Gå til innhold

Ny gaming pc - tanker om oppsett

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om nokon kunne vurdere oppsettet her?

http://www.komplett....aspx?sku=649659

http://www.komplett....aspx?sku=758530

http://www.komplett....aspx?sku=752348

http://www.komplett....aspx?sku=760813 / http://www.komplett....aspx?sku=770621

http://www.komplett....aspx?sku=621172

Prisantydning: 6-7,5 ?

Overklokking: lett overklokking

Intel eller AMD: Intel

Deler som ikkje trengs: Har mus, tastatur, headsett, høgtalara, skjerm, lydkort og trådløs nettverkskort.

Tanker rundt oppsettet/ting generelt:

Har bestemt meg for å gå i annskaffelse av ein billig (for å vera gaming) pc. hovedkort, ram, prossessor planlegger eg om å bytte ut om rundt 1-2 år, for å skaffa meg noko meir heftig. eit stort kabinett, og ein god strømforsyning har eg tatt med for å sikra vidare. Eg har linka til ein oppgraderings pakke frå komplett, som eg syns var i riktig gate i forhånd til pris. skal ikkje ha det heftigste. Ein kompis har dårligare prossessor, og det skjermkortet til 1000 kr, og han drar alt av spill på max, så...

Håper det er nokon her inne som kan hjelpe meg! spør om kva som helst!

Tanker rundt hver komponent:

Kabinett: Har forstått da sånn, at når ein velger kabinett, så er det egentlig bare utsende og størrelse som er dei største, viktige faktorene. kanskje temperatur og, men dette kabinettet har no gode termiske forhold. Trooper kabinettet til CM syns jeg ser stilig ut. det er stort, har usb3, og annmeldelsene er gode (hardware.no). akkurat den er eg fast bestemt på, pga design.

strømforsyning: Ifølge Corsair er hx serien steget før entusiast produkt. har fått eit generelt godt inntrykk etter å ha lest annmeldelser av produktet. mykje meir watt en da eg treng til mitt oppsett, men som sakt, for å forsikra meg til fremtiden. Psu teknologien går ikkje akkurat framover...

Oppgraderingspakken/hovedkort-RAM-Prosessor: Ingen spessielle tanker, da eg håpet at nokon av deko hadde det. grei pris, og skal no takle det meste av gaming, eller?

Skjermkort: Som sakt, den til 1000 kr hadde ein kompis av meg, og det taklet no det meste. Kanskje litt meira guff hadde vert bra, derfor linka eg til den til 1600 kr. Vil helst ha nvidia, men er selvfølgelig åpen for forslag. gjerne undervis meg og.

Harddisk: Treng ikkje noko ssd eller noko heftig. hardware.no anbefalte denne, så eg tok den no med. trenger ikkje meir plass inntil vidare. harddisk e'kje noko hokus pokus.

Sist men ikkje minst: unskyld for skriveleifer. skal rette på teksten seinare ikveld. Mvh Sommerboller

Endret av Sommerboller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser bra ut, men om du skal bruke det til gaming (Litt tyngre spill) ville jeg heller lagt litt mer penger i prosessor og skjermkort. Men om du ikke vil legge mer penger i det og trenger bare pcn til casual gaming ville jeg gått for 660'en, med tanke på at den er en smule bedre enn 650'en. Du kunne jo også vurdert en 660Ti som har mulighet for SLi?

Lenke til kommentar

Oppsettet funker det, men jeg ville prioritert litt annerledes. Overklokking er vel heller ikke mulig på B75 brikkesett, ihvertfall ikke i nevneverdig grad. Hvis du ønsker mulighet for dette må du gå for Z77-brikkesett og en CPU med ulåst multiplikator, f.eks i5 3570k. I alt vil det vel komme seg på ca. 3200kr, inklusive en tredjeparts kjøler som du strengt tatt trenger ved overklokking.

Forslag:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1178015&su=5166DDB0-8963-4E70-813F-FC6ADD390508

Liten nedprioritering på kabinett, harddisk og PSU for å skvise inn mulighet for overklokking samt et bedre skjermkort. Hvis du ikke vil klokke kan du bare sløyfe kjøleren og gå for oppgraderingspakken du hadde valgt i utgangspunktet. PSU er mer enn kraftig nok til Crossfire om du skulle få behov for det og er dessuten av svært god kvalitet. Den er ikke fullt så effektiv som Corsair HX850, men dette har ingen stor betydning.

