din har en dårlig sak. Rett nok har det ikke gått spesielt lang tid (9 måneder), men du har allerede gjort arbeidsgiver oppmerksom på feilen og du har forsøkt å gjøre opp for deg. Når det i tillegg er snakk om en lønnsutbetaling, som normalt gis et særlig vern mot tilbakebetaling, bør nok oppgjørshensynet veie tyngst i din sak slik jeg ser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Vil oppfølgning fra min side være å finne frem dokumentasjon på at jeg opprinnelig sa ifra om feilutbetalingen (per mail)? Og så sende dette til økonomisk ansvarlig hos min tidligere arbeidsgiver med brev om hvordan jeg vurderer saken?

Lenke til kommentar

En slik fremgangsmåte høres, etter min mening, meget fornuftig ut. Ved å sende en slik melding til den økonomiske ansvarlige er det helt klart for arbeidsgiver at du bestrider det kravet arbeidsgiver mener å ha på deg. Dette utelukker arbeidsgivers adgang til å inndrive kravet ved inkasso og arbeidsgiveren må i så fall gå til rettslig inndrivelse av kravet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...