Gå til innhold

Blir man større uten å løfte tyngre vekter?

Anbefalte innlegg

...selv om man ikke løfter tyngre?

Jeg er nokså smal, og trener hovedsaklig for å bli krafigere. Det er lenge sida jeg egentlig har hatt framgang hvis man regner det som antall kilo jeg klarer å løfte i forskjellige øvelser. Vokser musklene likevel når jeg trener jevnt, selv om jeg ikke får til å løfte tyngre på en stund?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når fremgangen stopper opp, så kalles det stagnering. Det bunner ofte ut i at du gjør det samme hver eneste gang, og musklene blir bare vant til bevegelsen, og får ingen fremgang. Du kan se på det som å løse 1+1 gang etter gang. Du lærer ikke noe nytt. Ingen fremgang.

Som Fenele sier, så hjelper det hvis du gir litt mer informasjon, men for å svare luftig på spørsmålet ditt: Nei. Stagnering er en uting, og gjør at du bruker mye energi på å oppnå ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg tror vel egentlig at jeg har nokså normal framgang, sånn i det store og hele, men at det er vanlig i at man ikke nødvendigvis har en helt jevn kurve oppover?

Jeg hadde sånn PT på SATS som ga meg et treningsopplegg jeg trener 2-3 ganger pr uke (hele kroppen hver gang, bare forskjellige øvelser). Jeg klagde litt fordi jeg ikke syntes jeg hadde så jevn framgang i øking av reps/tyngde på vektene. Det var da han sa at man kan jo også måle fremgang i økinga på omkretsen på musklene selv om man ikke nødvendigvid løfter tyngre eller tar flere reps hver gang. Det var dette jeg lurte på om stemmer, da.

Jeg spiser endel proteinrik mat, som kylling, fisk og leverposte, og drikker masse melk.

Lenke til kommentar

Når fremgangen stopper opp, så kalles det stagnering. Det bunner ofte ut i at du gjør det samme hver eneste gang, og musklene blir bare vant til bevegelsen, og får ingen fremgang. Du kan se på det som å løse 1+1 gang etter gang. Du lærer ikke noe nytt. Ingen fremgang.

Som Fenele sier, så hjelper det hvis du gir litt mer informasjon, men for å svare luftig på spørsmålet ditt: Nei. Stagnering er en uting, og gjør at du bruker mye energi på å oppnå ingenting.

Hvordan unngår man dette? Bytte ut øvelser i treningsprogrammet med nye, men samme muskel? Mener altså når man ikke klarer å øke mer.

Endret av SchmakerGoodt
Lenke til kommentar

Hvordan unngår man dette? Bytte ut øvelser i treningsprogrammet med nye, men samme muskel? Mener altså når man ikke klarer å øke mer.

Det er mye man kan gjøre. Bytte reprange(bytte fra f.eks 4-6 til 8-12 eller 12-15), deload, nytt grep/grepsbredde, nye øvelser og nytt treningsprogram/frekvens/volum.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Nå er jeg langt ifra noen ekspert, og de andre kan nok hjelpe deg mye mer hvis du legger ut litt detaljer om høyde, vekt og ikke minst hva og hvor mye du spiser i løpet av en normal dag.

Min første tanke når du, som du beskriver, har stagnert er at du kanskje burde spise mer.

Lenke til kommentar

Nå er jeg langt ifra noen ekspert, og de andre kan nok hjelpe deg mye mer hvis du legger ut litt detaljer om høyde, vekt og ikke minst hva og hvor mye du spiser i løpet av en normal dag.

Min første tanke når du, som du beskriver, har stagnert er at du kanskje burde spise mer.

Tror kanskje en mulighet kan være å ha en partner med deg når du trener så du også får pushet deg selv maksimalt og som fenele sa "Det er mye man kan gjøre. Bytte reprange(bytte fra f.eks 4-6 til 8-12 eller 12-15), deload, nytt grep/grepsbredde, nye øvelser og nytt treningsprogram/frekvens/volum."

...selv om man ikke løfter tyngre?

Jeg er nokså smal, og trener hovedsaklig for å bli krafigere. Det er lenge sida jeg egentlig har hatt framgang hvis man regner det som antall kilo jeg klarer å løfte i forskjellige øvelser. Vokser musklene likevel når jeg trener jevnt, selv om jeg ikke får til å løfte tyngre på en stund?

Ganske simpelt svar på posten i seg selv egentlig, jo mere reps, jo mere blod pumper du inn og jo mer vokser muskelen. Svære body buildere er ikke noe spesielt sterke, de trener bare mye reps, på en måte som utholdenhet for å bli større.

Lenke til kommentar

Ganske simpelt svar på posten i seg selv egentlig, jo mere reps, jo mere blod pumper du inn og jo mer vokser muskelen. Svære body buildere er ikke noe spesielt sterke, de trener bare mye reps, på en måte som utholdenhet for å bli større.

Både og. Ja de trener primært volum for å bli så stor som mulig men for å kunne øke i vekt i den reprangen som bygger volum(6-15) må man også ha maksstyrke(hvis ikke stangerer man lett, som jeg tipper er OPs årsak). Blir litt feil å sammenligne med pro bodybuildere siden de er dopet og vil vokse uansett. Hvis man ser på naturlige BB som Layne Norton anbefaler han selv å trene både volum, maksstyrke og hurtighet(speedreps).

Uten å vite mer info om OP vil jeg nok tro at mangel på mat, hvile og mangel på styrke er hovedgrunnen til stangering. Hvis man trener samme program og øvelser over lang tid, 3mnd+ vil man stangere og derfor lønner det seg alltid med periodisering og/eller endre noe som jeg nevnte i post #6.

Lenke til kommentar

Tror kanskje det var omtrent dette jeg lurte på.

Nå er jeg langt ifra noen ekspert, og de andre kan nok hjelpe deg mye mer hvis du legger ut litt detaljer om høyde, vekt og ikke minst hva og hvor mye du spiser i løpet av en normal dag. Min første tanke når du, som du beskriver, har stagnert er at du kanskje burde spise mer.

Jeg er vel en noen og søtti og veier omtrent 72 kg, og er 32 år. I løpet av en normal dag spiser jeg kanskje 2 brødskiver med peanøttsmør/salami/leverpostei og drikker en halv liter melk i halv nitida, og det samme til lunsj i halv tolvtida. Det hender jeg tar en brødskive med tilsvarende i mellomtida og en eller to brødskiver i totida. Mellom fire og fem spiser jeg middag, oftest fisk eller kylling, og så tar jeg to brødskiver i ni-titida om kvelden. Jeg drikker også melk til middag og kvelds, så det blir kanskje litt mer enn en liter h-melk pr dag.

Når jeg løfter benk, pleier jeg å få noen til å spotte meg når jeg løfter tyngst, for å presse meg. Jeg pleier å ta fem til åtte reps/tre sett i benk og f eks markløft og knebøy.

Endret av Sosiolog
Lenke til kommentar

Vil jeg stagnere hvis jeg bare følger RYP-programmet? Det er jo ulike antall rep og sett fra uke til uke. Men vil jeg etterhvert stagnere, siden jeg gjør de samme øvelsene hele tiden?

Etter egen erfaring så begynte jeg å stagnere etter å ha gjort de samme øvelsene om og om igjen, hadde ikke spesielt med variasjon i treningsprogrammet som gjorde at jeg sluttet å bli støl, aka musklene begynte å bli vant med øvelsene. Men tror trikset bare å ha en partner som kan få deg til å presse deg til helvette, og ha variasjon i treningsprogrammet ditt samt riktig mengde med øking... og spis

Lenke til kommentar

Hvis man trener en øvelse lenge vil kroppen tilpasse seg den øvelsen, muscle memory. Dette er ikke gunstig for muskelvekst og man ender raskt opp med å stangere hvis man kjører RYP eller andre treningsprogram over lang tid uten å endre noe. Riktig nok endres reprange i RYP men jeg ville gått over til et nytt program som split, PHAT, upper/lower, push/pull eller annet HST basert program med nye øvelser etter 2-3 runder med RYP-EM programmet.

Baseøvelser som benkpress, knebøy, markløft, bbrows o.l kan beholdes når man bytter program så lenge man endrer noe for å kunne øke i vekt. Hvis man ikke klarer å øke i heletatt kan det være lurt å kjøre noen uker med en alternativ øvelse. F.eks gå fra benkpress til chestpress med db.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

TULL, TULL OG TULL. Går det an å la være å svare om man ikke har peiling?

Man kan kjøre de samme baseøvelsene i årevis uten å stagnere om man gjør det riktig. Du spiser for lite mat, og ja, du må legge på vekt for å fortsette å øke i styrke og muskelmasse.

Det er latterlig lett å bygge muskler så lenge man gjør dette over lengre tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter egen erfaring så begynte jeg å stagnere etter å ha gjort de samme øvelsene om og om igjen, hadde ikke spesielt med variasjon i treningsprogrammet som gjorde at jeg sluttet å bli støl, aka musklene begynte å bli vant med øvelsene. Men tror trikset bare å ha en partner som kan få deg til å presse deg til helvette, og ha variasjon i treningsprogrammet ditt samt riktig mengde med øking... og spis

Alt dette er vel og bra, men jeg vil bare presisere at stølhet ikke er noen måleenhet for effektivitet eller fremgang i rutinen. Jeg sier ikke at du mener at det er det, jeg vil bare presisere det i tilfelle noen tolker det feil :)

Er også enig med Akse her. Baseøvelsene er alfa og omega i ethvert trenings-regime, og de skal ikke behøve å byttes ut. Man kan naturligvis endre aspekter som rep-range og antall sets, men aldri glem at de fleste stagnerer fordi de ikke spiser riktig, og ikke gir musklene nok hvile.

Lenke til kommentar

TULL, TULL OG TULL. Går det an å la være å svare om man ikke har peiling?

Du har selv en egen evne til å ta ting andre sier ut av sammenhengen for å bygge merkelige stråmannsargument på dine egne premisser. Om du ikke tar dine egne råd kunne du hvertfall gjøre et forsøk på å være mindre spydig.

Man kan kjøre de samme baseøvelsene i årevis uten å stagnere om man gjør det riktig. Du spiser for lite mat, og ja, du må legge på vekt for å fortsette å øke i styrke og muskelmasse.

Kalorioverskudd i seg selv skaper ikke muskelvekst. Det skaper fettvev. Det er utover den energien man trenger bare proteiner og motstand som øker størrelsen på og skaper nye muskelceller. Foruten tilførsel av hormoner som aksellerer disse prosessene. Du må heller ikke forvirre masse med styrke og funksjon. Vektløftere slår bodybuildere 'every single time'.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har selv en egen evne til å ta ting andre sier ut av sammenhengen for å bygge merkelige stråmannsargument på dine egne premisser. Om du ikke tar dine egne råd kunne du hvertfall gjøre et forsøk på å være mindre spydig.

Kalorioverskudd i seg selv skaper ikke muskelvekst. Det skaper fettvev. Det er utover den energien man trenger bare proteiner og motstand som øker størrelsen på og skaper nye muskelceller. Foruten tilførsel av hormoner som aksellerer disse prosessene. Du må heller ikke forvirre masse med styrke og funksjon. Vektløftere slår bodybuildere 'every single time'.

Fordi jeg er drittlei av å se folk gi dårlige råd til nybegynnere her på forumet. Jeg sier på ingen måte at jeg er viderekommen, for det er jeg ikke, men jeg har en anelse om hva som virker.

Og selvfølgelig nytter det ikke med kalorioverskudd om man ikke bryter ned musklene først. Da blir man som du sier bare feit. Og å sammenligne styrkeløftere og bodybuildere blir bare tull, for det er to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Vektløftere slår bodybuildere 'every single time'.

Tror noe av grunnen til frustrasjon er tåpelige påstander som denne. Tror du bodybuildere blir bodybuildere fordi de er dårligere enn vektløftere? Dette er jo som å sammenlikne pianister med gitarister, og si at pianister er mye bedre, fordi de har flere tangenter enn gitaristen har strenger.

Med andre ord en idiotisk sammenlikning mellom to helt forskjellige ting, der personlig mening blir presentert som fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...