E_B84 Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Har bestilt nye pcdeler da den bærbare jeg brukte som HTPC tok kvelden. Skal i første omgang bruke HDDen som satt i - en WD Scorpio Blue 250GB - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749853&cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D Lest gjennom manualen til hovedkortet og der står det at jeg skal velge mellom IDE eller ACHI mode for lagringsenheter, og de anbefaler AHCI uten å nevne om dette er for SSD eller HDD. Bør man velge AHCI uansett? Takker for svar Lenke til kommentar
warioman Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 (endret) Har bestilt nye pcdeler da den bærbare jeg brukte som HTPC tok kvelden. Skal i første omgang bruke HDDen som satt i - en WD Scorpio Blue 250GB - http://www.komplett....BE-9D52E5984D4D Lest gjennom manualen til hovedkortet og der står det at jeg skal velge mellom IDE eller ACHI mode for lagringsenheter, og de anbefaler AHCI uten å nevne om dette er for SSD eller HDD. Bør man velge AHCI uansett? Takker for svar Da jeg kjøpte ssd for en liten stund tilbake, måtte jeg innstallere med AHCI mode for å kunne utnytte den fulle lese/skrivehastigheten som ssd disken har, siden vanlig IDE modus ikke er i stand til å gi deg maks ytelse utav en ssd. Hadde en velociraptor før det med 10000rpm, som jeg også innstallerte i AHCI mode, men jeg er litt usikker på hvor IDE sin grense går når det gjelder overføringshastighet(lese/skrive). Så jeg brukte i alle fall AHCI mode Jeg har dessverre ikke mer kunnskap enn det rundt det da jeg hørte at jeg måtte bruke AHCI når jeg fikk ssd Endret 3. januar 2013 av NinjaChrister Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 3. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2013 Da jeg kjøpte ssd for en liten stund tilbake, måtte jeg innstallere med AHCI mode for å kunne utnytte den fulle lese/skrivehastigheten som ssd disken har, siden vanlig IDE modus ikke er i stand til å gi deg maks ytelse utav en ssd. Hadde en velociraptor før det med 10000rpm, som jeg også innstallerte i AHCI mode, men jeg er litt usikker på hvor IDE sin grense går når det gjelder overføringshastighet(lese/skrive). Så jeg brukte i alle fall AHCI mode Jeg har dessverre ikke mer kunnskap enn det rundt det da jeg hørte at jeg måtte bruke AHCI når jeg fikk ssd Takker for svar Ja jeg vet at man må velge AHCI når man skal ha SSD, men var usikker på hva man skal velge når man bruker HDD. Skader det å velge AHCI? Det burde jo ikke begrense en HDD noe, siden AHCI er raskere enn IDE? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Det skader ikka å velge AHCI, har brukt AHCI på alle hard disker jeg har hatt de siste 5 årene. Lenke til kommentar
E_B84 Skrevet 4. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2013 Det skader ikka å velge AHCI, har brukt AHCI på alle hard disker jeg har hatt de siste 5 årene. Åja, men da velger jeg AHCI jeg også Da står den riktig dersom jeg skulle føle behovet for å bytte til en SSD også.. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 AHCI har fordeler med harddisker også, men ulempen med AHCI er at Windows må ha en driver som da betyr at den burde helst være der under installasjonen. Har du ikke denne driveren... Vell da belønnes du med blåskjerm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå