Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utpressing

Anbefalte innlegg

Du har sett bilen kjøre rundt ettepå - er ikke det bevis nok for deg for at denne fyren bare prøver å tyne mest mulig penger ut av deg? Har du konfrontert ham med dette? (Skummet bare gjennom innleggene etter førstepost)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg aner jo ikke hva han gjorde da han var ute og kjørte med den, for alt jeg vet kan han ha tatt den med på at verksted. Men jeg synes jo det virker usannsynlig mtp at han fortalte at bilen ikke ville starte. Jeg synes ikke det beviser at bilen ikke ble skadet, men det beviser at han ikke har fortalt sannheten.

Jeg har ikke konfrontert han med at jeg så den enda, fordi jeg føler at jo mindre han tror jeg vet, des bedre er det for meg. Da kan han ikke tilpasse sin historie, og jeg kan lettere se hull og ufullstendigheter i hans forklaring.

Jeg har ihvertfall fortalt han at jeg ikke kommer til å gi han noen penger før jeg får skriftlig godkjenning og kvittering fra en nøytral fagmann på at skadene på bilen oppsto pga meg. Og at denne onkelen ikke kan sees på som nøytral uansett hvor flink han måtte være med biler.

Om han nå skulle nekte for å komme med beviser, så konfontrerer jeg han med loven om utpressing, og det at jeg har beviser. Ikke true, bare informere. Og det at jeg så bilen kjøre rundt etter at han fortalte at den var ødelagt, og at jeg har vitner som kan støtte opp mot dette.

Hvis han kommer med tilstrekkelig bevis, betaler jeg regningen og ser meg ferdig med saken!

Anonym poster: 64ed00a97fbfc1272ff7c5903e18a224

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da fikk jeg svar, og nå virker han ikke så happy lenger. Dette er det han skrev:

"Nu är de såhär! Du ska bara hålla käften å göra som ja säger! Du tog min bil på nyttår! Minst 7000 på mitt konto! För mekonomen sa ca8000 med jobb å sånt!"

Jeg vurderer å svare:

"Beklageligvis, så er det ikke sånn ting foregår i dette landet. Du har absolutt ingen rett til å ta loven i egne hender. Du har selvfølgelig rett til erstatning, men da må du komme til meg med tilstrekkelig bevis først! Det at du truer med anmeldelse om jeg ikke betaler (som jeg har skriftlige beviser på at du har gjort) er en straffbar handling her i Norge (http://snl.no/utpressing). Så jeg foreslår at enten så gjør vi dette på en ordentlig måte, eller så har du egentlig ikke så nye du skulle ha sagt. Jeg har også vitner som har observert bilen din kjøre rundt i XXX få dager etter at du fortalte meg at den var ødelagt, noe som får meg til å tvile på at bilen var skadet i det hele tatt og at du bare er ute etter å tjene noen raske penger. Og som jeg sa: det er en ulovlig handling. Derfor er det nesten Opp til deg å komme med de bevisene som behøves, for jeg er ikke villig til å gi deg noen penger fordi din onkel sa et tall. Mvh XXX!"

Hva tenker dere? Litt mye kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje ikke vært den som henviste til lovverket på den måten.

Noe allà dette ville jeg svart:

"Jeg tror du har misforstått meg. Jeg beklager på det sterkeste det som skjedde og har alle intensjoner om å gjøre opp for meg i forhold til evnt skade jeg har påført bilen. Men før jeg betaler deg noe som helst trenger jeg dokumentasjon på kostnaden. Dersom Mekonomen har gitt deg ett overslag på kr 8000,- så ønsker jeg å se det overslaget skriftlig så vi kan komme til en enighet rundt beløpet jeg skylder deg. Men før den tid vil det ikke bli overført penger til deg."

Lenke til kommentar

Det du skrev der ligner i veldig store trekk på akkuratt det jeg sendte før jeg fikk det svaret jeg siterte i min forrige post.

Jeg er enig i at å referere til lovverket på den måten kanskje ikke er det lureste, men jeg begynner å bli frustrert over saken og vil få en slutt på det. Jeg ser ikke så mange andre utveier enn å forklare for han at det han gjør er ulovlig, hvis det viser seg at bilen ikke ble skadet.

Om den ble skadet derimot, så ser jeg igjen grunn til å ikke fremskaffe de riktige dokumentene for å bevise for meg at beløpet det er snakk om reelt eller ikke.

Merker at jeg blir frustrert nå... Tror jeg må ta en liten pause før jeg sender han noe svar. Jeg vil ikke si noe dumt...

Lenke til kommentar

Poenget er at du må gjøre to ting klokkeklart for vedkommende:

1. Du har tenkt å gjøre opp for skader du har påført bilen.

2. Du betaler ikke ei krone før skadene er dokumentert.

Du må sørge for å dokumentere følgende:

1. Hvilke skader du betaler for på bilen. Overslag fra verksted er ett minstekrav.

2. At du overfører beløpet til vedkommende. Kontanter er utelukket.

3. At overføringen dekker reparasjon av skadene du har påført bilen, og at dette er dokumentert. Send en mail etterpå med kopi av kvittering for overføring, og henvis til avtalen.

Dersom du gir etter for utpressingen så skal du se at han kommer om noen uker og skal ha mer penger "da det var noe som ikke ble oppdaget". Eller tilsvarende. Om du har dokumentasjon fra verksted på hva som er feil på bilen, og hva som kan skyldes din bruk, så er du i større grad sikret mot slike ting. Og selv om dere gjør opp dere i mellom så er det ingenting i veien for at vedkommende anmelder deg allikevel. Da er det i det minste greit å ha dokumentasjon på at pengene for skadene er overført, slik at det ikke blir en del av anmeldelsen og dommen.

Gjør dette klokkeklart for vedkommende, og at du ikke besvarer trusler. Om han ønsker å føre en dialog så kan det gjøres på en skikkelig måte. Og så svarer du kun høflige meldinger heretter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette sendte jeg:

"Jeg tror du må ha misforstått! Jeg har alle intensjoner om å betale for eventuelle skader jeg har påført, men jeg trenger bevis på at summen det er snakk om er den reelle summen. Hvis mekonomen har kommet med et overslag på 8000 vil jeg gjerne se det overslaget skriftlig, og med signatur fra en nøytral fagman. Samt at skadene er påført av meg. Jeg har dessverre ikke anledning til å betale en sånn sum uten tilstrekkelig dokumentasjon. Jeg ønsker å kunne føre en ordentlig og høflig dialog med deg videre for å komme til bunns i dette! Mvh Ulrik"

Fikk kort tid etter dette som svar:

"Men vem tror du att du är! Har du förstått stt du snodde min bil? Å de kostar pengar att va dum i huvudet! Tänk om du hade kört på nån! Vem har fått all skit då? Jo jag! Så de blir en dyr lärdom för dig!"

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke denne meldingen, men han er ihvertfall ikke villig til å ordne dette på en høflig og sivilisert måte...

Jeg vet ikke om jeg har lyst eller burde svare han på denne meldingen...?

Lenke til kommentar

Hm... Tenker å svare noe i denne duren:

"Som sagt, så ønsker jeg å kunne holde en høflig og ordentlig dialog for å komme til bunns i dette. Om du ikke er villig til å samarbeide for å finne en løsning, så synes jeg du skal ta saken til politiet. Husk at all kommunikasjon mellom oss har vært skriftlig, og jeg har tatt vare på alle meldingene du har sendt."

Aller mest har jeg lyst til å bare ignorere han... Men det er viktig for meg at dette løses på en ryddig måte... At jeg ikke lenger svarer han styrker kanskje ikke min sak så veldig...?

Lenke til kommentar

Nå begynner han i virke veldig truende. Tiltaler meg med fullt navn, sier at han vil ta dette øye til øye, spør hvor gammel jeg er, sier han vet hvor jeg bor etc...

Det eneste beviset på at jeg hadde drukket er vennene mine som var på vorspielet før denne "festen". Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger... Kanskje jeg burde gå til politiet selv?

Lenke til kommentar

Dersom du har drukket, og noen er villige til å vitne på det, ville jeg ventet med å blande inn politiet til det var absolutt nødvendig.

Vær hyggelig med personen, hvis du sendte tidligere melding forstår jeg delvis hans irritasjon. Ingen ønsker vel å få en melding som starter med "det er ikke sånn det fungerer i dette landet". - Prøv å holde en god og profesjonell tone med han, vær hyggelig så langt det rekker.

Har du mulighet for å ta dette opp i person, eller er det umulig for deg å nå han? - Om du er komfortabel med det, kan du eventuelt spørre om å ta dette over telefon. Fortell han hvor oppriktig du er, og at så snart han fremlegger kvittering og skriftlig melding fra et verksted, kan dere ta det derfra.

Husk at når politiet er innblandet kommer sannsynligvis all fakta på bordet, og dere sitter begge to med skjegget i postkassen.

Slik ville i alle fall jeg gjort det.

Lenke til kommentar

Jeg sendte aldri den meldigen du siterer fra. Jeg har hele tiden svart med saklige og oppriktige meldinger, og prøvd å være høflig.

Jeg har veldig lite lyst til å ta dette i person. Det tør jeg rett og slett ikke etter det han har skrevet. Jeg vil helst ta det over meldinger for da får jeg samtidig noe å referere til senrere!

Nå har han plutselig gått helt bort ifra dette med reparasjon... Nå sier han jeg skal betale for at jeg tok bilen. Så jeg tror ikke bilen ble skadet i det hele tatt. Men han virker veldig truende, og jeg er engstelig for hva han kan finne på å gjøre. Jeg så fyren da jeg var og leverte tilbake bilen, og han og vennene hans er ikke noen jeg ville møtt i en mørk bakgate, for å si det sånn!

Lenke til kommentar

Var det fyllekjøring? Det fikk jeg ikke med meg.

Uansett: det problemet blekner jo i mot potensielt uker og måneder med psykisk terror fra denne løkrullen som åpenbart virker parat til å ta loven i egne hender. Skal han bli dømt på noen alvorlig måte for fyllekjøring må de jo vite promillen hans - den er litt vanskelig å få tak i nå, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Da misforstod jeg. Anbefaler likevel, som Mannen med ljåen sier, at du vurderer om det kan bevises at du har fyllekjørt, om det kan, sliter dere begge like hardt om politiet blir involvert.

Slik jeg forstår saken har du "lånt" nøkkelen til bilen fra en fest, og bilen var aldri rapportert stjålet, den er nå tilbake i hans hender, og han har vel ikke noen særlig sak å gå på. I verste fall kan du si at du misforstod han og trodde du fikk låne bilen.

En telefonsamtale kan være lurt, prøv å manne deg opp litt, hvis er livredd han, kan han jo spille på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...