Gå til innhold

Tybing-Gjedde mener innvandring truer norsk kultur

Anbefalte innlegg

´

Du ser jo at det er dei kvite som dreper alt å alle. Så om vi lar evolusjon gå sin gang, så vil vi utslette alt "garbage" til slutt da.

Hadde vi ikkje hatt for FN og alt det piss, kunne vi bomba ihjell heile skitten for lengst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er noen som frykter for fremtiden, og det er helt naturlig - vi mennesker har en tendens til å la oss fange av egne fantasier om en verre fremtid, men den har altså enda ikke kommet, og det har for min del vart i minst 51,5 år ;)

Når du nevner endringer ala skikk og bruk, så har den endret seg betydelig, men da på en veldig så norsk måte, ved at kirkens og lensmannens og skolerektorens opphøyde makt og myndighet har blitt fjernet. Og den utviklingen kommer nok forhåpentligvis til å fortsette.

Jeg har forøvrig erfart i mitt vanlig virke, at religioner blir ikke mer viktigere enn vi gjør dem til.

:)

Med særlig et unntak: Islam. Der blir det til gjengjeld gjort dødsens viktig, og lite tyder på at de snur i noen bedre retning. Snarere tvert i mot.

Og man må dessverre si at naiviteten florerer. På det punktet er jeg enig med Frp. All historikk tilsier at vi høyst sannsynlig vil ende opp med økte konflikter og problemer om ikke muslimsk innvandring begrenses en del.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Med særlig et unntak: Islam. Der blir det til gjengjeld gjort dødsens viktig, og lite tyder på at de snur i noen bedre retning. Snarere tvert i mot.

Og man må dessverre si at naiviteten florerer. På det punktet er jeg enig med Frp. All historikk tilsier at vi høyst sannsynlig vil ende opp med økte konflikter og problemer om ikke muslimsk innvandring begrenses en del.

Det er der jeg mener at vi feiler. Selv har jeg erfart at muslimer, hver for seg er like lite troende som den jevne nordmann, men straks man utfordrer en gruppe muslimer, så trekker de sammen om en verdi, som de har til felles, uavhengig av opprinnelsesland og trosretninger innenfor islam.

Denne forskningen er i så måte interessant:

Nesten alle, hele 96 prosent av de Hansen spurte, sa de ønsket sharia, et islamsk legalt styresett. Det overrasket ham. Derfor ble kontrollspørsmålet: Vet du hva sharia er?

– De færreste visste det. Men de trodde at sharia var en god løsning, kanskje løsningen på alt, slik noen var blitt fortalt.

– For de fleste er kravet om sharia i realiteten et ønske om rettferdighet og utjevning av sosial ulikhet, sier Hansen.

Han påpeker blant annet at Pakistan har et uformelt kastesystem, og at korrupsjon er utbredt.

– Radikale ord og uttrykk sitter løst blant folk, men innebærer ikke dermed et ønske om radikal handling.

– Det er snakk om en indre og en ytre måte å være på. I den offentlige sfæren er folk raskt ute med å fordømme andre. I den private sfæren derimot, stilles det mange spørsmål.

Pakistan ser med andre ord farlig ut, sett fra utsiden, konkluderer Hansen. Sett innenfra fortoner det seg noe annerledes.

Forfatteren ble intervjuet på nrk2 (dagsnytt18) - og på direkte spørsmål om hvor like eller ulike disse sinna muslimene egentlig var i forhold til oss, sa han noe sånt som: de er store i kjeften ute på gata, og hjemme er de som oss andre, der bestemmer som regel kona, og mannen setter seg pent ned i sofaen og trøster seg med en whiskypjolter ...

Lenke til kommentar
Det er der jeg mener at vi feiler. Selv har jeg erfart at muslimer, hver for seg er like lite troende som den jevne nordmann, men straks man utfordrer en gruppe muslimer, så trekker de sammen om en verdi, som de har til felles, uavhengig av opprinnelsesland og trosretninger innenfor islam.

Trekker nok ikke tanken langt nok der. Det er ikke den jevne muslim, men de mer ekstreme som er problemet

Men her går tingene noe sammen skjønner du. Større Islamsk fundament ifa flere muslimer, gir de ekstreme større grobunn. Og Muslimer vil i større grad følge sine egen prinsipper også jamt over, jo flere de blir.

Håper jeg tar feil, men tviler sterkt på det. Er temmelig sikker på det vil bli mer og mer rabalder og konflikter i Norge om ikke muslimsk innvandring begrenses en hel del.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Trekker nok ikke tanken langt nok der. Det er ikke den jevne muslim, men de mer ekstreme som er problemet

Men her går tingene noe sammen skjønner du. Større Islamsk fundament ifa flere muslimer, gir de ekstreme større grobunn. Og Muslimer vil i større grad følge sine egen prinsipper også jamt over, jo flere de blir.

