warioman Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Hei, jeg kjører en stock i7 2600K(3,4Ghz) sammen med et nvidia gtx 680 skjermkort og 8 gb ram. Jeg ser at skjermkortet mitt klarer å jobbe på 98-99% mens prossessoren min bare jobber på 50-75% ingame. Er det noe poeng for meg å overklokke prossessoren, og vil jeg få mye boost i fps eventuelt? Er det fordi den er en såkalt "flaskehals" at den ikke jobber mer? Takker for svar Lenke til kommentar
r}CYan8D$[@3 Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Hvilke spill er det?(Lurer bare pga. cpu bruk) Lenke til kommentar
warioman Skrevet 3. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2013 Hvilke spill er det?(Lurer bare pga. cpu bruk) De fleste spill bf3, black ops 2 og generelt de fleste spill jeg har spilt Lenke til kommentar
r}CYan8D$[@3 Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 De fleste spill bf3, black ops 2 og generelt de fleste spill jeg har spilt De fleste spill bf3, black ops 2 og generelt de fleste spill jeg har spilt Okey Btw jeg tror ikke det er noe poeng å overklokke siden prosessoren ikke kjører på 100% Lenke til kommentar
warioman Skrevet 3. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2013 Okey Btw jeg tror ikke det er noe poeng å overklokke siden prosessoren ikke kjører på 100% Ok, så det er bare positivt da? ser at det er noen som sier at stock i7 2600K er en flaskehals som kan holde gpu'en igjen, så derfor jeg lurte Lenke til kommentar
r}CYan8D$[@3 Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Ok, så det er bare positivt da? ser at det er noen som sier at stock i7 2600K er en flaskehals som kan holde gpu'en igjen, så derfor jeg lurte Du har et veldig bra skjermkort men jeg tror ikke prosessoren er flaskehalsen her Lenke til kommentar
warioman Skrevet 3. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2013 Du har et veldig bra skjermkort men jeg tror ikke prosessoren er flaskehalsen her Ok, takk Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Hei, jeg kjører en stock i7 2600K(3,4Ghz) sammen med et nvidia gtx 680 skjermkort og 8 gb ram. Jeg ser at skjermkortet mitt klarer å jobbe på 98-99% mens prossessoren min bare jobber på 50-75% ingame. Er det noe poeng for meg å overklokke prossessoren, og vil jeg få mye boost i fps eventuelt? Er det fordi den er en såkalt "flaskehals" at den ikke jobber mer? Takker for svar Ikke i de spillene du spiller nå i det minste. Okey Btw jeg tror ikke det er noe poeng å overklokke siden prosessoren ikke kjører på 100% Med den logikken vil en 2600k aldri bli en flaskehals ettersom ingen spill klarer å belaste en flerkjernet prosessor 100% Eneste måten å identifisere flaskehalser på er med GPU Usage: 95-100% - GPU er flaskehalsen 80-95% - rimelig balansert. under 80% - CPU er flaskehalsen Ok, så det er bare positivt da? ser at det er noen som sier at stock i7 2600K er en flaskehals som kan holde gpu'en igjen, så derfor jeg lurte Fullt mulig at en 2600k blir en flaskehals i en del eldre spill som HL2 eller KotOR 1 med et GTX 680, men det er først når framerate faller under 60 (eller 120 for oss med bedre spillskjermer) at søket etter flaskehalser blir nyttig, de eneste som ikke bryr seg om slike nøkkeltall er de som prøver å sette overklokkingsrekorder med ekstremkjøling og de har for lengst forstått at alt hjelper. Lenke til kommentar
warioman Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Ikke i de spillene du spiller nå i det minste. Med den logikken vil en 2600k aldri bli en flaskehals ettersom ingen spill klarer å belaste en flerkjernet prosessor 100% Eneste måten å identifisere flaskehalser på er med GPU Usage: 95-100% - GPU er flaskehalsen 80-95% - rimelig balansert. under 80% - CPU er flaskehalsen Fullt mulig at en 2600k blir en flaskehals i en del eldre spill som HL2 eller KotOR 1 med et GTX 680, men det er først når framerate faller under 60 (eller 120 for oss med bedre spillskjermer) at søket etter flaskehalser blir nyttig, de eneste som ikke bryr seg om slike nøkkeltall er de som prøver å sette overklokkingsrekorder med ekstremkjøling og de har for lengst forstått at alt hjelper. Spiller for det meste bf3 og BO2, der jeg i bo2 med alt på max får mellom 120 og 190 fps, alt etter hvor detaljert områdene er. I bf3 med alt på max(uten msAA) har jeg alt fra 70 og opp til 120 fps(vil si rundt 80-90 average fps). Med 4xmsAA faller jeg ned til 60-70 average fps og på det verste 45fps etter som jeg har sett og som er uspilbart for meg(litt kresen på det om det faller under 55 fps, helst være på 60) Ville jeg muligens ikke falt ned i 45 fps om jeg hadde en litt overklokket cpu? eller vil det vøre bortkastet siden den allerede har turbo funksjon opp til 3,8 Ghz? Jeg har en noctua NH-d14 kjøler på i7'en, hvor høyt tror du jeg kan klokke den da uten å nå 90 eller skumlere grader i temperatur? Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Du bør klare rundt 4.6ghz uten noe særlig problem Lenke til kommentar
warioman Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Du bør klare rundt 4.6ghz uten noe særlig problem Wow, hørtes jo ikke så dumt ut den har vært på max 60 grader under heavy load til nå(core 1: 55 core 2: 60 Core 3: 55 og Core 4: 55, disse er sånn ca målinger). Vet du om den kommer til å stige mange grader per Ghz? Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Det er vanskelig å si da slikt varierer fra chip til chip, men er ikke verre enn å overklokke og se fortløpende hvordan temperaturen øker - lykke til Lenke til kommentar
warioman Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Det er vanskelig å si da slikt varierer fra chip til chip, men er ikke verre enn å overklokke og se fortløpende hvordan temperaturen øker - lykke til Sant nok Hvordan program anbefaler du å bruke da? Og vil jeg få mer fps i spill av det(med henvisning til det jeg skrev ovenfor i sta)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå