Gå til innhold

[Løst] Hvor mye "plass" bruker en internettradio

Anbefalte innlegg

Kona tenkte å bruke sin iPhone i en dockingstasjon for å høre på radio på jobben. Der er det et trådløst nettverk.

Er det noen som kan fortelle meg hvor mye hun da vil bruke av firmaets båndbredde? Er det så mye at det kan gå utover hastigheten for de andre brukerne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som kan fortelle meg hvor mye hun da vil bruke av firmaets båndbredde?
Nei, det kan ingen fortelle deg, da du ikke oppgir hvor stor hastigheter dere leier. Vi kan bare fortelle hvor mye båndbredde en nettradio VANLIGVIS bruker.

Kan ikke si noe presise tall, men det er kun streaming av lyd - alt ut i fra hvor høy kvalitet det er på lydstrømmen så vil den bruke mellom: 64-512kbps. 512kbps er uvanlig i lydstrømmer.

NRK sine stasjoner (P1, P2, P3, mP3 etc..) baserer seg på adaptive bitrate streaming, med minimum og maks-begrensinger.

De gir følgende muligheter, hvert valg heter +, ++, eller +++ (beste kvalitet)

+: 32-64kbps. (Elendig kvalitet, mono)

++: 128-160kbps. (brukbar, med enkelte tap som kan høres)

+++: 196-256kbps.

Sett at NRK automatisk setter deg til "+++" kvalitet, og andre radiostasjoner har cirka samme forbruk så må du regne med rundt 200kbps i snitt.

200kbps av den totale båndbredden (som du ikke nevner) er sansynligvis veldig lite, mange firmaer har hastigheter mellom 4000-8000kbps - vanlig ADSL/SHDSL- eller radiolink (WiFi/WiMax)-hastigheter. Det vil si at kune en liten brøkdel brukes.

- - - -

Jeg vil dog tenke meg at dette kan være nok til å merkbart sinke deres hasighet, om jeg baserer meg på et av dine tidligere innlegg. Hvor du skriver at du sliter med å bare gå inn på nyhetssider med mye bilder (denne posten skrev du i 2011). Om dere ikke har oppgradert enda, så burde dere vurdere dette. Burde bli tatt opp med skjefen (evt. teknisk ansv.), slik at dere får oppgradert linjen til noe brukbart.

Endret av warpie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg vil dog tenke meg at dette kan være nok til å merkbart sinke deres hasighet, om jeg baserer meg på et av dine tidligere innlegg. Hvor du skriver at du sliter med å bare gå inn på nyhetssider med mye bilder (denne posten skrev du i 2011). Om dere ikke har oppgradert enda, så burde dere vurdere dette. Burde bli tatt opp med skjefen (evt. teknisk ansv.), slik at dere får oppgradert linjen til noe brukbart.

Men det var hannes egen jobb den gangen, nå er det konas jobb.

Jeg tror heller ikke det vil ha noe betydning, med mindre de ansatte der allerede synes nettet går tregt fra før. Hvis det skulle bli et problem kan man sjekke om det er en low bitrate MP4/AAC stream, det gir bedre kvalitet på lav båndbredde, men bruker også en del mer strøm, som ikke skal være noe problem når telefonen står i dockingstasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk også bedriftens IT-reglement. Mange steder er det fy-fy å streame lyd/bilde over LAN/WiFi, spesielt over WAN med lav båndbredde hvor det ikke kjøres QoS.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...