Hugol Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 (endret) Hei. Jeg har veldig lyst til å begynne med langrenn igjen etter alt for mange år med pause, men jeg står ovenfor et vrient dilemma. Jeg har rundt 4000 kroner å bruke og ønsker meg en skøytepakke, men folk skal ha det til at skøyting er så fryktelig vanskelig. Er det virkelig det? Synes det virker veldig kjedelig å gå diagonalt og husker at jeg ikke var så særlig flink til det heller. Noen som har noen innspill til hva jeg burde gjøre, evt. modeller jeg burde ta en nærmere titt på for en nybegynner? Jeg trenger langt fra det beste utstyret, men slik jeg har forstått det er skøyteski veldig dyrt.. Takk på forhånd! Endret 3. januar 2013 av Hugol Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Skøyting er ikke så fryktelig vanskelig, men personlig blir jeg fortere sliten av skøyting, og når man er sliten er det imho mye tyngre å skøyte enn å gå klassisk. Derfor kan jeg gå mye lengre turer klassisk enn i skøyting. Jeg bruker dermed for øyeblikket et par klassiskski til begge deler, selv om det på langt nær er optimalt for skøyting, men igjen er det lettere å skøyte på klassiskiski enn å gå diagonal med skøyteski. Skøyteski trenger så absolutt ikke å være dyrere enn klassiskski. Endret 4. januar 2013 av Alex Moran Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Anbefaler deg å kjøpe ski for klassisk. Som Alex skriver er skøyting utrolig vanskelig, spesielt hvis man ikke har noe særlig grunnteknikk. Det kreves også en vesentlig bedre konidsjon. Du må holde farten på et høyt og jevnt nivå, la skien "rulle på snøen"... Hvis man ikke har den energien til å få skien til å "rulle på snøen" vil alt bli mye tyngre ettersom det blir som å måtte akselere på nytt etter hvert eneste tak. Når du har gått et par-tre sesonger vil du merke at du har fått bygd opp balanse, teknikk og kondisjon, som forhåpentligvis er godt nok til å kunne skøyte. Da kan man starte sakte med skøyting med de vanlige skine, for så å evt. kjøpe seg nye. Som sagt; hvis du skal skøyte trengs det høy kondisjon, god teknikk og et hode som liker å plage kroppen! Håper dette gir deg nok svar. Mvh. Werchio 1 Lenke til kommentar
Arcturus2 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Som Alex skriver er skøyting utrolig vanskelig, spesielt hvis man ikke har noe særlig grunnteknikk. Det kreves også en vesentlig bedre konidsjon. Men skøyting er så vakkert! <3 Det stemmer forøvrig hva du sier. Jeg har gått skøyting i noen år nå, sommer og vinter. Sikkert hatt flere tusen treningstimer på det. Når kondisen er dårlig blir det akutt mindre morsomt å gå. Når kondisen er sterk flyr det mellom trærne i marka. Ingen tar meg igjen. Ingen. Fantastisk morsomt! Da kan klassisk legge seg. På turer over 5-6 mil er klassisk derimot mye bedre. Alt innenfor 3 mil, som jo er ganske langt å gå på langrenn, så holder skøyting stand. Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Men skøyting er så vakkert! <3 Ikke hvis man ikke har særlig grunnteknikk eller balanse. Resultatet blir at det ser fryktelig klønete ut, til tross for hvor god kondisjon du har! 1 Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 En annen faktor er at det er flere løyper det ikke går an å skøyte i. Mange løyper er bare beregnet for klassisk pga bredde og oppkjørte skispor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå