Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utpressing

Anbefalte innlegg

på nyttårsaften skjedde det et par saker og ting som jeg ikke er stolt over, som nå begynner å stresse meg en del. Jeg tok en bil som ikke tilhører meg, angret umiddelbart, og ringte og sa ifra til personen jeg hadde stjålet fra.

Han sa det ikke var noe problem sålenge jeg leverte den tilbake innen klokken 2 neste dag. Så jeg leverte tilbake bilen, fylte opp tanken for 900kr og unnskyldte meg selv så godt jeg kunne... ikke at det rettferdiggjør det jeg gjorde.

Da fortalte han at den nå mest sannsynlig var ødelagt, fordi bilen hadde noe trøbbel med motoren og skulle ikke kjøres i det hele tatt. Jeg tilbød meg å betale for eventuelle skader jeg hadde påført ved å kjøre bilen (bilen var veldig gammel så det var nok mye saker og ting som ikke var i orden på den), og sa at han kunne sende den inn til en servicesjekk på min regning og at vi kunne snakke om videre betaling etter at vi visste om bilen faktisk ble skadet av at jeg kjørte den og isåfall i hvilket omfang.

Han sa han skulle tenke på det, og sendte meg en melding to dager senere. I mellomtiden så jeg den samme bilen kjøre rundt i byen (jeg har memorert skilt-nummeret).

I meldingen skrev han at bilen nå ikke kunne kjøres i det hele tatt fordi motoren var helt ødelagt, at den ikke en gang ville starte lenger etter at jeg kjørte den, og at onkelen hans hadde tilbudt seg å reparere den. Han ba meg derfor om å komme med 15 000 i kontanter på døren hans neste dag(altså i dag), hvis ikke ville han anmelde meg.

Jeg svarte han med å si at jeg ikke har mulighet til å betale han en sånn sum i kontanter på så kort advarsel (jeg er student og sliter allerede med å betale husleia) og at å levere dem på døren kan bli vanskelig med tanke på at jeg bor i en annen del av landet(reiste tilbake i går).

Jeg venter fortsatt på svar...

Men er det ikke sånn at å be meg betale en sånn sum, uten å på noen måte bevise at jeg har skadet bilen, og true meg med anmeldelse er det samme som utpressing? I tillegg tviler jeg på at bilen ble skadet i det hele tatt med tanke på at jeg så han kjøre rundt i den rett før han fortalte meg at bilen ikke ville starte lenger.

jeg prøver ikke på noen som helst måte å forsvare det jeg gjorde, og jeg prøver ikke å finne noen enkel utvei... jeg burde blitt anmeldt med en gang og jeg burde ha måttet gjøre opp for meg på en ordentlig måte. Men jeg kommer ikke til å godta å bli utpresset på denne måten... hvis jeg kan kalle det det.

Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg skal håndtere denne situasjonen videre? Anonym poster: 64ed00a97fbfc1272ff7c5903e18a224

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette minner meg om en tråd vi hadde for en stund tilbake, hvor fyren bak tråden lot en kompis kjøre mopedbilen hans, men de krasjet og familien til kompisen nektet å betale. Trådstarter fikk haugevis med råd, men valgte å ignorere alle og heller gjøre noe dumt som resulterte i at han måtte dekke alt selv. Ikke gjør samme feil. Hør på rådene du får.

Lenke til kommentar

Få ham til å sette bilen på et merkeverksted, og spør dem om det er sannsynlig at bilen ble påført den påståtte skaden under den lille turen din.

Spør hva reparasjonen koster, og hvilke deler som er ødelagt.

Tilby deg å betale for sjekken. Da kan han ikke si nei, medmindre han prøver å bløffe deg.

(Jeg mistenker at "onkelen" er en sånn som krever 7000 kroner for å skifte blinklysvæske)

Merk:

Jeg er verken bilmekaniker eller jurist, og rådene mine er velmente, men ikke nødvendigvis et godt råd.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er kontakten mellom dere skriftelig?

Hvor i landet bor du?

Noe av kontakten er skriftlig, blandt annet der han ber meg komme med kontanter for å unngå anmeldelse og der jeg tilbyr meg å betale for skadene jeg pådro bilen.

hendelsen skjedde på østlandet, jeg bor og studerer i trønderlag.

Ikke betal. Hvis han anmelder, finnes det bevis på at du tok den? Er det ikke klare bevis, vil nok saken henlegges fort..

Den ene vennen min er vitne til at jeg hadde bilen, og det har blitt sendt meldinger der jeg forklarte at jeg hadde den og ville levere den tilbake. Så det finnes beviser... men jeg vet ikke i hvilken grad disse kan brukes.

Men det bryr jeg meg ikke så mye om; jeg gjorde en feil og er villig til å ta den straffen som måtte komme min vei hvis det er det det kommer til... poenget er at jeg skulle ønske dette kunne løses på en ærlig og redelig måte, og jeg vil ikke la han utnytte situasjonen for egen vinning, slik det virker som han gjør.

Dette minner meg om en tråd vi hadde for en stund tilbake, hvor fyren bak tråden lot en kompis kjøre mopedbilen hans, men de krasjet og familien til kompisen nektet å betale. Trådstarter fikk haugevis med råd, men valgte å ignorere alle og heller gjøre noe dumt som resulterte i at han måtte dekke alt selv. Ikke gjør samme feil. Hør på rådene du får.

Det var jeg som tok bilen, og jeg er ikke ute etter å tjene noe på dette selv. Jeg har lyst til å gjøre opp for meg, men jeg vil ikke gjøre opp for skader som ikke har skjedd og betale usannsynlige summer kontant bare fordi han truer med å anmelde meg. Han burde ha anmeldt meg med en gang.

Jeg har enda ikke fått noe svar fra han, så jeg lurer på om han begynner å få kalde føtter... Men jeg får vel bare vente å se hva han sier. Det er kanskje ikke så mye mer jeg kan gjøre hvis han ikke er villig til å samarbeide med meg for å finne en ordentlig løsning. Anonym poster: 64ed00a97fbfc1272ff7c5903e18a224 Anonym poster: 64ed00a97fbfc1272ff7c5903e18a224

Lenke til kommentar

Få ham til å sette bilen på et merkeverksted, og spør dem om det er sannsynlig at bilen ble påført den påståtte skaden under den lille turen din.

Spør hva reparasjonen koster, og hvilke deler som er ødelagt.

Tilby deg å betale for sjekken. Da kan han ikke si nei, medmindre han prøver å bløffe deg.

(Jeg mistenker at "onkelen" er en sånn som krever 7000 kroner for å skifte blinklysvæske)

Merk:

Jeg er verken bilmekaniker eller jurist, og rådene mine er velmente, men ikke nødvendigvis et godt råd.

Det var akkurat dette jeg gjorde, men da fikk jeg beskjed om å betale han kontant og at onkelen skulle reparere den. Jeg synes det er merkelig at han ikke vil ha en gratis sjekk fra et ordentlig verksted... virker som han er redd for å bli avslørt. Anonym poster: 64ed00a97fbfc1272ff7c5903e18a224

Lenke til kommentar

Det er enormt bra at du angrer for de handlingene du gjorde og at du ba fyren om tilgivelse! Når du gjør dette såp er det utrolig frekt av fyren og utnytte deg på den måten! Hvis du skulle ha påført bilen noen eventuelle skader som koster 15 000 så be han om kvotering over reparasjonen, med dokumentasjon på utført arbeid som skal signeres at en fagmann! Du kan også godt be om nummeret til fagmannen slik at du kan være helt på den sikre siden!

Hvis han ikke gidder å gi deg dette så kan du bare glemme å gi han pengene! Hvis han truer med anmeldelse så tror jeg ikke at han vil gjøre det i og med at han ikke vil gi deg dokumentasjon og da er det en liten sannsynlighet for at bilen ble skadet! Dessuten så tror jeg at politiet fort henlegger en slik sak i og med at du kom tilbake og angret og at du har levert tilbake bilen. Dermed anser ikke politiet deg for en mann som kan gjenta det du gjorde.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt at jeg tviler litt på historien og at det er såpass skader som skyldes tyvlånet av bilen men at du gjerne betaler hvis du får det dokumentert av en fagmann. Ikke bare skader men også at det er nylige direkte skader fra noe uforutsett/uaktsomt og ikke slitasjeskader.

Godtar han ikke dette så gjør det klart at dersom han anmelder deg så anmelder du han for utpressing.

Hvis han lyver som jeg ser på som meget sannsynlig føler jeg du er ganske trygg ellers må han forklare for politiet hvorfor han ikke ville godta en nøytral og faglig vurdering.

Lenke til kommentar

Det kunne vært interessant om en med kjennskap til straffeloven kunne sagt et par ord om hva du faktisk risikerer av bot eller fengsel for å tyvlåne en bil som du leverer tilbake tilsynelatende uskadd dagen etter.

Jeg tviler på at du vil bli veldig skremt ;)

Ole

Lenke til kommentar

Var promillekjøring en av disse tingene?

Jeg spør fordi det skjedde på nyttårsaften, og da er mange beruset og gjør "ting de ikke er stolt over".

Jeg hadde drukket et par øl, men jeg var ikke full. Jeg prøver som regel å holde meg unna alkohol fordi jeg går på antidepressive medisiner og søvntabletter, og har slitt med en depresjon en stund. Det var i et svakt øyeblikk jeg gjorde det jeg gjorde etter en veldig kjip kveld...

jeg takker så meget for mange gode svar, og at dere viser forståelse! Jeg får bare se hva han sier videre, og håpe at han er villig til å ordne dette på en ærlig og redelig måte.

Jeg kommer tilbake til denne tråden hvis han forsetter å være vanskelig, eller det dukker opp noe annet.

Takk igjen for mange gode svar! Anonym poster: 64ed00a97fbfc1272ff7c5903e18a224

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått en ny melding der han skriver at han nå vil ja 7000kr etter at onkelen hans hadde sett på bilen. Han skriver også at han hadde vært innom mekonomen, og at de skulle ha 8000 for samme jobben.

Skal jeg svare at jeg ikke kan betale disse pengene før jeg får det godkjent og kvitert av en fagmann? At han rett og slett må bevise for meg hvilke skader jeg pådro og hvor mye de isåfall koster?

Hva hvis han nekter? Jeg har ikke lyst til å fortelle han at om han anmelder meg så anmelder jeg han for utpressing, for da utpresser jo jeg han... Eller?

Jeg har veldig lyst til å tro på han, men jeg tror ikke han er ærlig, og ønsker derfor beviser før jeg er villig til å gi fra meg penger.

Anonym poster: 64ed00a97fbfc1272ff7c5903e18a224

Lenke til kommentar

Bare spør om en kvittering eller en dokumentasjon av en fagmann. Forklar det slik at du er student og har dårlig råd og at du gjerne bare ville ha sett at det virkelig gikk til å reparere bilen. Hvis han gir deg det og det viser seg at skadene faktisk er sanne så betal han det, men hvis han nekter så betaler du ikke! Du har rett til dokumentasjon om at arbeidet på bilen har blitt utført til den summen han oppgir!

Hvis han nekter så får han heller bare anmelde deg. Jeg er nesten helt sikker på at de henlegger saken i og med at du som jeg har sagt her tidligere angret og at du trolig aldri kommer til å gjenta samme handlinger om igjen. Hvis det faktisk skal bli noe ut i fra anmeldelsen så tror jeg ikke at de kommer til å sikte deg for å si det sånn :p Du leverte tilbake bilen, du angret og su har satt deg villig til å betale eventuelle skader som du har pådratt bilen. Dessuten så tviler jeg på at mannen har bevis på det du har gjort hvis du ikke har røpet det via E-post meldingene du har sendt han da.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått en ny melding der han skriver at han nå vil ja 7000kr etter at onkelen hans hadde sett på bilen. Han skriver også at han hadde vært innom mekonomen, og at de skulle ha 8000 for samme jobben.

Skal jeg svare at jeg ikke kan betale disse pengene før jeg får det godkjent og kvitert av en fagmann? At han rett og slett må bevise for meg hvilke skader jeg pådro og hvor mye de isåfall koster?

Hva hvis han nekter? Jeg har ikke lyst til å fortelle han at om han anmelder meg så anmelder jeg han for utpressing, for da utpresser jo jeg han... Eller?

Jeg har veldig lyst til å tro på han, men jeg tror ikke han er ærlig, og ønsker derfor beviser før jeg er villig til å gi fra meg penger.

Anonym poster: 64ed00a97fbfc1272ff7c5903e18a224

Be om skriftelig overslag fra Mekonomen og bekreftelse på at det ikke er slitasjeskader men noe som har oppstått plutselig på grunn av din ulovlige tur med bilen.

Du skal selvsagt også ha en oversikt på hva som skal repareres.

Han prøver å lure deg enkelt å greit... som sagt be om ett skriftelig overslag og bekreftelse på skadene og hvordan de trolig har oppstått.

Får du det kan du si betaler heller for reperasjon hos bilmekaniker og kan bli med når bilen leveres for å si at du står for regningen.

Hvis dette i det hele tatt ender i at du må betale så insister på å betale til verksted og ikke til bileier.

Hvis han da kommer med trusler om anmeldelse så kan du bare true tilbake for er skadene reelle og at du trolig er skylden har han absolutt ingen grunn til å ikke fremskaffe dokumentasjonen.

Husk skriftelig kommunikasjon....!!!

Lenke til kommentar

Ta vare på meldingene, si så til han at du ikke vil betale og at om han vil anmelde deg så kan han gjøre det men at han burde huske meldingene han har sendt til deg som du har tatt vare på.

Det er gått lang tid siden hendelsen og det foreligger ingen bevis så det her blir ord mot ord og saken blir henlagt på et blunk. Om det av en eller annen grunn ikke blir det så har du meldingene som burde holde som bevis på forsøk på utpresseselse og det vil mest trolig bli at han får en hardere straff en det du vil evnt få.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...