Jinxed Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Jeg har akkurat benyttet meg av et nyttårstilbud og kjøpt en 46" Samsung LED-TV (8-serien), for å erstatte en eldre 32" Samsung i 5-serien. Det jeg reagerer på er imidlertid at LED-belysningen "lekker" fra alle fire hjørner, samt fra to punkter nederst på midten av skjermen (fra midten og diagonalt oppover/utover i bildet). Lyslekkasjen ser ut som lyskastere som brer seg utover skjermen der den skal være helt sort. Utbredelsens omfang fra de ulike punktene er begrenset, men svært synlig i sine isolerte områder. Særlig ved filmtitting i letterbox-format blir hjørnene spesielt synlige, siden de er sorte hele tiden. Ved ordinær TV-titting (der hele skjermflaten utnyttes), er problemet minimalt synlig, men gjør seg naturligvis gjeldende ved mørk skjerm også der. Det jeg lurer på er hvor vanlig dette er? At LED lekker lys ut i skjermen har jeg hørt om, men dette var aldri et problem på den forrige TVen, og jeg syns jo det er interessant at en TV i denne prisklassen har en slik "skavank". Hadde satt utrolig stor pris på litt tilbakemeldinger om dette. Kanskje det er et problem som jevner seg ut med tiden? Jeg skal oppdatere tråden med et bilde for å illustrere, så kan det kanskje stadfestes hvorvidt dette er som forventet eller om det overstiger det normale. Takker og bukker! Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) *snip* Dette er meget vanlig men det varierer voldsomt hvor mye clouding på hvert eneste panel. Du kan være heldig å få en som har minimalt eller en som har helt forferdelig mye. Om det er mye på din så ville jeg bytta den og se om du er heldig med neste eksemplar. Men du vil ha en viss verdi av clouding uansett på disse Samsung skjermene. Skal du ha et tv som ikke har det så må du se på Philips sine topputgaver eller et bra plasma tv. Endret 6. januar 2013 av _LarZen_ Lenke til kommentar
Jinxed Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 Hei og takk for svar! Vurderer hvorvidt jeg skal bytte. Clouding er naturligvis på sitt verste når backlight står på full styrke ("20"), men kan motvirkes ved å stille den halvveis ned (eller lavere). Stilles den for lavt kan skjermen imidlertid bli for mørk. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Clouding er noe mange LCD TV'er sliter med, spesielt TV'er med paneler fra Samsung (og de er det mange av). Se for eksempel her hva som skjedde når Philips gikk fra sharp til Samsung som panel leverandør: http://www.digitalversus.com/tv-television/philips-40pfl5507h-p12906/test.html Digital versus sin test av samsung 8000 serien her: http://www.digitalversus.com/tv-television/samsung-ue55es8000-p12984/test.html viser også en del clouding. Lenke til kommentar
Jinxed Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 Interessant! Takk for linker. Jeg får vurdere hvorvidt Samsung overhodet er et alternativ i fremtiden. Nåværende TV er absolutt god å se på. Cloudingen er en minimal irritasjon når den fremtrer på mørk skjerm, men det er beklagelig at en TV i denne prisklassen - som nevnt - har en slik skavank. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå