Gå til innhold

Mappe_fil_navn? Understrek?

TVDlover

Anbefalte innlegg

Heisann!

Læreren har sagt flere ganger i timene om hvorfor vi bruker understrek når vi lager mappenavn, filnavn osv. men nå når jeg skal gjenforklare det til andre, er det helt dotte bort!

Noen på forumet som kan gi noen gode grunner til at det er lurt å bruke understrek?

:D :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på konteksten. Noen programmer kan ha problemer med å lese filer som ligger på filbaner som inneholder mellomrom. Dette gjelder spesielt for web servere osv. Så hvis læreren din har myntet på at det kan være lurt å lagre oppgaver med understrek, så kan det ha med problemer ved opplastingen av filen i e-learning plattformen (fronter? Its Learning?) eller med filbehandlingen internt i lærerens arbeidsflyt vil jeg tippe.

EDIT: Ser nå at dette ligger under IT-utdanning, så jeg kan vel prøve å bli litt mer teknisk. Hvis du jobber med biblioteker eller filer som skal inn i PATH variable, så kan du støte på problemer med mellomrom. Mellomrom er ikke en ASCII character og interpretere som skal dekode uri'en oppfører seg lite konsistent i forhold til å escape non-ascii characters.

Endret av emilkje
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mellomrom er en ASCII karakter, har hexverdien 0x20. Når det gjelder det tekniske så kan det være alt fra hvordan innlesningen funker til hvilke tegn som skal skille forskjelige stier. F.eks at noen metoder bruker whitespaces (mellomrom, enter, tab ol) som breakpunkt, eller bare overser det totalt.

Et eksempel (oldschool pre-relasjonsdatabase plain textfil database) jeg kan tenke på da. Man skal lese inn filnavn fra en textfil (hvordan de havnet der, aner ikke). mellomrom/tabs ol oversees mens newline karakterer (\n eller \r) brukes til å henvise til at "nå er dette filnavnet ferdig".

Men så oppsumert. Kan være at programmet som skal behandle filene ikke liker mellomrom, enkelt og greit :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...