Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerreim har visst hoppet.


kompis

Anbefalte innlegg

I romjula ville ikke vår peugeot 807, 2003 mod. starte. Den bare kinna. Etter noen kinninger kom det en slags raslelyd og så plutselig virket det som om ikke motoren gikk rundt i det hele tatt. Fikk tauet den ned på verksted og der sa de at reg.reima sannsynligvis hadde hoppet så motoren gikk fritt uten kompresjon med alle de følger det har, knekt både her og der. De trodde det kanskje hadde kommet is e.l. på tannhjulene. Men reg.reima er byttet for mindre enn to år siden, i mars 2011 og har kanskje gått 40.000 etter det. Jeg kjøpte bilen i november 2011. Registerreima er byttet på samme verksted, merkeverksted. Jeg har heller ikke kjørt over serviceintervallet(20000), kjøpte den kjørt til 181000, nå har den ca 200000.

Er det noen som har noen erfaringer her? Ei registerreim skal jo vare mye lenger og det skal vel ikke komme is på tannhjulene inni der? Kan dette være noe som kan gå på garanti?

Håper noen har et godt svar. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det reklamasjonssak om det kom is på tannhjulene eller sier de det for å løpe fra ansvar?

Nei, si det. Jeg har et godt inntrykk av forhandleren, foreldrene mine har handlet peugeot der flere ganger og har bare vært god tone. Fikk beskjed om at dette kunne komme opp i 30000, hvis kamakslene var berget, hvis ikke ville det bli dyrere. Men det er kanskje når det er snakk om at forhandleren selv må ta denne kostnaden at man finner ut hvor man har dem. Eller det er en forglemmelse, får ta en prat med dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det finnes motorer som er konstruert uten tanke på nordiske forhold, slik at dersom bilen parkeres sånn at snø føyker inn i motorrommet når motoren er varm, smelter til vann og renner inn i registeret og fryser til is der. Når man senere starter motoren, kan remmen hoppe over.

 

Uansett, dersom remmen hopper over eller ryker idet man trekker motoren på starteren, er det ofte det ikke oppstår skade på motoren i det hele tatt. Bare å sette på ny rem (inkl å "time" alt på nytt) og kjøre videre.

Lenke til kommentar

Det finnes motorer som er konstruert uten tanke på nordiske forhold, slik at dersom bilen parkeres sånn at snø føyker inn i motorrommet når motoren er varm, smelter til vann og renner inn i registeret og fryser til is der. Når man senere starter motoren, kan remmen hoppe over.

 

Kan du nevne noen eksempler på modeller som er utsatt for dette?

 

Ole

Lenke til kommentar

Høres ut som noen svært gamle entusiast-modeller. (Type T-Ford ;)) Ser absolutt ingen grunn til at en Peugeot 807 2003 modell ikke skal være egnet for norske forhold. Blir overrasket om noen biler som er produsert de siste 30-40 åra faktisk har dette problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

 

 

Kan du nevne noen eksempler på modeller som er utsatt for dette?

 

Ole

Min første bil hadde et enkelt deksel over registerremmen som bare dekket front og alle sider, men ikke bak. Man kunne se remmen og øvre tannhjul (det på kammen), dekselet fungerte bare som beskyttelse mot å stikke fingrene imellom når motoren gikk. Jeg sier ikke at dette gjelder bilmodellen nevnt her, men at dette kan være et problem på andre biler også. Registerremmer ble ikke vanlig før tidlig på 70-tallet, så det er ingen T-Ford. Min var en Vauxhall FE med 2,3 liter rekkefirer.

 

Her er et par tråder fra andre som har hatt problemer:

http://honda-tech.com/showthread.php?t=1917699

http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=81801

http://www.a2oc.net/forum/showthread.php?15358-My-cambelt-jumped-due-to-ice

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg kan nok ikke hjelpe deg, men vet godt hvor irriterende dette problemet er. Registerreima på min gamle bil hoppet, noe som resulterte i at ventilene ble bøyd, og at stemplene gikk opp i toppen. Da dette skjedde, var det 3 år og 2 måneder siden registerreima var bytta. Garantien var på 3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg hadde en 406 2.0 HDI 110 hk fra 2002. Det samme skjedde med den (heldigvis litt før den var 5 år). Der var det det ene tannhjulet som hadde gitt seg og derfor forårsaket havari. Fikk bytta alt på garantien inkl. reg.reim og ventilløftere.

Er det ikke det samme som har skjedd hos deg?

Lenke til kommentar

Hvis verkstedet ikke kan fremvise noen skader på reim, strammehjul, løpehjul eller tannhjul, samt at de ikke finner dårlig tilstrammede bolter/mutrer, opprevne jenger eller kast i noen registerhjul, så kan de komme med argumenter om "is på tannhjulene". Dette er derimot en rimelig høytsvevende hypotese, selv med åpent register-deksel bak. Det er mange mer logiske årsaker å se etter først.

 

Det er deres plikt å kontrollere sin egen jobb når registeret ryker. Det å komme med alle slags merkelige teorier før alt er kontrollert er bortkastet tid og på grensen til useriøst. Få dem til å sjekke over slik at de kan komme med en profesjonell og korrekt årsak! Enkelt og greit!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tro at det skal bygge opp isklumper på reimskiva på en tverrstilt motor og bunnplate under motoren. På de første Volvo bilene har det skjedd før med en lansgående motor og uten bunnplata.

Jeg hadde forlangt at bilen repareres under garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...