Gå til innhold

[Løst] klær backpacking

Anbefalte innlegg

Er sikkert et tema som er tatt opp før dette.

Det jeg lurer på er hvordan avveiningen av at noe tørker raskt, men er i materiale som kanskje avgir mer svettelukt som kanskje også er vanskelig å få ut ved håndvask blir, i forhold til noe som tar opp mindre svettelukt som bomull blir? Er glad i grå bukser, http://cdn101.ioffer...32612-93691.jpg og lyse vanlige tynne beige eller hvite bomullsbukser og shorts til litt over kne. I tillegg til jeans. http://1.bp.blogspot...is-filtered.jpg

Det med svettelukt er noe jeg ikke har sett noen har skrevet noe særlig om i forhold til syntetiske plagg, men jeg syns jo det er en veldig stor forskjell i forhold til bomull. Og at det ser bedre ut med bomull også.

Har jo sett endel backpackere og syns jo det ser shabby ut og gå i sånne slags syntetiske bukser jeg ser endel bruker, og kombinert med fleece er jo enda verre ut, men lurer litt på hva dere mener, må man så må man. Tenker på om de dyre klærne som selges, som er syntetiske har noe slags supermateriale som ikke blir svett eller?

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg reiste rundt en mnd. i sommer så var syntetiske reiseklær noe jeg ikke så mye til, og brukte det heller ikke selv.

Jeg har også den erfaringen med syntetiske stoffer at det fort blir lukt, t-skjorta jeg bruker når jeg trener lukter villmann når jeg tar den ut av bagen noen timer etter treningsøkten.

Tynne bomullstoffer funker helt fint, men for bukser ville jeg enten prøvd meg på lin eller en polycotton-mix som tåler mye mer enn både lin og ren bomull og tørker fortere enn bomull med samme tykkelse. Brukte noen grove oxford buttondowns som var geniale i sommer, relativt luftige, ser bra ut og bare rullet opp ermene.

Skal ut og reise igjen nå snart, kjøpte meg noen militærbukser i polycotton her for litt siden som er veldig gode (farget sorte riktignok) som jeg vurderer å prøve på tur (så billige at jeg kan bare kaste dem hvis de er ubruklige). Oxfordskjorter og vanlige t-skjorter + et stykk fleecegenser/jakke

Det eneste jeg ville vurdert å finne i syntetiske fibre er boksere, de blir fort svette og ubehagelige når det er godt og varmt. De jeg hadde i syntetfibre var mye greiere, transporterte fuktigheten bra og tørket mye bedre i høy luftfuktighet. Underarmour har mye bra der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fleece lukter hoggorm før du vet ordet av det. Gå for ull.

Trikset er å kjøpe plagg som:

1: ikke må vaskes ofte (ikke lukt, ser likt ut uansett hvor skitne de er)

2: tørker fort de gangene de må vaskes

Ull er suverent. Å dra på tunge bomullsgensere er galskap, et par t-skjorter i ull er også greit å ha. Trives greit med mindre elegante bukser av typen med masse lommer som også funker som shorts (vel, bare når jeg reiser, men det er ganske ofte) i et eller annet tynt, syntetisk stoff. Kan fint gås med en ukes tid uten vask, tørker nærmest umiddelbart når det vaskes.

Men du kan gå i akkurat det du vil. I Hong Kong møtte jeg en fyr fra Yemen som backpacket i dress og sandaler av kamelskinn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Zip-bukser er noe av det styggeste som går an, og avhenig av hvor man reiser så kan det være greit at det ikke skriker fresh off the boat i tillegg. Bare ta på rumpetaske og ha et kart i hånda for å gjøre deg til det ultimate målet.

Jeg har alltid reist med en tykkere fleecegenser og har ikke hatt noe problem med lukt, har da virkelig en t-skjorte ellerno imellom. Ull blir ofte for tungt/stor, ellers så er det i lammeull som ikke kan maskinvaskes. I tillegg er det greit med noe som har hel glidelås i front, da får man regulert varme bedre og man har høyere hals på den.

Endret av multisync
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge jeg slipper å bli omtalt som noe stygt på cantonese skal jeg nok gå i noe sånn. : http://www.campmor.c...520%252819%2529 Må si jeg føler et sterkt press til å gå bra kledd i større byer. Leste også denne blogg posten som gikk på noe av det samme: http://traveltipsboo...travel-packing/ Den bloggen tar vel nesten opp det jeg syns er komisk, når jeg ser sånn whats in my backpack, på youtube, så ser det ut som en slags samling av alle de smarte greiene de selger på nomaden. Jeg har tenkt at hvis en skal reise lett at en må droppe alle sånne smarte ting, og kun ta med det data og fotoutstyret en trenger, pluss toalettartikler og noen få klær.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Alt kommer an på alt. Man går med det man har lyst til og drar med seg det man føler for. Jeg liker å ha lett sekk (dvs alle klær i øverste halvdel av en dagstursekk) på alt annet enn veldig lange turer, det gir noen begrensninger. Selv på lange turer vil jeg ikke ha mer enn en ikke særlig full bærepose med klær.

Det er helt greit å dra på mer. Kjøper man for lite er det bare å handle mer underveis. Har man med for mye kan det kastes eller gis bort.

Mer til poenget: det viktigste er å sette en dato og spare noen kroner. Resten går seg til. Man kan alltids gruble på detaljene siden, men det viktigste må på plass først, og det er slett ikke valg av bukse.

Endret av Euklid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en mnd. i sommer så reiste jeg med en 42.5l sekk, og alle klærne jeg hadde med kunne gå i en vask. Jeg hadde 28 dager med sol og en gjennomsnittsvarme på 34 grader, så gikk rundt og drasset på en bukse jeg ikke brukte i det heletatt.

Jeg kommer til å holde meg til samme sekken nå som jeg skal bort 4-6mnd. og går utifra at jeg bare har varmt vær. Da har jeg klær for 5-8 dager litt avhengig av hvor mye jeg svetter og hvor skitten jeg blir, så er tanken å vaske alt ca. en gang i uka.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at du faktisk går så langt at du vurderer syntetiske plagg så har jeg en følelse av at du ikke burde ha koffert. Koffert er helt fint så lenge du reiser til en by og skal være der. Veldig upraktisk hvis du skal reise rundt. Mye greiere å ha en sekk du kan ta på fanget i en taxi/rickshaw/buss.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den kofferten min får zip-buksene mine til å fremstå som det ypperste av skreddersøm. Enig med forrige taler angående ryggsekk; det er transportform som avgjør hvordan man pakker.

Jeg ville aldri trillet koffert noen mil langs kinesisk motorvei. Uten at jeg er helt sikker på om det å gå der var videre genialt heller, også med en dertil egnet ryggsekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en tanke som har dukket opp. Er det i forhold til hvis en skal reise og utforske en region, slik som sør-øst Asia, eller Latin Amerika. Om en bør ha en base. hvor en har muligheter til å trekke seg tilbake, gjerne et sted hvor en er lokalkjent og har litt bekjentskaper. Slik at en kan få tilbake pusten imellom slagene. Eventuelt kan en jo bare kjøre på hele veien?

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall ikke noe jeg ville planlagt på forhånd. I sommer hadde jeg det fett et sted og ble der mye lengre enn planlagt og bare levde livet og slappet max av, ble kjent med de som jobbet på hostelet jeg var på og bare hadde det fint, helt til jeg følte det var på tide å dra videre.

Du vet aldri når du trenger den pausen heller, hjelper ikke mye å være lokalkjent i Hanoi når du føler for å trekke deg tilbake når du er i Bangkok, og med mindre du har søkt visum så får du uansett ikke vært i Vietnam i mer enn 15 dager.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg reist på backpackertur til SØ-Asia i dag, hadde jeg kun tatt med visakort og pass.

Å dra med masse greier fra Norge er helt unødvendig. Ta en taxi til sentrum og kjøp det du trenger for 1000 kr i stedet. Hotell, klær og mat koster ingenting i utlandet i forhold til i Norge.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det like vanskelig å finne nylonbukser, zip off i en viss kvalitet, som det er å finne jeans eller dressjakker med vestlig snitt? Føler egentlig for å ha kontroll på det med nylonbuksene.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...