Gå til innhold

Ikke bestått oppkjøring - Rett eller galt?

debuxx

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tok oppkjøring idag og strøk. Jeg lurer vel rett og slett på om dette var riktig eller ikke.

Kjøringa selv gikk fint og når jeg spurte sensor om hvorfor jeg ikke bestod så sa han at det var bare to ting jeg gjorde feil.

1. Sittestilling/rattkontroll.

Ok så kjøringen gikk fint og det sa han selv, men tydeligvis så var dette den ene grunnen for å stryke meg. Han mente at jeg ikke hadde god nok kontroll på bilen, men selve kjøringen jo den gikk fint. HÆ???

2. Jeg la meg altfor langt ut mot motsatt kjørefelt i svinger.

Dette må jeg si meg enig i at jeg gjorde. Han sa at jeg ikke svinger brått nok ergo at jeg legger meg altfor nær motsatt kjørefelt i svinger.

Men spør du meg er dette den eneste gyldige feilen jeg gjorde. Det at sittestillingen min ikke var perfekt (men kjørte helt greit) må jo være tull. Eller?

Er dette god nok grunn for å stryke noen på oppkjøringa?

Vil gjerne ha deres meninger og lignende erfaringer på dette emnet.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg tok oppkjøring idag og strøk. Jeg lurer vel rett og slett på om dette var riktig eller ikke.

Kjøringa selv gikk fint og når jeg spurte sensor om hvorfor jeg ikke bestod så sa han at det var bare to ting jeg gjorde feil.

1. Sittestilling/rattkontroll.

Ok så kjøringen gikk fint og det sa han selv, men tydeligvis så var dette den ene grunnen for å stryke meg. Han mente at jeg ikke hadde god nok kontroll på bilen, men selve kjøringen jo den gikk fint. HÆ???

Regner med at sensor mente at om det skulle oppstått et ekspesjonell situasjon så ville du etter sensors vurdering p.g.a. sittestilling og rattgrep ikke vært i tilstrekkelig stand til å foreta unnamanøvre.

Lenke til kommentar

Man må huske på at det er helt greit å variere posisjon innenfor eget kjørefelt så lenge man ikke står i fare for å komme i konflikt med andre trafikanter.

Det er derimot ikke helt greit å vandre fra det ene feltet til det andre da dette faktisk er feltskifte, og medfører betydelig større fare for å komme i konflikt med andre.

I bystrøk må man jo naturlig nok være enda mer forsiktig, også med variasjoner i posisjon innenfor eget kjørefelt. Lett kutting av svinger er noe man helst kun gjør på landevei og når det er lite trafikk. Kan det være dette skjedde på vei med trafikk imot, eller i bystrøk?

Kan jo høres ut som om sensor var litt streng i dette tilfellet, men som RunRookieRun poengterer må man på oppkjøringen vise seg fra sin beste side, og ikke bare kjøre greit nok. Sensor må vite at du behersker å ta svinger uten å overhodet kappe svingen når dette er nødvendig.

Sittestilling er viktig, ikke for å håndtere bilen riktig under normal kjøring, men for eksempel om man blir nødt til å gjøre en unnamanøver, eller bilen skulle få sleng. Mange hadde fint klart å kjøre bilen med foten på rattet, mobiltelefon i den ene neven og hamburger i den andre. Men så snart noe utenom det vanlig oppstår ville det det fort blitt problemer.

Uansett kan det jo virke som om du egentlig har god kontroll på kjøringen, og at det kun er noen små justeringer som må til fra din side for at du nå skal stå!

Lykke til med oppkjøringen!

Lenke til kommentar
Hei! Jeg tok oppkjøring idag og strøk. Jeg lurer vel rett og slett på om dette var riktig eller ikke. Kjøringa selv gikk fint og når jeg spurte sensor om hvorfor jeg ikke bestod så sa han at det var bare to ting jeg gjorde feil. 1. Sittestilling/rattkontroll. Ok så kjøringen gikk fint og det sa han selv, men tydeligvis så var dette den ene grunnen for å stryke meg. Han mente at jeg ikke hadde god nok kontroll på bilen, men selve kjøringen jo den gikk fint. HÆ??? Takk!

Jeg synes det er særdeles merkelig at du får så "utydelig" tilbakemelding av sensor når du har strøket på oppkjøringen. Sikker på at sensor ikke var mere konkret på dette punktet?

Får du skriftelig rapport fra sensor eller er det noe dialog mellom sensor og kjørelærer i etterkant av oppkjøringen?

Kjørerlærer burde vel få en ripe i lakken siden du til tross for unotene dine har fått klarsignal for oppkjøring.

Endret av ClintE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...