Gå til innhold

Lære seg å spille gitar.

Lovegame

Anbefalte innlegg

Hei,

Har skaffet meg en Ibanez med stålstrenger (kjøpt brukt hos en kompis), ink. forsterker. Tenker rett og slett å lære meg å spille litt på hobbybasis.

Hvordan lærer man seg egentlig å spille gitar? Er det best å bare klimpre i vei, eller skaffe seg en bok/gå kurs eller lignende?

Aldri spilt noe instrument før, dette er kun for å ha noe å gjøre i de sene kveldstimer.

Takker på forhånd for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan være nyttig å skaffe seg et par bøker.

Ha god tålmodighet, lær deg å spill etter gehør så vel som tablaturer.

Kurs trenger du igrunn ikke, det er oppskrytt. Jeg har hvertfal aldri gått på kurs, og jeg har spillt gitar i mange år.

Om du først skal gå kurs bør du heller gå grunnkurs i musikk, for å få litt musikalsk forståelse.

Lær deg også å spille etter metronome. Så vil jeg anbefale deg å lære deg å spille akustisk gitar også.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg best erfaring med privatlærer. Gikk aldri på musikkskole eller kurs, men hadde privatlærer det første året mitt. Du kommer fortere igang på denne måten, å da blir det lettere å holde motivasjonen oppe. En privatlærer trenger ikke være andre enn f.eks kompisen din, eller andre bekjente. Hvis du derimot skal lære på egenhånd, ville jeg også anbefale bluesskalaen.

Finnes også drøssevis me "how to" videos på youtube. Kan begynne med å søke på enkle sanger. F.eks ACDC, eller Green Day

Lenke til kommentar

Jeg satt meg ned bare, med tabulator fra nettet.

Var forelska i ei som likte Layla, med clapton.

Ikke ille å lære seg hele soloen til Eric Clapton Layla som første sang.. Tok en evighet, et tall om gangen.

Sett deg ned bare. Det er gjentagelse som er faktoren her.

(tips til 1sang; simple man av skynard)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg startet med å gå rett på tablatur i guitar pro. Jeg anbefaler det dersom du kun ønsker å lære deg sanger. Om du skal lære deg å kjenne instrumentet (i mangel av bedre ord) så ville jeg lært meg grunnleggende gitarteori. Det er gørr kjedelig i begynnelsen, men verdt det i etterkant. Angrer dypt på at jeg ikke gjorde det samme.

Ellers er det som med andre ting, øvelse gjør mester. Sett deg små mål, en bar eller ett riff om gangen, spill det om og om igjen til det sitter i hendene dine.

Det jeg liker å gjøre er å kjøre "økter" med ting som er kjedelig, men nødvendige, i tre kvarter og så spille noe gøy i et kvarter som en gulrot til meg selv.

Men som sagt, det kommer helt an på hva formålet ditt er. Det viktigste er at du liker det du gjør og at du har det relativt gøy mens du gjør det. Om du bare sitter og slår litt på strengene så er det bedre enn å ikke gjøre noe som helst med den i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...