Gå til innhold

Undersøkelse om syn på samer blant ungdommer

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive en bachelor om dagens ungdom sitt syn på samer. Jeg lurte på om noen er interessert i å komme med sine tanker og synspunkter om dette temaet.

Det jeg er interessert i å vite om er:

- hva er dine reaksjoner på dette emnet?

- har du noe forhold til samer? eventuelt, hvilket forhold?

Ønsker også å snakke med noen om dette eventuelt over mail :)

[email protected]

Skriv din alder og fylket ditt i svaret :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. mine reaksjoner til dette emnet er at samer skal likestilles med nordmenn, men heller ikke ha noen fordeler bare fordi dem er samer, dog heller ingen bakdeler

2. jeg har snakket med samer osv, men hadde ikke vist dem var samer dersom jeg ikke viste det. så har ikke noe i mot dem.

gutt21

Endret av Evelen!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. mine reaksjoner til dette emnet er at samer skal likestilles med nordmenn, men heller ikke ha noen fordeler bare fordi dem er samer, dog heller ingen bakdeler

Jeg syntes det blir litt for drøyt å ta bakdelen fra samene. Jeg mener at de ikke skal ha noen fordeler eller ulemper i samfunnet med bakgrunn i deres etnisitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har et helt greit forhold til samer som folk, anser dem som nordmenn, og de få jeg har møtt som er samer ser seg likt.

Nå har jeg ikke sett mange samer i Bergen.

Når det kommer til samer som helhet, føler jeg at grunnen til dagens problem ligger i sametinget, og alle pengene vi skattebetalere betaler for at de skal ha et eget sameting der oppe. - Hver gang sametinget nevnes, kjenner jeg smak av korrupsjon og snusk.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke ungdom har noe særlig perspektiv på samer overhodet. Enhver debatt rundt samene har druknet i all oppmerksomheten rundt innvandring fra muslimske land. Samene er en så gammel folkegruppe i Norge og er så sømløst integrert i landets historie og identitet, at jeg tror de blir for lite kontroversielle til å være interessante. De fleste aktuelle spørsmålene angående samer, som overføringer til sametinget, skattesnusk blant reinsdyreiere, distriktspolitikk og bevaring av samisk kultur, er neppe temaer som opptar ungdom i stor grad.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...