Gå til innhold

Km godgjørelse for kjøring utenom arbeidstid

le0n

Anbefalte innlegg

Jobber som tømrer,og som normalt for tømrere så kjører eg utenom normal arbeidstid til og fra jobb.

Det er ca. 70 km tur/retur hver dag i kjøring.

Har normalt oppmøtested på lageret,men visst vi jobbet lengre en ett visst antal uker på ett større prosjekt så blir det automatisk oppmøtested sier sjefen.

Hva har en da rett på fra arbeidsgiver?

Kan jo selvsagt skrive av kjøring på skatten,en kan en kreve km godgjørelse fra arbeidsgiver på grunn av lang reisevei?

Disponerer arbeidsbil på reisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi en bruker over en time hver dag,og gjerne 2 til og komme seg til arbeidsplassen:-)

Ville trudd en hadde rett på godgjørelse ved lang arbeidsvei.

Husk,det er ikkje ansatte som har valgt arbeidsplassen,det er arbeidsgiver som rekner på arbeid og det kan variere veldig hvor langt en må reise.

Lenke til kommentar

Du har ikke krav på noe kjøregodtgjørelse når du bruker firmabil, her har jobben gitt deg en bil til disposisjon.

Om du har rett til fradrag på skatten pga. lang reisevei og i tillegg bruker firmabil, må noen andre svare på.

Kjøregodtgjørelse får du når du bruker privat bil, og dette skal dekke bensin, slitasje osv.

Man får ikke kjøregodjørelse pga. det er lang reisevei, men jobben betaler deg for at du bruker privat bil i jobbsammenheng.

Vet ikke hva slags avtaler/regler det er i håndtverker-bransjen...men hvis jeg har kjøring til et sted som tar over 1 time, så tar jeg det som en arbeidstime og ikke utenom.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid skal en da måtte godta og bruke utenom arbeidstid?

Kan min arbeidsgiver rekne på arbeid langt vekke , til eksemepel 4 timer tur/retur uten noen for for kompensasjon?

Det må da være ett regelverk som grensesetter dette ellers kan jo arbeidstaker kreve hva som helst fra en håndverker.

Det er ikkje sånn at eg kan føre på 1 time ekstra uten og avtale det med sjefen. Det må jo avtales med kunde igjen og det er ikkje sikkert kunden er intressert i og betale arbeidsreise heller:-)

Lenke til kommentar

Foreslår at du endrer trådens tittel fra "km-godtgjørelse" til "krav på lønn/kompensasjon ved lang reisetid til/fra arbeidssted?", i og med at det strengt tatt er det du egentlig spør om.

Sjekk egen arbeidsavtale og evt. tariffavtale om det står noe der om reisetid til eksternt (midlertidig) arbeidssted.. Jeg har forsåvidt gjort det (tariffavtalen) for deg; sjekk §7-2, punkt 2, her.

Tviler på at det blir rett å kreve reisefradrag i selvangivelsen om du har fri bil fra arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Vel, hadde jeg vært deg hadde jeg nå spurt sjefen. Tror nok det er han som vil gi deg det beste svaret. Når det kommer til arbeidsrett kan jeg ikke se at du har rett på noen godtgjørelse. Selv om det ikke er du som "bestemmer arbeidsplass" som du sier, så bestemmer ikke arbeidsgiver hvor du skal bo.

Om jeg ikke finner meg jobb i min hjemby, men finner meg en jobb en time unna, så kan jeg jo ikke kreve arbeidsgiver for det. Det ser man vel at blir urimelig.

Du har et yrke som det er en selvfølge at ikke har fast arbeidssted, og man må fint finne seg i å bygge huset der huset skal stå :-P

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...