Gå til innhold

Harddisk eller SSD til en gammel PC


Anbefalte innlegg

Jeg har fått en utrangert, men velfungerende gammel Dell Latitude D620 hos min arbeidsgiver som jeg primært skal bruke til surfing og spotify i stuen. Ulempen er at harddisken er tatt ut for å unngå at sensitive opplysninger kommer på avveie. Da må jeg jo supplere med noe.

 

Jeg tenkte å supplere harddisk fra min gamle laptop, en inspiron 630m, men denne viste seg å være IDE, mens D620 har SATA.

 

Så da er spørsmålet: kan jeg bruke en ny og moderne SATA II eller III på den gamle røya? Er de bakoverkompatible med SATA I?

 

Siden PCen kun kommer til å benyttes til internet er jeg ikke avhengig av særlig mye lagringsplass. 30-60 GB holder i massevis, siden jeg også har en NAS i huset som er primærlagring. Er det noe for meg å vinne på å velge en liten billig SSD?

 

Jeg setter pris på anbefalinger, både ssd og vanlig harddisk. Jeg ser kun på ytelse i forhold til pris og ikke på størrelse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disker er vel kompatible, men viste seg i begynnelsen at kontrollere ikke alltid var det. Derfor fikk mange SATA2 disker en jumper for å begrense hastigheten slik at den oppførte seg som SATA1.

Men antar at denne PCen er såpass ny at det problemet ikke gjelder.

 

SSD er blitt såpass rimelige at det er verdt å velge for å slippe støyen fra HDD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...