Novis1 Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Jeg har protestert på en faktura fra et bomveiselskap da det i tillegg til fakturering for bompasseringen var et punkt som ikke hadde med passeringen å gjøre og som jeg derfor ikke forsto så mye av hva kunne være. Jeg sendte derfor en mail med dette som spørsmål, men svaret jeg fikk var så ullent og difust at jeg forsto fortsatt like lite og sendte en oppfølger med mer konkrete spørsmål knyttet opp til fakturaen. Denne oppfølgermailen er aldri blitt besvart, tross påminnelser fra min side. Jeg mener at jeg i slike tilfeller har rett til å holde betalingen til utsteder av fakturaen har gitt meg de opplysninger jeg mener å ha krav på, jeg sa i fra om dette og benyttet meg av denne muligheten jeg tror er nedfelt i loven. Men hørte fortsatt ikke noe mer, helt til det kom et krav fra et inkassoselskap. Jeg mener også å ha hørt at leverandør av varer/tjenester ikke har anledning til å sende krav til inkasso før tvisten er løst. Noen her som har litt mer peiling en jeg på hvordan dette fungerer? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Jeg har protestert på en faktura fra et bomveiselskap da det i tillegg til fakturering for bompasseringen var et punkt som ikke hadde med passeringen å gjøre og som jeg derfor ikke forsto så mye av hva kunne være. Jeg sendte derfor en mail med dette som spørsmål, men svaret jeg fikk var så ullent og difust at jeg forsto fortsatt like lite og sendte en oppfølger med mer konkrete spørsmål knyttet opp til fakturaen. Denne oppfølgermailen er aldri blitt besvart, tross påminnelser fra min side. Jeg mener at jeg i slike tilfeller har rett til å holde betalingen til utsteder av fakturaen har gitt meg de opplysninger jeg mener å ha krav på, jeg sa i fra om dette og benyttet meg av denne muligheten jeg tror er nedfelt i loven. Men hørte fortsatt ikke noe mer, helt til det kom et krav fra et inkassoselskap. Jeg mener også å ha hørt at leverandør av varer/tjenester ikke har anledning til å sende krav til inkasso før tvisten er løst. Noen her som har litt mer peiling en jeg på hvordan dette fungerer? Du må ihvertfall gi beskjed til inkassoselskapet om at du bestrider kravet, slik at prosessen mot tvangsinndrivelse ikke går videre. Ellers er det kanskje en idé å ringe bomselskapet og snakke med noen direkte. Lenke til kommentar
Novis1 Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Inkassoselskapet har får beskjed, både en og to ganger, men de hevder bare at dette ikke gjelder. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Inkassoselskapet har får beskjed, både en og to ganger, men de hevder bare at dette ikke gjelder. Du kan jo ta kontakt med http://klagenemnda.inkasso.no/fremgangsmaate.shtml og høre hvordan du skal forholde deg til slikt. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 1) Retten til å holde betaling tilbake gjelder kun omstridte poster, ikke hele fakturaen. Den gjelder også bare omstridte poster, ikke poster du ikke forstår. 2) Klage på bompengefaktura utsetter ikke betalingsfrist, jfr. bomavgiftsforskriften pgf 3 som fastslår at tilleggsgebyr kan ilegges når bomavgift ikke blir betalt uavhengig av årsak. Retten som nevnt i 1) omfatter derfor ikke bomavgift (og vanligvis heller ikke offentlige krav). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå