Alua Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Hei Jeg har fiberbredband på 2/2Mb og bruker avogtil eit komunikasjonsprogram som bruker 200 til 300 Kb av nedlastningskapasiteten. I mitt hode skulle jeg da hatt ca 1,7Mb til surfing på vanlige nettaviser, noe som burde vært massevis av nedlastningskapasitet. Er det noen som har noen teorier om hvorfor da surfing på feks vg stopper heilt opp (ikke mere nedlastningskapasitet), heilt til jeg stopper komunikasjonsprogrammet....? Jeg har brukt flere speedometer tester og alle viser 2/2Mb.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Du får finne ut om det er bits eller bytes du måler i kommunikasjonsprogrammet. 2Mbit = 280kByte. Lenke til kommentar
Alua Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Ahaa! Tror du kan være inne på no vesentlig der! Jeg har bredband på 2Mb/s mens kommunikasjonsprogrammet bruker nesten 300kB/s.. Det blir jo akkurat det du skriver! Ikke lett å følge med på disse forkortelsene, føler meg nesten snytt!! ;p Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Siden du har fiber, så er det jo bare å velge større hastighet. 2Mbit er egentlig litt i minste laget om det skal brukes til særlig databruk. Lenke til kommentar
Alua Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Takker for svar! Har allerede bestilt større hastighet. Kanskje du kan svare på dette spm også?: For noen uker siden hadde jeg 70Mbs coaxial bredband og brukte den innebygde trådløse ruteren til nettlevrandøren. På alle speedometertester fikk jeg bare 10 til 20 Mbs. Teorien min er at det var den innebygde trådløse ruteren til nettlevrandøren som var flaskehalen, har trådløs N standard på laptop'n. Synspunkt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Bruk http://speedtest.net Så får du et svar du kan stole mer på.. Endret 4. januar 2013 av Slettet+8713 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Det er litt vanskelig å si hva som er årsaken til at du ikke fikk bedre hastighet. Hvis signalstyrken ikke er god nok, så vil du få lavere hastighet enn optimalt. Det lønner seg å teste PC nær router først. Da ser man potensialet. Sånn generelt vil 11g yte ca 15-20Mbit og 11n yter over 70Mbit ved gode signaler, hvis det er rett båndbredde (40MHz) og flere datastrømmer (300 eller 450Mbit brutto). Lenke til kommentar
Alua Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Jeg testet hastigheten ca 1,5meter fra ruteren uten hindringer. Med den nye ruteren kan jeg velge mellom 2,4 og 5Mhz, men 40Mhz?? Og hva betyr flere datastrømmer? Nå spør jeg kun av nysjerrighet;) Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 5 GHz-båndet er å foretrekke, men da må det være støttet på maskinen også. Det er ikke så mange som har dette innebygd (Apple har det på alt nå). Hos meg får jeg inn 10-12 nettverk på 2,4 GHz-båndet som ligger godt spredd over frekvensene, noe som gjorde at jeg fikk bare 30-40 Mbps selv bare 5 meter unna routeren og da hadde jeg kjøpt inn ganske dyrt nettverksutstyr. Så gikk jeg over til 5 GHz der jeg er alene og da får jeg utnytta hele 70/70-linja mi. 40 MHz er bare hvor stor "frekvensområde" den sender/mottar på. Nye routere i dag kan ofte benytte 20 eller 40, der 40 kan gi noe bedre ytelse. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Siden du sjekket det rett ved routeren, så kan du sikkert anta at du kun hadde 11g. Hvis routeren din støtter 11n, så må du velge WPA-kryptering. Velger du WEP-kryptering så får du ikke brukt full hastighet (11n). Datastrømmer er antall "sendere" og "mottakere" i en 11n-router. 11n yter maks 150Mbit pr datastrøm brutto. Har man f.eks tre datastrømmer, så blir det tre antenner og i sum 450Mbit bruttooverføring. Nettohastighet er ca 30% av bruttohastighet pga at det går over en simpleks radio med tidsdeling, feilkorrigering og bekreftelser. Som notus sier, så er 40MHz båndbredden signalet benytter. F.eks 2410MHz - 2450MHz. Lenke til kommentar
slacky Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Jeg testet hastigheten ca 1,5meter fra ruteren uten hindringer. Med den nye ruteren kan jeg velge mellom 2,4 og 5Mhz, men 40Mhz?? Og hva betyr flere datastrømmer? Nå spør jeg kun av nysjerrighet;) Du surrer med forkortelser. Det er snakk om en frekvens på 2.4GHz, eller 5GHz, og 40MHz "kanal bredde". Normalt sett så brukes det 20MHz kanal, dette er for å ikke skape støy for andre enheter (les routere/naboer) som kjører ved samme frekvens (2.4GHz eller 5GHz). Dobbelt så stor kanal kan bety ~dobbel hastighet. F. eks 2.4GHz WiFi med 20MHz kanal gir ofte rundt ~12Mbps. Mens, 2.4GHz WiFi med 40MHz kanal bredde kan oppnå ~22Mbps. Som nevnt av personen over, så vil en kanal på 20MHz (egentlig 22MHz) ved 2.4GHz operere fra f. eks 2431-2453MHz, alt etter hvilket "kanal" (tenk analog TV) (1-14) som er valgt i routeren så vil den operere fra 2.4-2.5GHz. Hvilke kanaler du kan velge kommer helt ann på router, ofte 1-11 (tror jeg). Hver kanal vil gli over andre kanaler til en viss grad: Tegningen viser også at hver kanal er +/- 22MHz, vet ikke helt hvorfor det står skrevet 10, 20 eller 40MHz i routere, men 802.11b/g har i praksis 11, 22 og 44MHz kanalbredde, men en viss +/- eksisterer - avhengig av router. Avstanden mellom hver kanals senter er lik 5MHz. Håper vi klarte å mette din nysjerrighet :-) Endret 5. januar 2013 av warpie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå