Gå til innhold

Har Komplett.no sluttet å virke?

Anbefalte innlegg

25/12 bestilte jeg, på vegne av guttungen, en PC fra komplett.no. Det var et romjulstilbud på Komplett Gamer i20 som fristet.

Sammen med denne la jeg inn ordre på Dell U2412M skjerm, som stod bekreftet på lager 28.12.

I går oppdaget jeg at skjermens status var endret til "Ubekreftet 11.01.2013", og ringte Komplett kjøpssupport for å forhøre meg - 11-åringen hadde gått å trødd en uke allerede, og gledet seg veldig til sin aller første PC, som han selv har spart til i over to år.

Ordren på Dell-skjermen ble kansellert i samtalen i går for ikke å forsinke PC-ordren (jeg valgte etterpå å bestille den fra Amazon, da jeg ikke orket forholde meg til ukorrekt faktum fra Komplett.no).

Nå sjekker jeg ordren i morges igjen - og den står fremdeles på status "Åpen", til tross for at kundeservice på Twitter (@Komplettno, dere kan se dialogen der selv) bedyret at de skulle prioritere å få akkurat denne fort ferdig.

Min konklusjon: Komplett.no virker ikke slik man skulle tro av en seriøs aktør.

Overtolker jeg? Andre erfaringer?

Bestilte PC fra samme sted Komplett.No for 2 år siden

Dette helt i slutten av November / begynnelse av Desember 2010

Var en I50

Gjorde noen forandringer -

Ekstra SSD disk til OS

Større strømforsyning 750w

Muligens noe kraftigere skjermkort også.

Trodde jeg skulle få denne før jul, de hadde alt inne og bestillingsfrist for levering før jul.

Jula kom og gikk uten at jeg så noen pc.

Merkelig nok - noen dager etter min bestilling forandret de bestillingsfrist/leveringstidspunkt.

Det som kunne leveres før jul - hadde de nå ikke oversikten på når det kunne leveres.

Fikk min PC ca 7 Januar 2011

Over en måned etter bestilling.

En annen gang ventet jeg 3 mnd på ei bestilling på noe småtteri.

De hadde i utgangspunktet varen på lager, men ble plutselig fri etter min bestilling.

Endte opp med avbestilling og bestilte tilsvarende via Ebay fra utlandet.

Fikk dette i løpet av dager.

Siste erfaring fra Komplett.No er fra i går.

Da med kundeservice angående plutselig Svart skjerm / windows starter ikke opp.

Må si at jeg ikke er helt fornøyd med kundeservice pr. tlf.

Jeg ville sende pc inn til reparasjon/service.

Men kundebehandler var mest interessert i kabler, om de var tilkoblet og tilkoblet slik de skal.

Måtte svare at skjermkabel var skrudd fast med 2 skruer der den skulle, og kabler til mus, tastatur og hodetlf var koblet der de skulle.

Heldigvis er pc,en i virke nå, fikk melding om problemer med driver for skjerm hadde problemer og dette var ordnet.

Grunnet mine første erfaringer med Komplett.No eller Komplett.Idiot som jeg gjerne benevner dem nå, kjøpte jeg min laptop - ny hos MPX like før jul 2011

Komplett.Idiot var ikke aktuell, har bare gode erfaringer med MPX

Når det er sagt, så ser det ut for meg som at MPX og Komplett.Idiot har samme eiere..

De har besnærende like nettsider, med samme varelager, utvalg og priser.

Mulig jeg tar feil?

Men kan det ha noe for seg å kjøre to parallelle nettsider for datautstyr?

En ting er sikkert tror jeg, neste stasjonær pc eller laptop blir ikke bestilt fra Komplett.Idiot

Heller ikke øvrig utstyr

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er sagt, så ser det ut for meg som at MPX og Komplett.Idiot har samme eiere..

De har besnærende like nettsider, med samme varelager, utvalg og priser.

Mulig jeg tar feil?

Men kan det ha noe for seg å kjøre to parallelle nettsider for datautstyr?

En ting er sikkert tror jeg, neste stasjonær pc eller laptop blir ikke bestilt fra Komplett.Idiot

Heller ikke øvrig utstyr

Jepp, samme eiere og er fult mulig å konkurrere om samme kunder.

Endret av abze
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en tanke som ikke har rot i virkeligheten i det hele tatt. Jeg har rett og slett ikke ord for hvor virkelighetsfjernt det er.

Du bekrefter med dette inntrykket av at forventningene til Komplett.no, andre webbutikker og tilhørende kundeservice er bemerkelsesverdig lavt.

Hele denne diskusjonen har i hvert fall gitt meg en opplagt ide til signatur :w00t:

Lenke til kommentar

Velger å dele min historie:

Jeg kjøpte en PC fra komplett i april 2011 (komplett gamer extreme tg11), hvorav jeg frem til nå har hatt 6 innsendinger for "rep/testing" (den er inne til "rep/testing" i skrivende stund). PCen har hatt flere problemer, men det mest fremtredende er at PCen skrur seg av og på gjentatte ganger ved oppstart - en feil komplett ikke klarer å finne ved hjelp av deres tester. Etter femte innsendelse foreslo jeg heving av kjøp eller ny tilsvarende PC da den ofte ikke vil skru seg på, men dette ble avslått. Jeg har gitt grundige beskrivelser i form av bilder og ulike videosnutter på youtube for a vise at det er reelt (samt koblet vekk alle usb'er og endret strøm tilkoblinger vegg).

I løpet av denne perioden har kundeservice vært svært lite behjelpelig, ved et tilfelle var det en kundebehandler som tydelig var klar for å ta dagen og var småfrekk. Mine email henvendelser blir sjeldent svart på, og det meste av kommunikasjonen foregår via tlf hvis jeg i det hele tatt skal få "progresjon". Det er også kommunikasjonsvikt ved at ulike teknikkere konkluderer forskjellig i rapporter, samt PCen har ofte vært sendt tilbake i uferdig stand (feks at den ikke booter, oppstartproblemet, eller at ledninger er løse inni kabinettet).

Det er helt latterlig at komplett opptrår på denne måten og jeg er svært skuffet over deres behandling av denne saken. Heldigvis har jeg tatt vare på alt av skriftlig kommunikasjon og har sendt dette til tv 2 hjelper deg. Avhengig av svaret fra sjette "rep/testing" så skal trolig forbrukerrådet kontaktes.

Mitt generelle inntrykk som langvarig forbruker på komplett er at systemet er effektivt, men når det først forekommer noe som krever ekstra innsats, så stagnerer det.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Må si at jeg ikke er helt fornøyd med kundeservice pr. tlf.

Jeg ville sende pc inn til reparasjon/service.

Men kundebehandler var mest interessert i kabler, om de var tilkoblet og tilkoblet slik de skal.

Måtte svare at skjermkabel var skrudd fast med 2 skruer der den skulle, og kabler til mus, tastatur og hodetlf var koblet der de skulle.

Heldigvis er pc,en i virke nå, fikk melding om problemer med driver for skjerm hadde problemer og dette var ordnet.

Som tidligere ansatt i et kundebehandleryrke, så kan jeg si en ting helt sikkert: Du aner ikke hvor mange idioter det finnes blant kunder :)

-Pc'en virker ikke. -Er strømkabelen i? -Nei.

-Får ikke bilde på skjermen. -Er Pc'en på? -Nei

-Får ikke tatt bilder med kameraet. -Er det satt inn minnekort? -Nei.

-Kameraet slår seg ikke på. -Er batteriet ladet? -Må det det?

For din skyld er det en fordel om kundeservice går gjennom med deg om alt er koblet opp slik det skal slik at du slipper å sende PC'en inn til service unødvendig. Er det en brukerfeil (ikke koblet riktig) så er det ikke en reklamasjonssak, og da skal verkstedet ha betalt av deg for forundersøkelsen.

Når det gjelder lagerstatus; hvis flere bestiller ting samtidig, og noen andre bekrefter bestillingen sin før du rekker det, så kan de bli tomme for varen du skulle ha.

MPX har ikke bare samme eiere... det er en underavdeling av Komplett og har samme lager, samme lokaler, og meget mulig de samme som jobber med kundeservice (samme åpningstider), pakking osv... også. Så du er veldig fornøyd med de samme du er misfornøyd med. Vet ikke hvem som er komplett.idiot i dette tilfellet jeg ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Velger å dele min historie:

Du har rett på heving av kjøp ved tredje gang samme feil. Det er i utgangspunktet ingen regel ved forskjellige feil, men en bransjestandard tilsier at man får hevet kjøp ved fjerde gangs forskjellige feil.

Det er imidlertid kundens ansvar å kreve heving av kjøp ved innsendelse, og ikke bare foreslå det. Da kan Komplett velge å ta ditt forslag til etterretning eller ikke. Krever du heving av kjøp ved innsendelse, og de sender PC'en tilbake ferdig reparert, kan du faktisk nekte å ta den mot. Hvis du aldri har krevd heving av kjøp, stiller du veldig svakt i en sak enten hos TV 2 Hjelper deg eller Forbrukerrådet.

Og et tips; Ta ALLTID kontakt med Forbrukerrådet og forsøk å løse saken der eller i FTU FØR underholdningsprogrammene TV 2 Hjelper deg eller Forbrukerinspektørene. Disse programmene har et ganske så frynsete og tynnslitt rykte for tiden (kunne fortalt deg mye grums om disse programmene da jeg for tiden har meget god kjennskap til media) og du ender bare med å bli tatt mindre seriøst av firmaet du henger ut. Mange har fått ødelagt sin sak totalt på denne måten.

Endret av Bergendahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er at komplett ikke klarer å gjenskape oppstart problemet, mens hjemme hos meg får jeg det enten på dagen eller et par dager etter. Deres inntrykk er at PCen fungerer optimalt, noe som er stikk motsatt av det jeg observerer (noe som også har blitt filmet).

Lenke til kommentar

Kontrasten mellom Amazon og Komplett hva gjelder pålitelighet forsterkes.

Når jeg gav opp Komplett, bestilte jeg etter hvert fra Amazon - som brukte under et døgn på dispatch:

Track your package

Date Time Location Event Details

4 Jan 2013 09:05:00 AM OSLO NO Arrived at destination country

4 Jan 2013 09:05:00 AM OSLO NO Arrival Scan

4 Jan 2013 09:03:00 AM OSLO NO Arrived at destination country

4 Jan 2013 08:30:00 AM OSLO NO Arrival Scan

4 Jan 2013 08:12:00 AM GARDERMOEN NO Departure Scan

4 Jan 2013 07:00:00 AM GARDERMOEN NO Arrival Scan

4 Jan 2013 06:40:00 AM OSLO NO Arrival Scan

4 Jan 2013 05:30:00 AM MALMO STURUP SE Departure Scan

4 Jan 2013 04:50:00 AM MALMO STURUP SE Arrival Scan

4 Jan 2013 03:30:00 AM KOELN (COLOGNE) DE Departure Scan

4 Jan 2013 12:02:00 AM KOELN (COLOGNE) DE Arrival Scan

3 Jan 2013 09:51:00 PM East Midlands Airpor GB Departure Scan

3 Jan 2013 09:06:00 PM East Midlands Airpor GB Departure Scan

3 Jan 2013 07:20:00 PM East Midlands Airpor GB Arrival Scan

3 Jan 2013 06:35:00 PM Sheffield GB Departure Scan

3 Jan 2013 04:08:00 PM Sheffield GB Shipment received by carrier

3 Jan 2013 05:49:26 AM GB Order has been handed over to the carrier and is in transit

Pakken var i Oslo allerede fredag!

Komplett klarte i dag å gi meg svar på en epost jeg sendte onsdag - det tar Komplett lengre tid å besvare henvendelser på epost, enn det tar Amazon å plukke og håndtere en skjerm fra England til Oslo.

Det gjenstår selvfølgelig å motta skjermen, og konstatere hvilken tilstand den er i. Men det er tross alt mer enn hva Komplett har greid hva gjelder PCen - der er ordren stadig listet som "Åpen", og de har ikke revidert overfor meg den forventede sendingsdato på 28.12.12.

Lenke til kommentar

Som tidligere ansatt i et kundebehandleryrke, så kan jeg si en ting helt sikkert: Du aner ikke hvor mange idioter det finnes blant kunder :)

Det er nok sant, men det finnes like stor prosendel idiotiske kundebehandlere. Sitter enda å venter på at Komplett.no skal ordne opp i det jeg sendte inn 3 desember.

Lenke til kommentar

Jeeses. På 'an igjen... enkelte ting synker bare ikke inn?

Det som sank inn i postkassen i dag, var hentelapp fra posten (Bring). Formodentlig har skjermen ankommet, helt i tråd med det som har vært kommunikasjonen fra nettbutikken amazon.co.uk. Slikt liker vi kunder, ikke sant?

På 'Min side' hos Komplett.no er PC-ordren deprimerende åpen. Alle deler er inne på lager (dersom komplett kan stoles på i det ærendet, da?), og 7 virkedager (+nyttårsaften) har forløpt.

Jeg har ingen anelse om når de måtte finne det for godt å lage PCen - men har skutt en hvit pil etter det @komplettno ytret på Twitter om å gjøre "sitt ytterste".

Hvorfor lar de kundene sitte og gjette på når PCen kan ventes å bli sendt? Har de så liten oversikt over egne produksjonslinjer? Er det så vanskelig å g en dato - som gjerne må være pluss/minus et par dager?

Lenke til kommentar

Mye negative greier her...jeg har bare positive opplevelser med Komplett siden jeg startet å bruke dem i 2003.

Har kjøpt varer for over 100.000 av Komplett og dem få gangene det har vært problemer med fks hardware i maskiner så har dem ordnet opp. Hadde en strømforsyning til en pc som summet veldig høyt og jeg var litt bekymret for at den ville gå føyka.

Ikke noe problem, ny strømforsyning ble sendt uten at jeg behøvde å sende inn min først. Slik at jeg ikke skulle få noen unødvendig nede tid.

Bare et eksempel på hvorfor jeg er veldig fornøyd med Komplett.

Endret av _LarZen_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@mandelbrev: Nå er det slik at dette er et forum hvor man inviteres til å dele erfaringer med nettbutikker i forbindelse med datamaskinkjøp. Slik har jeg i hvertfall tolket det hittil.

Jeg har kommet hit og delt min erfaring, og oppdatert denne i tråd med hva jeg har erfart.

At kjøpsopplevelsen hos Komplett er negativ når jeg sammenligner med parallell (i tid) kjøpsopplevelse hos Amazon, vurderer jeg som relevant for et forum av denne art.

At Komplett-apologetene i dette nettsamfunnet finner dette vanskelig å akseptere, tar jeg med knusende ro.

Nå er jeg likevel en nokså tålmodig sjel, og legger til grunn apologetenes tolkninger av at PC-byggingen nok er like om hjørnet. PC-forumets samlede ekspertise virker å peke i retning av en forsendelse fra Sandefjord mot slutten av denne uken.

Det er en tidsramme det går an å forholde seg konstruktivt til. Komplett har jo selv beklaget at de ikke har peiling på slike datoer:

Takk for tilbakemeldingen. Vi er helt enige i at vi har en vei å gå hva angår å synliggjøre hvilken dato som gjelder for kunde som allerede har bestilt. Vi har dette med som et eget punkt i planleggingen av weben vår og vil være tydeligere i fremtiden.

(...)

Vi har forståelse for det. Vi regner ca 5 virkedager på prod av Komplett-PC. Vi gjør vårt ytterste for å få hans maskin ut raskt.

Hvorfor Bergendahl og andre apologeter mener det er nødvendig for Komplett å sitte med hendene i fanget og vente på en skjerm de ikke skal bruke i PC-byggingen (resten har vært på lager hele tiden), får de svare på som kan.

Markedsmakten brukte jeg første gang da jeg kansellerte skjermen og tok den via Amazon heller.

Ironien er jo at jeg nok hadde gått for en av cdon.com-maskinene dersom jeg hadde sett at Komplett ikke kunne tilby skjermen, som jeg var oppsatt på.

Lenke til kommentar

Og for n'te gang er det å bygge/teste/sende en pc, det samme som å hente en ferdigpakket skjerm fra hylle og sende. Jo takk. Noe sier meg at du ikke er den skarpeste kniven?

Håper du i fremtiden holder deg unna nettbutikker, og kjøper alt du trenger/skal ha fysisk i butikk.

Lykke til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...