Gå til innhold

Fravær, VGS

Gretcheen

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som er mye fravær på VGS? Hvilke erfaringer har dere med dette i jobbsammenheng og andre situasjoner i ettertid?

Går VG3 nå, og slik som situasjonen ser ut nå, kommer jeg til å ende opp med 10 dager fravær resten av året. Selv føler jeg dette er nokså mye, eller overdriver jeg bare? Må legge til at jeg ikke har noe timefravær, alle dagene har jeg vært syk eller skal ut å reise.

Vet også at første -og andreåret blir stående. Førsteåret har jeg 1 dag og 2 timer, andreåret har jeg rundt 7 dager.

Bør jeg være bekymret? Det jeg er mest bekymret for er mine 10 dager dette siste året. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fravær har mye å si i jobbsammenheng. Har du for eksempel 20 dager fravær så kan du like godt glemme med å søke jobb etter videregående skole. Det arbeidsgiverne ser på er fravær. Men hvis du har universitetsutdanning så er det mye bedre.

I motsetning til andre land så får du ikke fravær om du er borte fra vidergående skole. Som i Spania, Frankrike og Russland har de ikke fraværsystem på VGS.

I Norge har de fraværsystem på barneskolen, ungdomskolen og videregående. Har du mye fravær anbefaler jeg deg å satse på en universitetsutdanning istedenfor arbeidslivet. Fordi du får ikke jobb hvis du har høyt antall fravær. Bare 5 dager og 5 timer er nok til at du sliter med å skaffe deg jobb i en dagligvarebutikk.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Bare 5 dager og 5 timer er nok til at du sliter med å skaffe deg jobb i en dagligvarebutikk.

Det tviler jeg sterkt på lol, de fleste (hvertfall slik jeg har sett over 12 års skolegang) har mye mer fravær enn det.

Selv går jeg VG3 nå og har foreløpig 0 fravær i år, men har rundt 5 dager totalt fra Vg1 og Vg2. Det er vel ganske normalt å være borte et par dager iløpet av året?

Er enig i at fravær er negativt, men det avgjør ikke alt. Kjenner noen som sikkert har 20-30% fravær fra skolen uten at det har ført til at de har vært arbeidsledig lenge.

Litt dumt at TS har flest fraværsdager fra VG3, hadde nok vært "bedre" om de var fra Vg1 eller Vg2.

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Jeg hadde 23 dager og 40 timer fravær mitt siste år på vgs.... Har ikke gått en dag arbeidsledig etter forsvaret og frem til jeg begynte på bachelor for noen år siden.

Skal også nevnes at jeg enda ikke har blitt bedt om karakter-utskriften fra vgs hos en eneste arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Studerer du videre etterpå, er ikke fravær noe å bry seg om. Jeg hadde blitt veldig overrasket om arbeidsgiver begynte å stusse på fravær fra videregående, med en bachelor i boks. Da forstår nok ikke arbeidsgiver hensikten ved å studere høyere utdanning.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fravær har mye å si i jobbsammenheng. Har du for eksempel 20 dager fravær så kan du like godt glemme med å søke jobb etter videregående skole.

Har du mye fravær anbefaler jeg deg å satse på en universitetsutdanning istedenfor arbeidslivet. Fordi du får ikke jobb hvis du har høyt antall fravær. Bare 5 dager og 5 timer er nok til at du sliter med å skaffe deg jobb i en dagligvarebutikk.

Tør jeg spørre hvor du har dette fra? Altså, det er ingen statshemmelighet at arbeidsgiver bryr seg fint lite om vgs ved høyere utdanning, men å påstå at man er i risikogruppen med 5 fraværsdager. Lol! Du kan få jobb på kiwi om du så har skulket hele året.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 60 dager fravær og over 200 timer fravær over tre år. Ingen arbeidsgivere etter VGS (jeg tok allmenn vel og merke) har spurt om å få se vitnemålet mitt. Har jobbet som vekter, postbud i Posten og i dagligvarehandelen uten problematikk.

Går du yrkesfag kan nok saken være en annen, men for studiespesialiserende - nemo problemo.

Dessuten, selv med mitt høye fravær endte jeg opp med snittkarakter på over 5 - fraværsdagene kom godt med til å få gjort noe annet enn å gå gjennom urtreige og ineffektive skoledager. 10 min pause midt i dobbelttimer også videre, bråk, bråk og atter bråk - da er det bedre å være hjemme. :]

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...