Gå til innhold

Har Komplett.no sluttet å virke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rett og slett for at Komplett bygger PC'er på bestilling. Det er vel nevnt 5 virkedager på dette i tråden, og det stemmer med info fra komplett.no:

"Din Komplett PC bygges på bestilling. Produksjon, testing og pakking tar ca 5 virkedager fra når alle varer finnes på lager."

At ting tar litt lengre tid enn normalt rundt ferie og høytider må man bare regne med. Desember er nok deres mest hektiske måned i likhet med butikkbransjen ellers, og som nevnt så er vi midt inne i en influensaperiode.

Så smør på med tålmodighet :)

Lenke til kommentar

Hei, for å få en ting litt oppklart her.

0 dager = ingenting. Med andre ord 0 dager er det samme som å ikke skrive noe om forventet levering, dette kommer av den tekniske løsningen.

Du skal være ekstremt heldig og tidlig på dag om noen "0 dags" levering skal være mulig på de aller fleste nettbutikker. Da må du bestille så tidlig at ordren har tid til å bli pakket og sendt samme dag.

Jeg er enig med de aller fleste i denne tråden her om at du er unødvendig utolmodig og kranglete på denne ordren. Når det tar 5 dager å prudusere maskinen så må du forvente at det tar minst 5 dager fra og med 3 Januar pga jule ferie for de fleste. Om du hadde bestilt i en annen periode i året kunne du kansje forventet at den ble sendt fredag om du bestilte mandag.

Amazon bestilling på skjermen...

1. Den blir ikke sendt fra Norge så mye lenger frakt tid

2. Garantert sendt fra en liten "butikk" med få kunder som gir mye kjappere ekspedisjon og pakking/sending.

Med mindre du ABSOLUTT må ha den ene varen som ikke er på lager på hvilket som helst nettbutikk i Norge så er det ofte raskest og enklest å finne tilsvarende eller kjøpe fra en annen butikk. Husk her at det er ikke komplett sin feil at varen ikke blir levert slik som antatt inn til lageret, her er det utrolig mange variabler som spiller inn. Forsikelse i produksjon, transport, ulykker, feil informasjon fra transportør eller fabrikk osv osv...

At bestillingen din står som Åpen kan også ha mange grunner og som oftest oppdateres slike statuser kun 1-2 ganger i døgnet og ikke for hver enkelt status oppdatering for hver enkelt kunde.

Hele komplett saken din her er egnetlig bare du som er utolmodig og tror at alt ligger klart ferdig pakket før du bestiller. Hele saken følger normal praksis og behandlingstid for de fleste nettbutikker. Komplett og de fleste andre butikker og transportører har informert om at du må forvente noe lenger leveringstid nå rundt juletider.

Jeg kan nesten garantere deg at uansett vilket butikk som leverer tilsvarende (bygg pc for deg) i Norge hadde hatt akkuratt samme "problemet" nå med mye pågang og noe lenger behandlingstid og leveringstid.

Neste gang du skal bestille kan du jo prøve Dell, de informerer om at det tar opp til 14 dager å produsere en maskin for deg (og det gjør vanlig vis det der også).

Eller du kan bare bestille noe som er ferdig bygget, her finnes det mange merker. Komplett har også en kattegori for Komplett PC som er ferdig bygget, her er det Demo PC'er og PC er som ikke er brukt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@SniperVPN: Takk for utførlig orientering.

Jeg er åpen for at jeg kan ha misforstått noe helt vesentlig.

Ta nå begrepet produksjonstid: Jeg aksepterer at den er 5 dager (tråden ble startet av en helt annen grunn, egentlig, tillater meg å minne om det).

Når Komplett.no kjører en kampanje (romjulskampanjen for Komplett Gamer i20 ligner den de nå har for Komplett Gamer Pack - der de skriver "Prisen gjelder til 13.01.13 eller så langt beholdningen rekker.") leste jeg den slik at de hadde noen på lager (kanskje retur/uavhentet fra kunde, hva vet jeg), som de skulle selge ut.

Derav forbeholdet "Så langt beholdningen rekker".

Koblet sammen med ordrebekreftelsens formulering om 0 dager, fikk det meg til å tro at det hele var klappet og klart, og at det bare var skjermen (bekreftet på lager 28.12.) det sto på.

Jeg skjønner at jeg har en del å lære om dette markedet - spørsmålet mitt er egentlig hvilke krav som hviler på nettbutikken, og hvilke krav som kunden selv må håndtere. Jeg mener det skal koste nettbutikken noe når de ensidig endrer "Bekreftet på lager 28.12." til "Ubekreftet 11.01" - det var nevnt et antall på over 50 da jeg bestilte, så de gikk ikke tomme.

Helt grunnleggende er at jeg venter de gjør det de sier de skal gjøre. Så får begge parter ha ansvar for kommunikasjonen, jeg som kunde synes det er rart at jeg skal måtte kjenne til interne tekniske løsninger for å tolke "0 dager".

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Etter råd fra andre her, tok jeg en ny telefon til kundeservice hos Komplett.no.

Jeg måtte vente på linjen over et kvarter før jeg fikk svar, men det var i hvert fall hyggelig nok.

Han trodde de kunne begynne å plukke delene kanskje i dag, slik at montering og testing kunne skje tidlig neste uke.

Ordren står fremdeles som "Åpen", og snart to dager etter min eposthenvendelse er den ennå ikke besvart.

Spennende å se hvor mye tidligere skjermen fra Amazon ankommer PCen fra Komplett - noen som vil gjette basert på informasjonen?

Min konklusjon er at kundeserviceleddet *så vidt* virker. Hadde jeg gitt meg før kvarteret var gått, ville jeg ikke visst :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at jeg har en del å lære om dette markedet - spørsmålet mitt er egentlig hvilke krav som hviler på nettbutikken, og hvilke krav som kunden selv må håndtere. Jeg mener det skal koste nettbutikken noe når de ensidig endrer "Bekreftet på lager 28.12." til "Ubekreftet 11.01" - det var nevnt et antall på over 50 da jeg bestilte, så de gikk ikke tomme.

Som nevnt flere ganger i denne tråden er det helt ok å kreve at forsinkelser skal koste butikken noe (les: komme kundene til gode). Du må midlertidig akseptere at du som kunde må betale i form av dyrere produkter. Iom. at du valgte å bestille via Amazon og dermed i praksis sa i fra deg norsk kjøpslov til fordel for lavere pris, så er jeg ikke så sikker på at det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Spennende å se hvor mye tidligere skjermen fra Amazon ankommer PCen fra Komplett - noen som vil gjette basert på informasjonen?

Hva er poenget med å sammenligne? PC skjerm kan sendes med en gang, PC fra Komplett skal bygges testes og sendes. Få Amazon til å bygge samme PC. da kan du sammenligne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er ikke enig, selvfølgelig tar det tid for en pc å bygges, ivertfall i juletidene, men jeg tror det er tollpost som tuller her! jeg bestilte en datamus 28/12 2012 og komplett sendte pakken 30/12

Men pakken har enda ikke kommet, selv om den ble sendt 30/12.

Sendingsnummer: L0L

Ant.kolli Status Avdeling Tidspunkt

1 av 1 kolli Inn på terminal OSLO 2013-01-02 19:07

1 av 1 kolli Sortert til port på terminal OSLO 2013-01-02 19:08

1 av 1 kolli Inn på utgående enhet. OSLO 2013-01-02 20:26

1 av 1 kolli Inn på terminal Posten Norge 2013-01-03 12:26

Avsenders referanse: -

Avsender: KOMPLETT.NO

ØSTRE KULLERØD

NO 3241 SANDEFJORD

MyPack utleveringssted: REMA 1000 ØRNES

.

NO 8150 ØRNES

SELSTAD

8149 NEVERDAL

Produkt: MyPack

Varestrøm: Samlast

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å sammenligne?

De som har så stor kunnskap om leveransetider hos Komplett gis med dette en anledning til å demonstrere sine prognoser i praksis? Alle bedreviterne som mente jeg måtte lese bakenfor de opplysningene Komplett.no gir meg, faktorisere inn julerush, helligdager og legge til og trekke fra - kort sagt, anvende deres store kunnskap om dette markedet, på et konkret målbart tilfelle?

Dispatch noten fra Amazon kom på mail i går klokken 12, med mandag som estimert leveranse. Komplett.no hadde per klokken 14 ikke påbegynt deleplukking, og har 5 dager som normal PC-bygge tid. I tillegg har de sagt at de skal gjøre sitt ytterste.

---

Egentlig er jeg forbløffet over at det er dette du griper tak i, og ikke ventetiden på over 15 minutter(!) på kundetelefonen.

Men det føyer seg inn i det lojalitetsmønsteret som har gjennomsyret hele diskusjonen. Denne avdelingen i forumet dreier seg om *erfaringer* om nettbutikker. Jeg har, relativt nøkternt (med unntak av provoserende trådtittel) presentert fakta fra min interaksjon med Komplett.

Det er jeg som må forsvare meg, Komplett.no er hevet over tvil og kritikk. Eller?

Lenke til kommentar

Egentlig er jeg forbløffet over at det er dette du griper tak i, og ikke ventetiden på over 15 minutter(!) på kundetelefonen.

Har vel ringt kundetelefon mer enn en gang i mitt liv, og 15 min ventetid er ikke noe jeg reagere på.

Lenke til kommentar

Har vel ringt kundetelefon mer enn en gang i mitt liv, og 15 min ventetid er ikke noe jeg reagere på.

I mobiltelefonbransjen ser et par minutter ut til å være forventningen, skal jeg tro

http://www.dinside.no/895642/kundeservice-faar-vi-svar-hos-mobilselskapene

Men her som andre tilfeller er det YMMV - noen synes 45 sekunders boot av PC er helt kurant, andre begynner å svette når halvminuttet nærmer seg, atter andre kjøper seg ut av det med SSD.

Jeg? Synes 15 minutter er for lenge.

Lenke til kommentar

I mobiltelefonbransjen ser et par minutter ut til å være forventningen, skal jeg tro

http://www.dinside.n...mobilselskapene

Men her som andre tilfeller er det YMMV - noen synes 45 sekunders boot av PC er helt kurant, andre begynner å svette når halvminuttet nærmer seg, atter andre kjøper seg ut av det med SSD.

Jeg? Synes 15 minutter er for lenge.

Din sammenligning jeg reagerer på. Liker veldig godt når du kan trykke stjerne (eller lignende) og de ringer tilbake, har ikke Komplett det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er ikke enig, selvfølgelig tar det tid for en pc å bygges, ivertfall i juletidene, men jeg tror det er tollpost som tuller her! jeg bestilte en datamus 28/12 2012 og komplett sendte pakken 30/12

Hadde du lest tråden så hadde du forhåpentligvis fått med deg at trådstarter sine varer enda ikke er sendt. Hvordan kan det da være Tollpost sin feil?

Lenke til kommentar

Åpenbart er det en ting som ikke går inn hos deg.

Hos komplett.no har bestilt en vare som skal bygges.

Hos Amazon har du bestilt en vare som er klar for sending.

Det er da for p****r helt åpenbart, naturlig og innlysende at Amazon da er i bedre stand til å kunne sende deg varen du har bestilt før komplett.no.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Nomore, jeg har mye mindre respekt for Tullpost / Tollpost som trengte en uke på å få en pakke fra sitt lager i Oslo til postterminalen i Oslo for videresending.

FedEx har de utkonkurrert der med halve verden på en uke mens Tullpost ikke greier å få en lastebil igjennom Oslo tidlig i Desember.

Lenke til kommentar

Hos komplett.no har bestilt en vare som skal bygges.

Hos Amazon har du bestilt en vare som er klar for sending.

Det er da for p****r helt åpenbart, naturlig og innlysende at Amazon da er i bedre stand til å kunne sende deg varen du har bestilt før komplett.no.

Jeg klager altså ikke på at Komplett trenger noen dager på å skru sammen en PC. Og jeg er helt enig i at alt annet likt, er skjermordren mye lettere å ekspedere. Den tar nødvendigvis cirka 5 dager kortere tid å få av gårde. Jeg tar til etterretning at en vare Komplett skrev var bekreftet på lager 28.12. nå ikke er det, og plasserte ordren hos en konkurrent - som hittil har *kommunisert* annerledes og mer tillitvekkende enn Komplett har klart.

Dersom Amazon bommer med en uke eller to, skal jeg passe på å nevne det her, vær du trygg :-) Men dette er et forum for erfaringer, og ikke hypotetisk spekulasjon.

Er du villig til å anvende DIN erfaring til å konkretisere den relative fordelen Amazon har, ved å estimere en balansert forventet sendingsdato for Komplett og av dette avlede en prognose for hvor mange dagers forskjell det til syvende og sist blir?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en slik Dell skjerm over skranken hos mamoz den 29. Desember. Dagen i forveien hadde jeg sett skjermen på nettsidene deres med 2 forsjellige beskrivelser og 2 forsjellige priser. Når jeg kom på butikken og spurte om dette fikk jeg vite at bytte av leverandør var årsaken til at skjermen hadde 2 forsjellige varenr., pris og beskrivelse.

Kanskje dette er tilfellet hos Komplett også? At det ble noe krøll i forbinnelse med bytte av leverandør?

Ellers kan jeg fortelle at jeg er meget fornøyd med skjermen, den er kjappere en min gamle 26" IPS skjerm som var oppgitt til 5ms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...