Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg tok det rundt 1 måned før cipraen kicket helt inn. Du vil føle deg litt mere stabil i humøret. Glommet og tomrommet (som du helt sikkert skjønner hva jeg mener med) vil være borte. Du vil føle deg lettere i humøret, uanspent, lett og ledig.

 

Hvis det fortsetter slik at du ikke føler det, kan det være gunstig med ett skifte av legemiddel.

Lenke til kommentar

Ja hadde jeg kunnet unngå å måttet ty til piller så skulle jeg gjort det, er rundet de 40 og har opplevd mye motgang og bestandig trodd at dette aldri skulle skje meg....

Men den gang ei, var så langt nede at det var ingen annen utvei og er glad for at jeg tok imot hjelpen jeg fikk.

Nå sitter jeg her og føler meg som et vrak med en familie som er avhengig av meg. At det kan bli tungt å slutte er vel ikke å stikke under en stol. Men i min verden er problemene større enn tanken på hva som måtte komme senere.

 

Man kan bare ikke ligge i krybbe stilling og se i veggen der all livsglede,hukommelse og selvfølelse er borte. Har bestandig levd et svært aktivt og sundt liv, nå ligger jeg der og har dobblet søvnen i tillegg til å måtte sove mye på dagtid.

Dette er ikke et liv jeg vil leve, derfor håper jeg at Cipraen skal hjelpe meg opp av kjelleren.

Nå har jeg fått noe virkning, men den har flatet ut og er lang fra stabil etter 14 dager.

Håper de neste 14 skal bli bedre slik at jeg kan holde meg på Cipra og ikke måtte bytte .... Anonym poster: dfc5b975bf299fdb20fdf4796260aa8e

Lenke til kommentar

Ja hadde jeg kunnet unngå å måttet ty til piller så skulle jeg gjort det, er rundet de 40 og har opplevd mye motgang og bestandig trodd at dette aldri skulle skje meg....

Men den gang ei, var så langt nede at det var ingen annen utvei og er glad for at jeg tok imot hjelpen jeg fikk.

Nå sitter jeg her og føler meg som et vrak med en familie som er avhengig av meg. At det kan bli tungt å slutte er vel ikke å stikke under en stol. Men i min verden er problemene større enn tanken på hva som måtte komme senere.

 

Man kan bare ikke ligge i krybbe stilling og se i veggen der all livsglede,hukommelse og selvfølelse er borte. Har bestandig levd et svært aktivt og sundt liv, nå ligger jeg der og har dobblet søvnen i tillegg til å måtte sove mye på dagtid.

Dette er ikke et liv jeg vil leve, derfor håper jeg at Cipraen skal hjelpe meg opp av kjelleren.

Nå har jeg fått noe virkning, men den har flatet ut og er lang fra stabil etter 14 dager.

Håper de neste 14 skal bli bedre slik at jeg kan holde meg på Cipra og ikke måtte bytte .... Anonym poster: dfc5b975bf299fdb20fdf4796260aa8e

Å bytte er ikke alltid så ille, mitt tips er holde seg langt unna seroxat, cipralex er som sagt en av de "bedre" og i en situasjon som din burde du faktisk se på hvorfor ting er som de er, en pille vil mest sannsynlig ikke gjøre annet en å gi deg en falsk følelse av lykke så bruk tiden på cipra til å jobbe med de problemene du har, så blir livet mye lettere når du slutter med cipra :)

 

Prøv å husk på at så lenger du går på det så vanskeligere er det slutte.

Lenke til kommentar

Ser ikke bort fra at jeg må opp i dose, skal snakke med legen over helga. Har alt for mye svingninger nå. Men nå har jeg selv vært opptatt av å ikke bruke noe som skal gi abstinenser, er klar over hvilke bivirkninger Cipraen gir når man slutter men det er som sagt langt frem i tid.

Går som sagt på 10mg og føler at dosen er alt for lav, og hadde derfor lyst til å øke til 20mg. Anonym poster: dfc5b975bf299fdb20fdf4796260aa8e

Lenke til kommentar

... i en situasjon som din burde du faktisk se på hvorfor ting er som de er, en pille vil mest sannsynlig ikke gjøre annet en å gi deg en falsk følelse av lykke så bruk tiden på cipra til å jobbe med de problemene du har, så blir livet mye lettere når du slutter med cipra :)

...

Når man sliter psykisk så kan man fint komme i en spiral hvor ting går nedover og nedover. Det kan bli plent umulig å bryte ut av på egenhånd*. Et legemiddel som cipralex som lar deg bryte ut av en slik negativ spiral trenger ikke nødvendigvis gi deg en falsk følelse av lykke, men kanskje gi deg den tiden du trenger til å glede deg over ting i livet igjen.

 

Jeg har alltid vært veldig negativ til bruk av legemiddler, men fant ut at f.eks ibux kan fungere fint som betennelsesdempende, samtidig som det får meg til å knyte meg mindre pga en begynnende betennelse. Mao, ibux får meg ut av en negativ smertespiral. Det er lurt å begynne å trene opp den betente muskelen etterpå, så det ikke skjer igjen da.

 

*Eller uten varige problemer som følge av vanskeligheter med å holde på en jobb, eller at man ikke klarer å gjøre ferdig en utdannelse.

Lenke til kommentar

Da jeg begynte på Cipralex i september hadde jeg vært svært tungt deprimert, med tilhørende sosial angst, selvmordstanker og panikkangst i et halvt år. Jeg fikk da beskjed om at man bør gå på medisinene i hvert fall like lenge som man har vært deprimert, og deretter litt. For meg var det en ganske kjapp effekt, selv om jeg bare går på 10 mg, men det tok omtrent to måneder med opp- og nedturer før det stabiliserte seg ordentlig.

 

Så jeg vil nok si at 14 dager er litt kort tid for å vite om medisinene vil hjelpe deg eller ikke, og det tror jeg legen din vil være enig i. Men i startfasen av denne typen medisinering er det også veldig viktig at du holder en tett dialog med nettopp legen din, og hvis du føler at du vil øke dosen, er det jo bare å snakke med ham eller henne. 10 mg er uansett, slik jeg forstår det, en rimelig lav dose.

 

Når det gjelder å slutte på Cipralex har jeg ikke inntrykk av at det nødvendigvis vil være så ille. Slik jeg har forstått det er det verst for dem som slutter for tidlig, og som opplever å falle rett tilbake til sitt gamle, depressive og angstfylte liv.

Jeg for min del har mest sannsynlig en eller annen kjemisk ubalanse i hjernen som gjør at jeg har for lite serotonin, og dermed er det eneste som kan hjelpe meg nettopp antidepressiva. Muligens vil jeg måtte gå på dem hele livet, tiden vil vise.

 

Men for deg vil kanskje Cipralex hjelpe deg såpass opp av grøfta at du vil kunne ha nytte av for eksempel samtaleterapi, og med lang og grundig behandling vil du da stå på et helt annet sted når du da en dag skal slutte på medisinene.

Lenke til kommentar

Takker så mye for mange gode og konstruktive svar. Ja legen vil nok synes 14 dager er for kort tid, men jeg skal snakke med ham over helga. Skal også be om samtaleterapi, skader ikke å prøve men vet at det er over 4 månender ventetid.

Ja hvem vet, kansje jeg må gå på det resten av livet, hvem vet! Uansett så er ikke det i seg selv det største problemet, men man kan ikke leve langt nede. Eneste problemet jeg fikk etter oppstart på Cipra er at sexlivet har gått i dass for min del, får ereksjon men det stopper der. Får håpe det er noe som går over etter hvert, men alikevel et underordnet problem slik situasjonen er nå. Anonym poster: dfc5b975bf299fdb20fdf4796260aa8e

Lenke til kommentar

Min erfaring med Seroxat er at det er et helvete å slutte på det hvertfall. Snakker om abstinenssymptomer.

Ikke følte jeg at jeg fikk ønsket effekt heller.

 

I know, jeg bryr meg ikke om hva folk sier seroxat er noe av det verste man kan slutte med, selv narkotika blir barnemat..

 

Seroxat er livsfarlig..

Når man sliter psykisk så kan man fint komme i en spiral hvor ting går nedover og nedover. Det kan bli plent umulig å bryte ut av på egenhånd*. Et legemiddel som cipralex som lar deg bryte ut av en slik negativ spiral trenger ikke nødvendigvis gi deg en falsk følelse av lykke, men kanskje gi deg den tiden du trenger til å glede deg over ting i livet igjen.

 

Jeg har alltid vært veldig negativ til bruk av legemiddler, men fant ut at f.eks ibux kan fungere fint som betennelsesdempende, samtidig som det får meg til å knyte meg mindre pga en begynnende betennelse. Mao, ibux får meg ut av en negativ smertespiral. Det er lurt å begynne å trene opp den betente muskelen etterpå, så det ikke skjer igjen da.

 

*Eller uten varige problemer som følge av vanskeligheter med å holde på en jobb, eller at man ikke klarer å gjøre ferdig en utdannelse.

 

ser du ikke hva jeg skriver ? jobbe med problemene ikke bruke pillen som en utvei, heller en hjelp til å løse problemene som fikk deg på pillen...

Lenke til kommentar

Takker så mye for mange gode og konstruktive svar. Ja legen vil nok synes 14 dager er for kort tid, men jeg skal snakke med ham over helga. Skal også be om samtaleterapi, skader ikke å prøve men vet at det er over 4 månender ventetid.

Ja hvem vet, kansje jeg må gå på det resten av livet, hvem vet! Uansett så er ikke det i seg selv det største problemet, men man kan ikke leve langt nede. Eneste problemet jeg fikk etter oppstart på Cipra er at sexlivet har gått i dass for min del, får ereksjon men det stopper der. Får håpe det er noe som går over etter hvert, men alikevel et underordnet problem slik situasjonen er nå. Anonym poster: dfc5b975bf299fdb20fdf4796260aa8e

Det går ikke over mest sannsynlig, eneste løsning er trappe ned dosen..

Bare søk opp "ssri sex problem"

Lenke til kommentar

I know, jeg bryr meg ikke om hva folk sier seroxat er noe av det verste man kan slutte med, selv narkotika blir barnemat..

 

Seroxat er livsfarlig..

De blei jo faktisk saksøkt borte på andre siden av dammen fordi de hadde påstått man ikke blei avhengig. Og så viste det seg at det er det mest avhengighetskapende SSRI/SNRI i salg. De måtte ut med en hel haug av erstatninger.
Lenke til kommentar

De blei jo faktisk saksøkt borte på andre siden av dammen fordi de hadde påstått man ikke blei avhengig. Og så viste det seg at det er det mest avhengighetskapende SSRI/SNRI i salg. De måtte ut med en hel haug av erstatninger.

skulle ønske man kunne samle mange i Norge og saksøke, blir jo heller ikke fortalt i Norge hvor avhengighetsskapende det er..Valium,kodein etc blir barnemat å slutte med, det er 2-3dager maks med litt ubehag med slikt, seroxat er jo nesten umulig og har meget skummel virking psykisk når man prøver slutte..

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...