kevral Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 1. Er skikkelig fersk i PC-bygging og overklokking, og trenger råd om en CPU-kjøler til et Abit NF7-S 2.0 HK med Athlon XP2800+ Barton. Er ikke keen på å bruke altfor mange hundrelapper (under 500 er fint!), og har ikke lyst til å vente på varer som butikkene ikke har på lager, heller. Har sett litt på testen til ocshoot.no, og har sett litt ellers på Silent Twin, Volcano 11, og den funky Zalman'en (CNPS6000-Cu). Zalman'en har jeg ikke lest noen test av; er den bra? Har noen et råd om noe annet? Over på skikkelige fersking-spørsmål: 2. Hvis jeg skal koble opp flere (fem totalt) kabinettvifter i et Chieftec Dragon, hvor skal jeg trekke strøm fra? HKet? Eller kan man gjøre det rett fra strømforsyningen? 3. Så lurte jeg litt på grensene for fornuftig overklokking. Hvis man har mange og gode vifter, ikke har økt busspeed eller multiplier altfor mye, og holder alle temperaturer på et fornuftig nivå (er det under 60 grader eller noe sånt?) sliter dette veldig mye på komponentene? Eller egentlig; kan man "bare overklokke litt" og ikke redusere levetiden med altfor mye? 4. Hvor høyt burde jeg kunne forvente å klokke 2800+'en? Hva med uten altfor mye stress på utstyret? Lenke til kommentar
xcetera Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 kjøler: jeg kjører selv 6000cu og er utrolig fornøyd med den! strøm til vifter: dette burde du ta rett utifra stømforsyninga for da slipper du eventuelt å ødlegge fan utgangen på hk. detter gjør du ved at du kobbler + på vifta til gul kabel på strømforsyninga, den svarte bare kobbler du på en svart kabel. lykke til. mvh Kfb Lenke til kommentar
kevral Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 Takk for svar! Oppfølgingsspørsmål: Fant på siden til Zalman at den kjøleren er for opptil XP2600+. Er det da et problem å bruke den på en 2800+? Lenke til kommentar
Colapant Skrevet 11. september 2003 Del Skrevet 11. september 2003 Takk for svar! Oppfølgingsspørsmål: Fant på siden til Zalman at den kjøleren er for opptil XP2600+. Er det da et problem å bruke den på en 2800+? Det vil ikke anbefales å kjøre denne på en XP2800+ nei, som det står så er denne kjøleren bare odkjent for opptill en XP2600+ så du kan rissikere at cpuen din får det litt vel varmt om du bruker denne... kjøp heller en som er godkjent for litt over XP2800+ så har du litt å gå på... selv kjører eg en Vulcano 11 på en XP2500+ og er kjempefornøyd. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 11. september 2003 Forfatter Del Skrevet 11. september 2003 Tenkte meg noe sånt, ja. Kanskje på tide å krype til korset, la være å drikke en lørdag, og kjøpe en SLK 900 med en gang, da.... Forslag til vifte på denne? Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Ville gått for en Coolmaster Aero 7+ vifte jeg. Den har jeg, som du ser på avataren min Den er vel en av de råeste viftene du får kjøpt for under 400 kr. Og det er med potmeter så du kan justere hastigheten på`n. På minste (tror det er 1700 rpm) så hører du den ikke i det hele tatt, max rpm er 3600 på min og da ligger min barton 2500+ (med orginal hastighet) på 33 grader. (det BIOS forteller iallefall, har ikke sjekket med temp måler), men er nok ca temmelig riktig vil jeg tro, da jeg kjenner på ribba er den ikke lunken engang. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 14. september 2003 Forfatter Del Skrevet 14. september 2003 strøm til vifter: dette burde du ta rett utifra stømforsyninga for da slipper du eventuelt å ødlegge fan utgangen på hk. detter gjør du ved at du kobbler + på vifta til gul kabel på strømforsyninga, den svarte bare kobbler du på en svart kabel. Follow-up idiot-spørsmål: Om jeg skal koble meg inn på strømledninger, holder det med gamle "stripp isolasjon - tvinn ledninger - isoler med krympestrømpe" eller må det mer avanserte greier til? Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Follow-up idiot-spørsmål:Om jeg skal koble meg inn på strømledninger, holder det med gamle "stripp isolasjon - tvinn ledninger - isoler med krympestrømpe" eller må det mer avanserte greier til? Burde funke fett det der! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå