Gå til innhold

Installerede OS på 2,5" HDD i ny pc - Velge AHCI ?


Anbefalte innlegg

Har bestilt nye pcdeler da den bærbare jeg brukte som HTPC tok kvelden.

Skal i første omgang bruke HDDen som satt i - en WD Scorpio Blue 250GB - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749853&cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

 

Lest gjennom manualen til hovedkortet og der står det at jeg skal velge mellom IDE eller ACHI mode for lagringsenheter, og de anbefaler AHCI uten å nevne om dette er for SSD eller HDD.

 

Bør man velge AHCI uansett?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bestilt nye pcdeler da den bærbare jeg brukte som HTPC tok kvelden.

Skal i første omgang bruke HDDen som satt i - en WD Scorpio Blue 250GB - http://www.komplett....BE-9D52E5984D4D

 

Lest gjennom manualen til hovedkortet og der står det at jeg skal velge mellom IDE eller ACHI mode for lagringsenheter, og de anbefaler AHCI uten å nevne om dette er for SSD eller HDD.

 

Bør man velge AHCI uansett?

 

Takker for svar :)

Da jeg kjøpte ssd for en liten stund tilbake, måtte jeg innstallere med AHCI mode for å kunne utnytte den fulle lese/skrivehastigheten som ssd disken har, siden vanlig IDE modus ikke er i stand til å gi deg maks ytelse utav en ssd.

Hadde en velociraptor før det med 10000rpm, som jeg også innstallerte i AHCI mode, men jeg er litt usikker på hvor IDE sin grense går når det gjelder overføringshastighet(lese/skrive). Så jeg brukte i alle fall AHCI mode :) Jeg har dessverre ikke mer kunnskap enn det rundt det da jeg hørte at jeg måtte bruke AHCI når jeg fikk ssd :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte ssd for en liten stund tilbake, måtte jeg innstallere med AHCI mode for å kunne utnytte den fulle lese/skrivehastigheten som ssd disken har, siden vanlig IDE modus ikke er i stand til å gi deg maks ytelse utav en ssd.

Hadde en velociraptor før det med 10000rpm, som jeg også innstallerte i AHCI mode, men jeg er litt usikker på hvor IDE sin grense går når det gjelder overføringshastighet(lese/skrive). Så jeg brukte i alle fall AHCI mode :) Jeg har dessverre ikke mer kunnskap enn det rundt det da jeg hørte at jeg måtte bruke AHCI når jeg fikk ssd :)

Takker for svar :)

 

Ja jeg vet at man må velge AHCI når man skal ha SSD, men var usikker på hva man skal velge når man bruker HDD.

 

Skader det å velge AHCI?

Det burde jo ikke begrense en HDD noe, siden AHCI er raskere enn IDE?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...