Håper jeg tar feil, men tviler sterkt på det. Er temmelig sikker på det vil bli mer og mer rabalder og konflikter i Norge om ikke muslimsk innvandring begrenses en hel del.

Jeg fikk med meg denne, for en liten stund siden.

Har du noen eksempler?

– Arfan Bhatti. Jeg traff ham første gang, nettopp som 15-åring. Da var det noen relativt uskyldige ting han var tatt inn for, men han ble puttet noen måneder i Oslo kretsfengsel. Da kom han i kontakt med gjenger også videre, og etter det fikk han store problemer.

– Så du mener at det var fengselet som skapte Bhatti?

– Helt utvilsomt, og det sier han også selv, i forhold til det som dreier seg om ordinær kriminalitet, i den innledende fasen. Hvis man i stedet for å putte barn i fengsel, klarer å holde dem ute av fengsel, så har man et håp om å få gjort noe med dem.

– Putter man dem i fengsel, da utdanner man kriminelle. Så enkelt er det.

Vi har altså skapt denne "terroristen", samt at han bekrefter det jeg skrev litt før, nemlig at de trekker sammen, når de blir utfordret, og det som blir felles for de alle, er for tiden islam. Men, heldigvis er de veldig få, og later til å bli en like stor gruppe, som våre egne høyreekstreme utgjør, og har utgjort de siste 60 år. Så vi får holde godt øye med dem, gjøre bedre integreringsarbeid, og roe litt ned med planlagt innvandring.

Fluer og hestelort, er to sider av samme saken ...

Lenke til kommentar

Kjenner ikke Tybing - Gjedde

Liker ham ikke noe spesielt heller av det jeg har sett av ham.

Kan heller ikke se at han gjorde noe galt av å spørre Hadia Tajik ( kulturministeren ) om hva Norsk kultur er...

Kan være flere grunner til dèt.

Kanskje han selv ikke viste dèt, kanskje Norsk kultur omfavnet mere enn hva bådde Tybing-Gjedde og andre har aning om?

Hadia Tajik kunne enkelt svare på det synes jeg uten selvfølgelig å levere en komplett / fullstendig liste over hva Norsk kultur er.

Da hadde hun i så fall måttet sittet i flere regjeringsperioder før hun ble ferdig.

Det jeg har problemer med å skjønne er denne forferdelse som bygger seg opp på Venstre-siden av Norsk politikk grunnet ett slikt spørsmål.

Kulturministeren via kulturdepartementet gir ut millioner hvet år som kulturmidler og tilskudd.

De innvilger søknader og avslår søknader angående kultur.

Da bør de ha en viss formening om hva Norsk kultur er - ikke sant?

For har de ikke den formening, hvordan kan de da - eller ut fra hvilke kriterier gir de da ut kulturmidler og avslår søknader om det samme til andre søkere?

Man må da i en slik fordelingssituasjon, med slik makt - ved dette å avgjøre hvem som får kulturmidler eller ikke, ha en viss formening om hva Norsk kultur er?

Samme departement har i en årrekke snakket om Samisk kultur og bevaring av denne.

Kystkultur, bondekultur har de også nevnt.

Men når det kommer til Norsk kultur - vet de da altså intet?

Og en vedervarende forskrekkelse bygger seg opp på Venstresiden av Norsk poltikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke helt riktig. Kulturdepartementet gir midler til helt klart definerte kulturelle formål. De har ingen definisjonsmakt i denne saken, som dreier seg om hva som er "norsk" i videre forstand. Det behøver ikke engang være norsk kultur som støttes, så lenge utøverne er norske (gjerne innvandrere).

Opera er ikke typisk norsk, allikevel får operaen i Bjørvika antagelig mer penger (pr. tilskuer) av departementet enn noen.

At begge deler kalles kultur bidrar selvsagt til forvirringen.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men vet ikke jeg. Iallefall her er Tybring Gjedde i debatt for ikke lenge siden om saken.

Jeg så også den etterfølgende debatten med ham og kulturministeren. Ingen av dem var i stand til å forklare hva norsk kultur er på en god måte. Kulturminsteren satte dog Gjedde på plasse med at han ikke greidde å skille mellom kultur og kulturpolitikk.

Har FrP en kulturpolitikk?

Det er like troverdig å høre FrP snakke om kultur som en astrolog om astronomi.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Norsk kultur kan være så mangt, og jeg synes at de som ser norge på avstand, av og til kommer med treffende og lett irriterende karakteristikker. Den siste jeg minnes, var for noen dager siden ifm. en debatt om norges lett oppblåste og selvforherligende bilde av hvor patriotiske og modige vi var under siste verdenskrig.

Da ble vi påminnet at tyskerne inntok hovedstaden, med ca 1800 soldater. Disse paraderte opp KJ, og ble flanket av norsk uniformert politi, tror de var 24, eller var det 48 stykker i alt (husker ikke i farten). En fotograf og journalist fra magasinet Time, var til stede og var forbauset over hvor tafatte og "fårete" befolkningen reagerte. De stod der, som om det skulle være en slags "neddempet 17mai feiring", og det hørtes ikke ett eneste skjellsord, eller andre naturlige utslag. Og artikkelen som den journalisten skrev i ettertid, hadde visstnok våre styresmakter ett helsikes liv med å få dempet ned - det tok seg liksom ikke ut at vi skulle være så feige, men det var vi visst, allikevel ...

Det er også en del av vår kultur

Så husker jeg hva den godeste Odd Børretzen har sagt om hva han minnes om den tiden, og den kan vi sammenfatte til: Det var jaggu godt at ikke krigen varte lengre, fordi det var direkte vondt å se hvor lett vi lot oss nazifisere ...

Også vår kultur?

Og til slutt, minnes jeg sist sommer hvor noen hersens sigøyneraktige brunsnegler kom på "uventet" besøk - da var det en av våre politikere som skrek på riksdekkende tv; deporter dem ut, fluksens!

Og det er vår kultur av i dag

Så ser man at her på forumet, så blusser endel av disse merkelig benektertrådene opp, og da lurer jeg på om vi egentlig fikk tatt ett oppgjør med grumset i vår folkesjel under siste ww, eller om vi må til med like sterk lut, denne gangen - eller det vil si: Nytter det?

Hva kommer i morgen, mon tro?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Norsk kultur kan være så mangt, og jeg synes at de som ser norge på avstand, av og til kommer med treffende og lett irriterende karakteristikker.

Det var da veldig generelt. Dersom jeg selv skulle forklare hva norsk kultur er ville jeg brukt en disposisjon som dette:

1. Heimskringla / Håvamål / Snorres Saga. Viking tidens kultur.
  2. Hundre års nasjonal grotid med Ibsen, Bjørnson, Lie og Kielland.
  3. Samisk og andre minoriteters kultur.
  4. Grieg og andre komponister.
  5. Munch og andre kunstmalere.
  6. Gustav Vigeland.
  7. Våre polfarere og oppdagere.
  8. Senere kunstnere.
  9. Norsk mat og drikke.
  10. Norsk klesdrakt, herunde bunader.
  11. Samtidskunst og kultur.
  12. Religions kultur - Norrøn, Kristen, andre.
  13. Innvandrerkultur.

Debatten fortsetter for øvrig på dagsnytt 18 i dag.

Professoren fra UIO med polsk bakgrunn slenger ut følgende kraftsats.

FrP forherliger det norske og kopierer del av den nazistiske stammekulturen.

For 70 år siden var også en del av det ekte norske nazistisk kultur. Mange tok avstand fra dette, men ikke desto mindre var det en del av norsk kultur.

Tybring Gjedde kommer med en rekke påstander og formuleringer uten at jeg er i stand til å oppfatte annet enn det danskene kaller øregass - ordflom.

Han oppfatter seg som en frihetsfundamentalist. Det var vel det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tybring Gjedde kommer med en rekke påstander og formuleringer uten at jeg er i stand til å oppfatte annet enn det danskene kaller øregass - ordflom.

Han oppfatter seg som en frihetsfundamentalist. Det var vel det.

Så programmet, og det var en heller flau affære - men debatten mellom godeste Gjæver (VG), og vår egen kjære Pål Steigan, var en høydare - jeg trakk på smilebåndet, ett par ganger, og synes at selve "kampen" ble vunnet av Pål. Fikk du med deg saken?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, jeg fikk med meg den diskusjonen også uten at jeg ble så mye klokere. Flaut at professorer fra UIO ikke har mer å fare med. Jeg har enda ikke sett noen på en god måte forklare hva norsk kultur er.

Så har vi også norsk idrettskultur og den er til tider fordummende og repeterende (reprise på reprise).

Lenke til kommentar

Norsk kultur er bygget på tillit, dugnad og ærlighet. Norsk kultur er en dumdristig, konfliktsky pasifisme, basert på skammen over hvor voldelige vikingene var for 1000 år siden. Norsk kultur er å være den beste man kan være og vite at alle andre er den beste de kan være; å regelrett yte etter evne og få etter behov. Norsk kultur er å stole blindt på alle og enhver. Norsk kultur fungerte bedre mens alle var like fattige, og alle hadde en felles fremtidsvisjon om en litt bedre morgendag.

Norsk kultur er å fyre med ved. Norsk kultur er å gå på fjellet og aldri si mer enn "hei" til de man treffer. Norsk kultur er å bruke ski som fremkomstmiddel, og ikke til trening og tidsfordriv. Norsk kultur er å sove med døren ulåst og vite at ingen har vilje til å åpne døren i løpet av natten. Norsk kultur er å respektere hverandre, og holde avstand, på en måte - det at døren er lukket er god nok grunn til å ikke åpne den, da bryter man den uskrevne loven om å respektere og holde avstand.

En dag håper jeg å kunne bosette meg på en liten øy og sove med døren ulåst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En dag håper jeg å kunne bosette meg på en liten øy og sove med døren ulåst.

Og forhåpentlitgvis drømme om et nytt Munch museum i Oslo.

Lenke til kommentar

Feilen var vel den at feil spørsmål ble stilt av feil person til feil minister og at tidspunktet ikke var rett.

Er jo de som har hevd på hva som er kultur i følge dem selv kan det se ut som...

At en fra FRP stilte spørsmålet var fy, fy og skam.

At spørsmålet i tillegg ble stilt til en muslimsk? kulturminster var enda værre, hvorfor kunne ikke spørsmålet blitt stilt tidligere?

Kan være mange grunner for det.

Synes ikke det skulle være store vanskeligheter for kulturminister å ramse opp noen ting hun mente var Norsk kultur.

Er vel ingen som forventet at hun kunne hele regla over hva som kan kalles for Norsk kultur, og hadde hun gitt noen eksempler som kunne stilles spørsmål med - så var hun heller ikke den eneste minister som har tatt feil?

Skjønn det den som kan....

Elever skal ikke få bruke hijab under undervisning fordi lærere ikke ser deres ansikt og øyne...

Samtidig finnes det både brevkurs og fjernundervisning pr. internett, hvor lærere ikke engang ser elevene....

Men i offentlige stillinger som domstoler og politi - ja der kunne de bruke hijab....

I stillinger man skal trå svært varsomt når det gjelder sin stilling.

Ikke minst gjelder dette tillit og uavhengighet.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

hvor lett vi lot oss nazifisere ...

Når man vet hvor "nazifisert" norsk og europeeisk politikk var på 30-tallet, så er det ikke rart at få nordmenn risikerte livet for å motstå en overmakt som var særdeles lik dem selv. I praksis gjør nordmenn det samme i dag, da vi kun står å ser på hva den norske stat gjør. Noen heier den til og med videre.

Hva er den prinsippielle forskjellen mellom å støtte to forskjellige okkupasjonsmakter?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når man vet hvor "nazifisert" norsk og europeeisk politikk var på 30-tallet, så er det ikke rart at få nordmenn risikerte livet for å motstå en overmakt som var særdeles lik dem selv. I praksis gjør nordmenn det samme i dag, da vi kun står å ser på hva den norske stat gjør. Noen heier den til og med videre.

Hva er den prinsippielle forskjellen mellom å støtte to forskjellige okkupasjonsmakter?

Jeg ser ingen umiddelbare forskjeller - men antar at det heller er helt naturlig, fordi det er nå en ting å kritisere sin egen familie, men noe helt annet når det kommer noen utenfra og gjør det samme

Hva med den så kalte "kalde krigen" - den bestod av to typer totalitære systemer, som hver for seg holdt hver sin halvdel av kloden i ett dødelig favntak. Sett nå i ettertiden, er ikke jeg så sikker på at rette vinneren vant ...

Men når det er sagt, så synes jeg at du som er anarkist leter etter friheten på feil sted. Vet du ikke at du kan frigjøre deg totalt fra alle styresmakter, og det gjør ikke vondt for noen - og at det kan du bestemme helt etter eget hode?!

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen umiddelbare forskjeller - men antar at det heller er helt naturlig, fordi det er nå en ting å kritisere sin egen familie, men noe helt annet når det kommer noen utenfra og gjør det samme

Det kan være noe i det, men isåfall skulle man tro Osloboere har problemer med okkupasjon av folk fra Svalbard, og vice versa.

Evt. EU vs. Norge, siden nordmenn nå i praksis skatter til andre Europeiske stater, som Tyskland. Mulig Tyskland er nettoyter, det vet jeg ikke.

Det er nok heller det at Statens usynlige hånd(trusselen om vold) er enklere å svelge, enn den synlige hånden(krig).

....Men dette forandrer jo ikke sakens kjerne, nettopp at det var et fåtall som gadd å kjempe mot tyskerne.

Men når det er sagt, så synes jeg at du som er anarkist leter etter friheten på feil sted. Vet du ikke at du kan frigjøre deg totalt fra alle styresmakter, og det gjør ikke vondt for noen - og at det kan du bestemme helt etter eget hode?!

Ja jeg har hørt om denne "free your mind"-greia. Spørs om jeg ikke er egoist nok til å gjøre det.

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...