Man kan dra samtlige spill på maks med så og si ethvert skjermkort, men hvilken bildeflyt man oppnår er en annen sak. Jeg stiller meg tvilende til at du vil bli fornøyd med et tusenkronerskort. HD7870 er i mine øyne minimum for et allroundkort til spill.

Hvilken skjerm har du fra før?

Lenke til kommentar

Det ser bra ut, men om du skal bruke det til gaming (Litt tyngre spill) ville jeg heller lagt litt mer penger i prosessor og skjermkort. Men om du ikke vil legge mer penger i det og trenger bare pcn til casual gaming ville jeg gått for 660'en, med tanke på at den er en smule bedre enn 650'en. Du kunne jo også vurdert en 660Ti som har mulighet for SLi?

Så lenge den drar alle spel som er på markedet no, så er eg fornøyd. som sakt, skal oppgradera kraftig i framtiden.

Men kan du linke til skjermkort som du anbefaller? helst fra komplett, men ikkje eit krav.

takk for svar!

Oppsettet funker det, men jeg ville prioritert litt annerledes. Overklokking er vel heller ikke mulig på B75 brikkesett, ihvertfall ikke i nevneverdig grad. Hvis du ønsker mulighet for dette må du gå for Z77-brikkesett og en CPU med ulåst multiplikator, f.eks i5 3570k. I alt vil det vel komme seg på ca. 3200kr, inklusive en tredjeparts kjøler som du strengt tatt trenger ved overklokking.

Forslag:

http://www.komplett....3F-FC6ADD390508

Liten nedprioritering på kabinett, harddisk og PSU for å skvise inn mulighet for overklokking samt et bedre skjermkort. Hvis du ikke vil klokke kan du bare sløyfe kjøleren og gå for oppgraderingspakken du hadde valgt i utgangspunktet. PSU er mer enn kraftig nok til Crossfire om du skulle få behov for det og er dessuten av svært god kvalitet. Den er ikke fullt så effektiv som Corsair HX850, men dette har ingen stor betydning.

Man kan dra samtlige spill på maks med så og si ethvert skjermkort, men hvilken bildeflyt man oppnår er en annen sak. Jeg stiller meg tvilende til at du vil bli fornøyd med et tusenkronerskort. HD7870 er i mine øyne minimum for et allroundkort til spill.

Hvilken skjerm har du fra før?

Brikkesett har eg ikkje noko særlig stor kunnskap om, må eg innrømma. viste ikkje at dei ikkje kunne overklokkast. Men pris må litt ned, syns eg. Link til produkter hadde vert flott! skal ikkje ha noko heftige greier.

Eg prioriterer kabinettet, fordi det kan eg bruke når det nye oppsettet skal brukest. har hørt at vist ein har 800+ watt, så er du rusta for lang tid fram. du kan gjerne anbefalle andre PSU'er, så lenge den er kraftig nok. men undervis meg gjerne mer! det setter eg pris på.

Mener du at litt svakere PSU holder, så skal eg vurdere det.

Det er då eg igjen lure, fordi han kompisen min har det til 1000 kr, og eg syns det leverer fin flyt. Spill som Dishonored, crysis (litt gammelt, men me brukte ULTRA mod... skal tære godt på maskinvaren), det nye most wanted, far cry 3 osv. klarer den fint.

Kva er prisen på hd 7870? link til eit bra produkt som bruker den platformen?

Skjermen eg bruker, er ein 2-3 år gammel lcd skjerm fra LG. noko meir veit eg ikkje. Men den skal og oppgraderast ilag med innmaten om 1-2 år.

Eg mase sikkert litt opp igjen om dei samme tingena, så setter pris på vist deko overlever med meg! Takker for svar sålangt!

Endret av Sommerboller
Lenke til kommentar

Ein kompis har dårligare prossessor, og det skjermkortet til 1000 kr, og han drar alt av spill på max, så...

Oppgraderingspakken/hovedkort-RAM-Prosessor: Ingen spessielle tanker, da eg håpet at nokon av deko hadde det. grei pris, og skal no takle det meste av gaming, eller?

Skjermkort: Som sakt, den til 1000 kr hadde ein kompis av meg, og det taklet no det meste. Kanskje litt meira guff hadde vert bra, derfor linka eg til den til 1600 kr. Vil helst ha nvidia, men er selvfølgelig åpen for forslag. gjerne undervis meg og.

DETTE blir vel på kanten til både tull og løgn!

eit oppsett eg laga før i dag. kan no være greit å vise deg og. men her er specs i sentrum og ikkje "framtidsrettet" kabinett og psu:

Corsair Vengeance 2x8gb 1600mhz cl9, msi gd55 og antec hcg620W på tilbud hjå dustin.

7970ghz får du til under 3000,- nesten halve budsjettet, men skal gå! :p -måk snø for naboen i 2dager!

i5-3570k prosessor til 1500,-

ville ha kjøpt hdd på MINST 1tb(500,-), aller helst 2t(700,-), og venta med ssd. for du skal game! og da er ikkje windows startup og superrask loading livsviktig....

kabinett etter egen smak og penger som er til overs(nok til et par planker? :p)

og har du da både gd55 og 3570k ser eg INGEN grunn til ikkje å nett trykke inn "OC Genie" knappen på hovudkortet :ninja:

Endret av bystØL
Lenke til kommentar

DETTE blir vel på kanten til både tull og løgn!

eit oppsett eg laga før i dag. kan no være greit å vise deg og. men her er specs i sentrum og ikkje "framtidsrettet" kabinett og psu:

Corsair Vengeance 2x8gb 1600mhz cl9, msi gd55 og antec hcg620W på tilbud hjå dustin.

7970ghz får du til under 3000,- nesten halve budsjettet, men skal gå! :p -måk snø for naboen i 2dager!

i5-3570k prosessor til 1500,-

ville ha kjøpt hdd på MINST 1tb(500,-), aller helst 2t(700,-), og venta med ssd. for du skal game! og da er ikkje windows startup og superrask loading livsviktig....

kabinett etter egen smak og penger som er til overs(nok til et par planker? :p)

og har du da både gd55 og 3570k ser eg INGEN grunn til ikkje å nett trykke inn "OC Genie" knappen på hovudkortet :ninja:

Det er ikkje tull, då eg har sett alt. Seddelen fra komplett, og selvfølgelig spilt sjølv. Eg var veldig forundra over det eg og, må eg innrømma. særs billig pc, men den dro som juling.

Første gang eg kjøpte pc (2007, trur eg), kostet den 13 000, og max på crysis var alt på medium.

Konklusjonen er vell at teknologien går fort fram, antar eg?

Det er snakk om ein i3 prossessor av eit eller anna slag, hovedkort har eg ikkje peiling på, 8 gig ram og gtx 650.

Ska be han om å linka produktena til meg etterpå.

Fremtidsrettet delen er eg fast bestemt på. Det er ikkje snakk om noko heavy gaming pc, då det kjem seinare, når eg er meir heima, og har betre lønn osv.

Men eg skal ta å sjå på produktena du linka. tips setter eg alltid pris på!

men, trur nok da blir litt for dyrt (?).

Men, grunn nummer 2 for at eg starta tråden var og for å skaffa meg litt kunnskap om korleis ting er, så svaret ditt er verdifult for meg uansett.

Takker for svar!

Edit: Her er komponentene hans

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=742807

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760818

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=578918

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749862

Endret av Sommerboller
Lenke til kommentar

KANSKJE d funker,,,,,, men "som juling", NEI! da spiller de transporter tycoon og runescape.

uansett, akkurat d der gidd eg ikkje blande meg inn i, sei og syns ka du vil om d:)

har forandra seg masse ja. min data kosta 18k ny.... hjelper lite i dag:p

skjønte at du ville prioritere litt annerledes enn lista mi, men slengte den inn fordiom. kabinettet vurderer eg å kjøpa sjølv, så d kan eg ikkje klaga på:)

kravet til psu, øker ikkje særlig fort med åra... da må du gjera noe "spes" eller "voldsomt" som sli etc. HX er veldig bra ja, men kort steg opp til ax.

det eg satt opp blir dyrt ja, mtp det du sa i siste post no.

Lenke til kommentar

KANSKJE d funker,,,,,, men "som juling", NEI! da spiller de transporter tycoon og runescape.

uansett, akkurat d der gidd eg ikkje blande meg inn i, sei og syns ka du vil om d:)

har forandra seg masse ja. min data kosta 18k ny.... hjelper lite i dag:p

skjønte at du ville prioritere litt annerledes enn lista mi, men slengte den inn fordiom. kabinettet vurderer eg å kjøpa sjølv, så d kan eg ikkje klaga på :)

kravet til psu, øker ikkje særlig fort med åra... da må du gjera noe "spes" eller "voldsomt" som sli etc. HX er veldig bra ja, men kort steg opp til ax.

det eg satt opp blir dyrt ja, mtp det du sa i siste post no.

Hehe, skjønner godt at du tviler!

Det øker ikkje, men eg vil ha sjangsen til å gjera noko voldsomt.

Var for eksempel SLI eg hadde i tankane. tenke meg å oppgradera for 8+ minst når den tid kjem.

Ville du anbefalt AX då? PSU har eg ikkje nok peiling på, men tenkte å kjøpa noko av GOD kvalitet, og har fått intrykk av at HX var godt nok. innspill om det?

Er det nokon andre merker på PSU fronten som er noko "tess"?

Endret av Sommerboller
Lenke til kommentar

Så lenge den drar alle spel som er på markedet no, så er eg fornøyd. som sakt, skal oppgradera kraftig i framtiden.

Men kan du linke til skjermkort som du anbefaller? helst fra komplett, men ikkje eit krav.

takk for svar!

Brikkesett har eg ikkje noko særlig stor kunnskap om, må eg innrømma. viste ikkje at dei ikkje kunne overklokkast. Men pris må litt ned, syns eg. Link til produkter hadde vert flott! skal ikkje ha noko heftige greier.

Eg prioriterer kabinettet, fordi det kan eg bruke når det nye oppsettet skal brukest. har hørt at vist ein har 800+ watt, så er du rusta for lang tid fram. du kan gjerne anbefalle andre PSU'er, så lenge den er kraftig nok. men undervis meg gjerne mer! det setter eg pris på.

Mener du at litt svakere PSU holder, så skal eg vurdere det.

Det er då eg igjen lure, fordi han kompisen min har det til 1000 kr, og eg syns det leverer fin flyt. Spill som Dishonored, crysis (litt gammelt, men me brukte ULTRA mod... skal tære godt på maskinvaren), det nye most wanted, far cry 3 osv. klarer den fint.

Skjermen eg bruker, er ein 2-3 år gammel lcd skjerm fra LG. noko meir veit eg ikkje. Men den skal og oppgraderast ilag med innmaten om 1-2 år.

Eg mase sikkert litt opp igjen om dei samme tingena, så setter pris på vist deko overlever med meg! Takker for svar sålangt!

Dishonour krever ikke stort, men Crysis og FarCry3 er grisetunge spill hvis man skrur opp grafikken, men nok om det.

Ang. PSU så er XFX et av de bedre merkene som finnes der ute. OEM er Seasonic som nærmest er legendariske for sine strømforsyninger, mange av dem ihvertfall. Seasonic er også OEM for mange av Corsairs enheter, samt Antec og SilverPower.

NZXT Hale 90, Seasonic X, Seasonic Platiunum Series, Corsair HX Gold og Corsair AX er vel i hovedsak det man får kjøpt her til lands som holder høyest kvalitet. Noe som er viktig med en PSU er bla. hvor effektiv den er. Mao. hvor effektiv den er ved ulik belastning, henholdsvis 20, 50 og 100%. Enhver enhet med et snev av respekt for seg selv bør være mer enn 80% effektiv ved disse punktene, mens de beste ligger på +-90%. Ingen PSU er altså 100% effektiv så med en 850W PSU som er 90% effektiv ved full belastning vil ca. 85W forsvinne som varme i prosessen mellom stikkkontakten og komponentene. Jo høyere effektivitet, jo mindre varme og mindre støy. Etterhvert også en litt lavere strømregning. Noen av Corsair AX/Seasonic-enhetene holder seg så kjølige at de har en semipassiv vifte som kun spinner opp når en viss belastning nås så de er nærmest lydløse. Wikipedia har en fin artikkel omhandlende effektivitet.

Edit: Hvor kraftig PSU du trenger kommer helt an på hva du har i planene. 850W av kvalitet holder til samtlige SLI og CFX-oppsett per i dag f.eks. Til ett enkelt skjermkort vil 650W holde lenge, med forbehold om ev. overklokking som vil trekke mer strøm.

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Plattform? Jeg linket til en handleliste på Komplett.no der priser står oppgitt.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Dishonour krever ikke stort, men Crysis og FarCry3 er grisetunge spill hvis man skrur opp grafikken, men nok om det.

Ang. PSU så er XFX et av de bedre merkene som finnes der ute. OEM er Seasonic som nærmest er legendariske for sine strømforsyninger, mange av dem ihvertfall. Seasonic er også OEM for mange av Corsairs enheter, samt Antec og SilverPower.

NZXT Hale 90, Seasonic X, Seasonic Platiunum Series, Corsair HX Gold og Corsair AX er vel i hovedsak det man får kjøpt her til lands som holder høyest kvalitet. Noe som er viktig med en PSU er bla. hvor effektiv den er. Mao. hvor effektiv den er ved ulik belastning, henholdsvis 20, 50 og 100%. Enhver enhet med et snev av respekt for seg selv bør være mer enn 80% effektiv ved disse punktene, mens de beste ligger på +-90%. Ingen PSU er altså 100% effektiv så med en 850W PSU som er 90% effektiv ved full belastning vil ca. 85W forsvinne som varme i prosessen mellom stikkkontakten og komponentene. Jo høyere effektivitet, jo mindre varme og mindre støy. Etterhvert også en litt lavere strømregning. Noen av Corsair AX/Seasonic-enhetene holder seg så kjølige at de har en semipassiv vifte som kun spinner opp når en viss belastning nås så de er nærmest lydløse. Wikipedia har en fin artikkel omhandlende effektivitet.

Edit: Hvor kraftig PSU du trenger kommer helt an på hva du har i planene. 850W av kvalitet holder til samtlige SLI og CFX-oppsett per i dag f.eks. Til ett enkelt skjermkort vil 650W holde lenge, med forbehold om ev. overklokking som vil trekke mer strøm.

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Plattform? Jeg linket til en handleliste på Komplett.no der priser står oppgitt.

Vist eg ikkje er heilt idiot no, så kan ein sjå på "80 plus" sertifiseringen for å sjekka effektiviteten? Dei fleste som ligger på komplett har ivertfall bronze. Når eg såg etter PSU, så var det silver og gold som stod i tankene. får dei gold (eller platinum) må dei jo nesten vera gode produkt, tenkte eg ivertfall.

Har brukt den sertifiseringen som eit punkt for å innskrenke produkter, for så å lesa meg opp med annmeldelser.

Kor får ein kjøpt seasonic produkter i norge?

I fremtiden har eg planar om å gjerne bruke SLI, derfor den ekstra kraften.

seie igjen stikkordet "framtidsrettet" (PSU og kabinett).

Off, er så dårlig å formulera meg...

Er ikkje HD 7870 ein plattform? og så tweaker produsenten denne platformen til sitt eget ønske, og leverer det som eit produkt til forbrukeren?

Angående prisen, så gjekk det litt fort i svingen her. ser det no.

Vil bare takka til alle som har svart til no! Diskusjon.no er virkelig eit bra forum! Rask svar, og intreligente svar! Kudos til alle mann!

Lenke til kommentar

Netshop og Dustinhome fører Seasonic. Mulig flere også uten at jeg kan si det for sikkert på stående fot. Høy 80+-rangering og kvalitet går ofte hånd i hånd, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med kvalitet.

Joda, du har rett i det. Det var bare ordvalget som var litt uvant ;) Ofte bygger den enkelte produsent videre på selve kretskortet og lager sin egen utgave med bedre strømstyring for overklokking, sterkere komponenter etc, men ofte er det kun kjøleløsningen som blir endret/forbedret. Min personlige favoritt er Asus DirectCU-utgavene som de lager av de fleste kort i highend-segmentet. Gigabyte Windforce og Gainward Phantom er også å anbefale mtp. støysvakhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...