Itw Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Hei Vi har en SBS 2011 som regnskap hos oss bruker til sine programmer. Ettersom den må være router på nettverket og tilsammen er Vi ca 5-15 brukere på nettverket, mens De er bare 3 stykk som jobber opp mot serveren. Det Vi har her er: -8mbit SHDSL inn via ett Cisco 1800 modem -Går så i en Cisco vrvs4400n router trådløst (Er disablet som router pga sbs 2011) -Går så inn i 2stk Netgear prosafe 16gbit port switch som sbs 2011 er koblet i og alle andre forbruks maskiner. Vi opplever til tider heng i nettet vårt ved nettsider som ikke kommer opp, men med feilmeldinger om DNS og enkelte ganger tar det seg en pause i noen sekunder. Går nå all trafikk gjennom serveren ettersom den fungerer som router på nettverket? Er det her flaskehalsen ligger kan man f.eks sette inn flere nettverks kort for bedre hastighet gjennom server? Finnes det nettverkskort som er mere stabil en andre det som brukes i dag er innebygd i hovedkortet på serveren. Alle maskiner har 1 Gbps koblinger så der skulle ikke problemet ligge. Burde kanskje cisco vrvs4400n vært flyttet ned på switch? Vi får snart inn Fiber endelig på huset og vil ha vekk eventuelle flaskehalser til da. Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Feilmeldingene er relatert til timeout i forbindelse med DNS-oppslag. Har dere lagt inn en eller flere eksterne DNS-servers som "forwarders" i DNS-oppsettet på serveren? Hvis ikke, vil den foreta oppslag mot root-serverne, noe som ikke er å anbefale. Hvorfor må serveren være router, forresten? Lenke til kommentar
Itw Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Vet ikke hvorfor er eksternt firma som satt den opp, og Jeg prøver og google og lete meg fram til hvorfor det stopper opp her. De sa bare at den måtte kjøre DHCP på nettverket for og få alt med regnskapet til og fungere. Skal sjekke de DNS innstillingene nå Ser at Vi ligger med ca 2-300 TCP connections på nettverkskortet til serveren er det mye? Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Vet ikke hvorfor er eksternt firma som satt den opp, og Jeg prøver og google og lete meg fram til hvorfor det stopper opp her. De sa bare at den måtte kjøre DHCP på nettverket for og få alt med regnskapet til og fungere. Det er, for å si det forsiktig, ikke korrekt (eller anbefalt, eller lurt) at man må sette opp serveren som router, og det har uansett absolutt ingenting med DHCP å gjøre.. Dere bør kanskje være litt tilbakeholdne med å kjøpe tjenester fra dette firmaet i fremtiden. Skal sjekke de DNS innstillingene nå Ser at Vi ligger med ca 2-300 TCP connections på nettverkskortet til serveren er det mye? Nei, det er helt klart innenfor normalen. Hva er dette? Ikke noe jeg ville klikket på, i hvertfall. Fyren har postet den linken et utall ganger i forskjellige tråder her inne. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 Takk for tipset om linken, regnet med det var noen ugler i mosen der. Snodig det der for de sa at sbs 2011var nødt og kjøre styring av ip, men skal se om jeg kan lese meg litt mere opp på det. Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 En SBS server må (som alle AD-domenekontrollere) kjøre DNS-tjenesten, og klientene må settes opp til å bruke domenekontrollerens DNS-tjeneste. Det betyr at DHCP-tjenesten må dele ut SBS-serverens IP som DNS-server, men det bertyr ikke at DHCP-tjenesten må kjøre på SBS-serveren. Og selv om DHCP-tjenesten måtte kjøre på SBS-serveren, betyr det så absolutt ikke at den må eller bør være nettverkets gateway. De tingene har ingenting med hverandre å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå