Gå til innhold

Spørsmål til eiere av Seagate Barracude 7200.7 S-ATA

vanedyret

Anbefalte innlegg

Et spørsmål til de som har denne disken:

Lager disken en konstant "vibrator" lyd i ny og ne som er veldig lett å legge merke til? Jeg kan provosere frem denne lyden ved å kun ha et explorer vindu åpent. Dersom jeg lar PCen være i fred i omkring 1 minutt setter seansen i gang. Visst jeg nå browser meg inn i en folder på disken stopper lyden momentant. Dersom jeg ikke foretar meg noe som helst fortsetter støyen i omkring 1 minutt og så blir det stille igjen. Kremen er jo selvfølgelig at dette går i loop.

Jeg antar dette er en funksjon på disken, men vil gjerne høre erfaringer andre har før jeg foretar meg noe mer.

(Asus P4G8X med onboard Silicon Image Sil 3112 Raid Controller i Raid 0)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hej...

Jeg har lige fået en Seagate 120 Gb SATA og oplever desværre samme problem med lyden :(

Jeg har 2 Seagate IDE diske i forvejen i samme PC og på den ene af dem var der samme problem. Det fixede jeg med toolet seaaam.exe som jeg fik tilsendt af Seagtae support.

Med dette program kan man ændre accustic setting på disken.

Men dette program har IKKE support for SATA diske, så jeg overvejer at sende min SATA disk tilbage og bestille et andet mærke....

Grunden til jeg bestilte Seagate var netop deres lydløse diske... men det kan de åbenbart ikke leve op til i deres SATA serie... skuffende.

Min korrespondance med Seagate support:

My new SATA is making noices when reading and writing. I have two other Seagate where I have successfully used seaaam.exe to change the accutstic management of the drives.

In my current set up, I have the SATA hdd as primary boot disk on the first SATA channel, and the two older Seagate IDE disks on the primar IDE channel.

But when I run seaaam.exe to change the accustic settings on my new SATA hdd, it stall in the process of reading drive information.

So my question is, dos the seaaam.exe have support for SATA drives? If not, do you have any ideas as to how I can change the accutic setting on my SATA drive? And will an updated version of the seaaam.exe with support for SATA drives be made avaiable to me?

Their lame answer:

SATA drives are not supported under the seaaam application. Also there will never be a new version released that will support this drive.

Every disc drive makes a certain amount of noise while running. Normally, the faster the drive motor spins, the higher pitched the resulting sound will be. It is also normal for the drive to make sort of a "chattering" or "clicking" sound while it is reading and writing data. However, if the sound coming from your drive has recently changed or is an excessive grinding or clanking noise, this may indicate a physical problem with the drive.

Best Regards, Stefan M. Seagate Technical Support

The second paragraph is just a copy/paste from their website...had already read it...

My reply:

Well....

I see what you're saying, but I really liked the fact that I, as an individual consumer, had the choice of noice reduction over slightly increased performance using the seaaam.exe tool.

And I am positive that many others feel the same way.

In my currecnt system, I value silence alot more than a small increase in hdd performance, and the trend is going towards silence PC's.

So it is a real pitty to me (and others) that I can't make that choice anymore....that was also what has made my choose Seagate for my last FOUR hdd purchases!

But guess all good things must come to an end....

Regards

Their lame answer:

Thank you for your comment and thanks for contacting Seagate. If we can be of any further assistance in the future, don't hesitate to contact us.

Lenke til kommentar
Har vært borti flere seagate disker og det virker som de større diskene som har kommet i det site bråker litt når de er i bruk.

Men Seagate disker er nå ganske stille ellers så jeg syntes det går litt opp i opp. :wink:

Ja, sådan var det også med deres første IDE serier af V-serien.....

Men det kunne man rette op på med seaaam.exe programmet.....

Enten skal jeg have en ny 120 GB, eller også man jeg skifte til Maxtor eller Western Digital :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...