Lysalv Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Jeg kopierte det samme som jeg spurte om på jakt&fiske, inn hit, siden det kanskje like godt kan være et spørsmål om "simple living" som livssyn. Er ingen kategorier på diskusjon.no som egentlig er ment for dette temaet. Så jeg tok 2 som virket i grenselandet, og er nysgjerrig på svar. Noe jeg har tenkt på hele vinteren, og før det, egentlig siden jeg var et barn, så var det tanken på av et liv i naturen, helt i frihet. Og den siste tiden så har dette vært en tanke som lokker meg mer og mer, siden jeg vantrives her jeg bor på det sterkeste, er oppvokst på landet og ikke i by som nå, ikke har behov for noe partner, ikke er låst fast til forpliktelser og eiendom, jobb, familie, har ikke bil, ikke noe lån, har ikke så mye å skryte av i det hele tatt, men føler likevel at det meste er ting jeg ikke trenger og dermed bare blir ting jeg har, for å ha det, kanskje siden en eller annen reklame har sagt at å eie en sånn gjenstand gir mening i livet. Og mange av de tingene de fleste tror må være del av et "naturlig" liv i samfunnet, ser jeg på noe jeg kan overleve fint uten. Jeg vantrives i samfunnet, men elsker villmarken og føler at den sanne "meg selv" kommer frem da, at instrinktene våkner opp og man lever i harmoni med den naturen som vi vendte oss bort fra for ca. 10.000 år siden. Har ingen interesse hverken når det gjelder sport, action, jakt eller survival. Og tenker at det ikke er særlig realistisk med en slags romantisk form for ManVSWild, eller "en vill mann" (som faktisk koste seg en del på svenske hotell når han påstod han spiste furu-skudd og levde i villmarken på "steinaldervis") bare for å ikle seg en svært macho figur for å stå frem i det offentlige lys. Heller ikke tror jeg det vil være realistisk å tro at man helt og holdent kan leve av landet her i Norge på langvarig vis - særlig ikke hvis man samtidig ikke har noe mot å ha det behagelig. Så jeg tenker en liten hytte eller aller helst en lavvo - sikkert litt romantisk det sistnevnte og men noe som symbolisrerer frihet på en sterkere måte enn en urnorske fjellhytten, men tror også at ved hjelp av et behagelig underlag av tepper ,pels og ellers alt man trenger for å ikke lide noen nød og også å kjøpe inn nødvendig mat og utstyr fremfor å sannsynligvis fånyttes, eller ved et ekstremt tungvint liv skal prøve å skaffe dette selv. Og økonomisk vil det jo gi et betydelig overskudd hvis jeg ikke lenger betaler husleie eller strøm, men istedenfor har mitt eget tak over hodet og f.eks. kan kjøpe et strømaggregat for å periodevis fylle opp batterier på lykter, mobil og laptop med trådløst internet. og i nødsituasjoner for å få varme raskt. Tv hadde vel også vært mulig, samt andre små elektriske finesser kjørt på solceller. Har lest om allemannsretten, og det er maks lov å oppholde seg 2 døgn om gangen på samme sted, og det er ikke lov å f.eks. la lavvo stå mens man er på jobb. Men det er derimot ingen tidsbegrensning på snaufjellet og på øde områder om hvor lenge man vil oppholde seg der, så snakk om at det ikke blir en konkret bosetning. Og da tenker jeg på sistnevnte - et øde, uberørt landsskap - som det mest idylliske. Og når det gjelder bål, så er det regler her, men disse gjelder bare i skogsmark, og det er ikke lov å fyre oppå svaberg sånn at de kan sprekke. Det er også lov å samle inn av sopp, bær, urter og saltvannsfisk, for å dekke et visst behov der, noe som igjen kan gjøre nærhet til saltvann en fordel. Og ellers gjelder det regler for hvordan samle ved og at man ikke skal forsøple eller skade naturen - noe som uansett vil føles naturstridig ovenfor denne levemåten. Den eneste regelen som ser ut til å kræsje med friheten er noen ord som står om at man skal benytte "anviste rasteplasser", men kan bare tro at dette heller ikke gjelder i natur fjernt fra mennesker, uten tegn på hverken landbruk eller bebyggelse, og at det viktigste blir å ikke lage et svært skogsfelt til ved, ødelegge for dyr og planter rundt. Så jeg tenker da altså selv en så stor lavvo som mulig, de som 20-30 mann kan sove i, men som for 1 person kan bli et like stort område som mange av bøttekottene til det tusendobbelte av prisen i byen, bare at man kan fyre opp bål inne, og akkurat dette med bål er noe som jeg tror sitter dypt i menneskene for å skape en følelse av velvære og trygghet. Jeg er også svært spirituell, og tror dette er noe som forsterkes i naturen, og også et poeng med å bo sånn. Og planen blir å begynne i det små for å se mer og mer hva man trenger og hva som kan skaffes av ting man MÅ HA og så moderne verktøy som ikke vil gi noen ulempe, så sant man ikke skal lage et tv-program eller noe, for da gjør man det ikke for fornøyelsen, men for oppmerksomheten av å ha gjort noe veldig ubehagelig. Og ting å gjøre og bruke tid på er f.eks. kunsthåntverk, skrive en bok, følge med på verden rundt enten på tv eller internet, eller begge deler, noe jeg tror vil motvirke den følelsen av isolasjon som er noe av det som lokker, men samtidig nok kan være noe som gir ensomhet og vantrivsel. Og hvis man ikke vil leve permanent likevel, så går det jo ann å dra tilbake til sivilisasjonen og da - etter en viss stund - ha en betydelig mengde penger til overs, som kan brukes på et liv i samfunnet, hvis man altså angrer seg og vil ha materialisme, innerst inne. I et sånt liv kan man jo også dra med partner, for de som ønsker det, og bruke tid på andre ting, helt etter interesse. Hvordan høres dette ut for dere? Er ikke intressert i synspunkt om religion eller andre urelevante synspunkt, selv om jeg postet her, men selve filosofien og muligheten til å gjøre det virkelig. Heller ikke intressert i om noen synes dette er enten teit eller kult, men om det kan la seg gjøres uten store problemer og er et realistisk alternativ til samfunnet ellers, for de som meg, som ikke trives med konsumerkulturen og en verden av mennesker som på bare 10.000 år etter bruddet med den naturlige syklusen, nå altså kan ha gjort ureverserbare skader. 1 Lenke til kommentar
HylendeUlf Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Kjør på. Har hatt lyst til å gjøre noe lignende flere ganger, dog det har blitt mettet av en helg i telt på fjellet. Som du selv sier, så kan du alltids flytte tilbake til samfunnet om livet som "Lars Monsen" ikke skulle falle helt i smak, he-he. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Retningslinjene: Det holder med én tråd om ditt emne, ikke opprett flere identiske tråder i forskjellige områder av forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg