Gå til innhold

Objektiv - anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Jeg er i besittelse av et Canonkamera som er noen år gammelt. Jeg har nå vært på et lite introkurs og lært litt om grunnleggende fotografering og vil kjøpe meg et nytt objektiv, eller to. Det ble ikke så mye tid til å gå gjennom dette med objektiv dessverre.

Det er hovedsaklig landskapsbilder, litt bygninger og den slags som fanger min oppmerksomhet. Samtidig vil jeg kunne ha muligheten til å ta portretter etterhvert og da er vi vel over i en annen objektivverden.

Er det noen her som vil gi en kort, men oversiktlig innføring i objektivverdenen? Evt. linke meg i retningen av en plass der man kan få en forståelse for dette? Da hadde jeg blitt svært takknemmelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Googler du "DSLR lens guide" finner du mye materiale på linser og deres egenskaper.

Når det gjelder å anbefale en passende linse så er det tre ting vi trenger å vite.

* Hvilket kamera (og hvilke linser) har du ?

* Budsjett.

* Hva slags bilder du ønsker å ta. (forsåvidt besvart)

Lenke til kommentar

Det er to objektiver som peker seg ut, det er forsåvidt ikke de beste men du får mye for pengene.

Canon 55-250mm IS er en telezoom som fortsetter der ditt nåværende objektiv "18-55mm" slutter, det gjør at ting kommer nærmere, fungerer også fint til portretter.

Canon 50mm f/1.8 er et fastobjektiv som ikke har zoom, det er perfekt til portretter og fungerer meget godt innendørs i litt mørkere rom der man ikke ønsker og bruke blits.

Skal du ha et mer dedikert objektiv til landskap og arkitekt er en vidvinkel veien og gå. det er 3 sstykker som utskiller seg der på kvalitet, men det blir relativt dyrt.Listet opp etter kvalitet/bruksområde "fra mitt ståsted".

1. Tokina 11-16 f/2.8
  2. Sigma 8-16
  3. Canon 10-22
  4. Sigma 10-20

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...