Gå til innhold

Kerbal Space Program - Tips & Diskusjon

Anbefalte innlegg

Vet ikke om noen andre her har prøvd dette spillet, men jeg er blitt totalt hektet. Nå er det riktignok bare i alpha (0.18.2) men det er skummelt morro, og vanedannende.

Premisset er at man styrer små grønne menn som skal bygge sitt eget romprogram. Du velger selv hvordan du setter sammen raketter og romfly basert på mer eller mindre kjente komponenter som eksisterer i forskjellige romprogram i virkeligheten. Spillet modellerer fysikk ganske bra selv om det bare er alpha. Grafikken er selvfølgelig ikke all verden, men det er et utrolig sjarmerende spill med relativt god simulasjon som klarer kunststykket å være MORRO.

Demo (versjon 0.13) kan du laste ned her

https://kerbalspacep..._win_0_13_3.zip

Her er et skjermbilde så man får litt innblikk i hvordan simulasjonen foregår og ser ut. Byggeskjermen er litt annerledes, den ser omtrent ut som en slags 3D-modelleringssak, men hvor alle modellene er ferdige, og bare kan klikkes inn i visse andre komponenter (du må altså opparbeide et modikum av hvilke deler som skal gå hvor og i hvilken mengde og type).

KSPimage07.jpg

Hvis det er noen som spiller. Hvor langt har dere kommet? Jeg har spilt i hele natt, og har lagd noen fly jeg er ganske fornøyd med, og som jeg tom. klarte å land igjen. Har også klart å bygge flere raketter som har nådd escape velocity og går i bane rundt solen, og har såvidt begynt å skjønne dette med baner. Det jeg ikke forstår med banene er "manøvrer". Jeg er dårlig i matte, så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg når frem til månen f.eks. Har klart å krysse over i banen, men aldri til riktig tidspunkt :)

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Har spilt det i noen timer, og har fortsatt nok med å komme meg i bane rundt jorden :D

Det vil si, jeg vet hva som skal til, men jeg sliter med å få raketten til å gå slik jeg vil, og ofte kommer jeg fullstendig ut av kurs ved bare et lite klikk.

Jeg liker dog spillet svært godt, og når jeg begynner å mestre mekanikkene, kan jeg ikke se for meg at spillet blir annet enn bedre.

Endret av olefurz
Lenke til kommentar

Kult spill som man blir avhengige av :) Har spilt det nå lenge men fortsatt ikke kommet meg noe særlig langt ut i verdensrommet. Stortsett har jeg hatt mere thrust enn hva jeg har i fuel så det går feil hver gang.

Jup spilt det over en måned, siste var et stort skip som besøkte alle planeter å måneder.

Ja du blir lei etterhvert men det kan ta lang tid avhenging av hvor interesert du er i temaet.

NB masse mods for dette som endrer spillet radikalt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte spillet for en uke siden, og jeg begynner å bli ganske så avhengig allerede, selv om jeg fortsatt sitter mest på Youtube for å lære.

Noen som vet om det er mulig å montere landingshjul som ikke er åpnet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Det finnes ikke tilfeldigvis noen som har noen tips angående det å bygge en refuelig station i rommet? Har så smått begynt på en liten romstasjon, og har fått sendt opp dokkingstasjonene og noen solcellepaneler. Det å sende opp drivstoff har imidlertid vist seg å være vanskelig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Woohoo! Science er gøy! 0.22 var den beste oppdateringa så langt. Har gjort science over Kerbin og i et par biomes på bakken. Så gikk turen til Mün. Science i bane der også. Etter Minmus vendte jeg tilbake til Mün og nå har jeg science fra tre av de femten biomes der. Snart låst opp Nuclear Engine. Da bærer det til Duna og Ike.

Lenke til kommentar

Kjøpte dette for litt siden jeg også... så spennende ut og det falt virkelig i smak. Hadde plan om en orbit rundt mun, men det skar seg gitt... Gikk tom for fuel :blush: så nå går den i bane langt der ute.... Fikk da en del science da, men får den ikke hjem igjen gitt....

Igår fikk jeg den første stabile orbit rundt Kerbin, med trygg tilbakekomst etterpå... så det går fremover.

sliter litt med å komme til mun i første omgang, noen grei how-to der ute, som gir god forklaring på alt som skjer?

Lenke til kommentar

Hvis du søker opp Scott Manley på Yotube så har han noen gode tutorials. Dog på noe eldre versjoner av spillet, men prinsippene er de samme.

For å komme til Mün er det en "jukseregel" som kan gjøre ting enklere.

Først lager du deg en stabil bane rundt Kerbin i alt fra 70K (atmosfæren stopper der) til, tja, la oss si 120K. Alltid brenn mot 90 grader! Det gir deg en liten ekstra push pga. Kerbins rotasjon pluss at alle tutorials går ut fra dette.

Når du har en stabil bane timewarper du til du ser Mün akkurat begynne å komme over horisonten. Når du ser Mün bare sikter du på den og brenner du som faen. Følg med mapview når slik at du ser når du får encounter. Gjør du det på denne måten trenger du ikke en gang manouver nodes. Det var slik vi gjorde det før nodes ble lagt til i spillet. :p

Det er forøvrig flere gode tutorials på KSP Wiki-en. ;)

Kom meg forresten til Duna i går. Skulle alfateste et nytt design kalt "LSS Megalander". Da jeg var i bane hadde jeg så mye fuel igjen at jeg tenkte "Fuck it! Vi prøver!". Duna lå selvfølgelig ikke i rett posisjon i forhold til Kerbin så det blei jævlig mye fikling, men fikk encounter til slutt. Faktisk så traff jeg så godt at jeg ikke trengte å lage orbit når jeg kom frem. Kjørte bare rett på landing.

Så dreit jeg meg ut. Gjett hvem som glemte å slå sammen solpanelet når han gikk gjennom atmostæren? Jupp, det var denne gutten. Rookie mistake. Landet hardt og mistet et landingsbein, men ingen krise det heller. Jeg hadde forresten et par solpanel til, men de var på en modul som jeg måtte kaste fra meg når jeg tok av igjen.Jeg hadde ikke lagt merke til at hovedpanelet mitt var vekk før jeg var på vei tilbake til Kerbin. Siktet meg raskt inn grovt på Kerbin og tenkte å justere banen under veis. Jeg quicksaver forresten ofte. Det viste seg å være lurt. Plutselig reagerte nemlig ikke skipet da jeg prøvde å justere banen. Oppdaget at jeg var tom for strøm og skjønte raskt hvorfor. Tom for strøm. Quickloader og ser at jeg har 1,75 enheter med strøm igjen. Da var det å slå av SAS og være jææææævlig forsiktig med å snu på skipet. Heldigvis genererer jo motorene strøm når de går (hvertfall de jeg brukte i går), men kan jo ikke brenne hele tida. Små justeringer så langt ute gir svære forskjeller ved målet. Fikk tilsluttt encounter med P på 28 millioner km eller noe sånt. Da jeg kom inn i Kerbins SOI gjorde jeg en minijustering og siktet meg inn på direkte treff i stedet for orbit. Prøver alltid å gjøre det forresten. Både på Mün, Minmus, Ike og Duna. Suicide burn er mye mer effektivt enn å gå via orbit. Orbit er kjekt å ha når en skal lande på en spesiell plass da. F.eks. for gjøre science på de forskjellige biomes på Mün eller hvis du skal lande ved et av easter eggene. Uansett, tilbake til Duna-eventyret mitt i går. Da jeg traff atmosfæren til Kerbin hadde jeg 0,73 enheter med strøm igjen. Med all quicksaving og -loading tok affærern meg tre timer eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Har hørt om han Manley ja... virker som alle refererer til han ;)

Men finnes det noen god forklaring på hvordan denne manouver nodes fungerer..... en kjapp og grei forklaring altså :)

Må tydeligvis mot mun for å få skaffet noe særlig mer science nå tror jeg, så det er det neste store målet....

Lenke til kommentar

Igjen, herr Manley kan forklare. Se 18m og 52s.

En manouver node kan vel oppfattes som en automatisk utregning av hvordan fartøyets bane rundt en planet/måne forandres. Om en node legges inn, kan den f.eks. si om, og når, du kommer i f.eks. Muns gravitasjonsfelt. Kan også være nyttig for å tilpasse banen, f.eks. om et objekt har en elliptisk bane eller banen går i et annet plan enn ditt eget (f.eks. Minmus, om jeg husker rett). Merk at for å få drivstofforbruket ned, bør du treffe på f.eks. Mun i "periapsis" (høyeste punkt) av din bane, for å slippe å bremse ned for mye. Hastigheten din er altså lavest (=0 m/s) i periapsis (høyeste punkt i banen). Merk hvordan det gir helt forskjellig å brenne i forskjellige deler av banen, f.eks. er det mer effektivt å brenne prograd (med fartsretningen) ved apoapsis (laveste del av banen).

Fulgte selv med på en god del Manley-videoer for å forstå en del av mekanikken. Ta også en kikk på forskjellige rakettdesign for å få et hint til hvordan en rakett bør bygges.

F.eks. dette egne designet, som er kjent som "aspargus staging" (skjønt et enkelt et). Første del av raketten består i hovedsak av fem tanker. Her er tanken at via de gule drivstoffrørene vil alle fem motorene (A-E) brenne drivstoff fra tank D og E. Når disse er tomme, kan disse motorene og tankene slippes, hvorledes motor A-C brenner drivstoff fra tank B og C. Da får man mest mulig drivstoff i bane, og har dermed stor frihet til å gjøre det man vil. Litt voldsom for enkle oppgaver, men har ikke kommet så langt at jeg har installert MechJeb igjen. Ei heller er jeg noen røver på å designe rovere, dog fungerer denne greit, selv om jeg må huske å sette på batterier neste gang.

Lyst til å dele noen konstruksjoner, L4r5? :)

post-61018-0-20125600-1384957791_thumb.jpg

Endret av AiKi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lyst til å dele noen konstruksjoner, L4r5? :)

Meh. Mine konstruksjoner er ganske sloppy. Jeg er tilhenger av slap-it-together-with-lots-of-space-tape-and-see-how-it-works-out tankegangen. Blir sjeldent pent.

Tror aldri jeg har regnet ut Δv en eneste gang. Og transfer calculators er for pyser. Et par oransje tanker og en bråte med nuclear engines funker som regel. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Holder på med et modulært romskip til å utforske solsystemet med. Fra før har jeg command-modul og modormodul docket sammen i 160/161-bane. Har noen et enkelt, men effektivt design for å få en full oransje tank i bane?

Tenkte jeg skulle dele designet av de forskjellige modulene når jeg er ferdig med den. Det blir en puller, ikke en pusher forresten. Innbiller meg den blir mer stabil på den måten.

I enden har jeg planer om å hive på en lander og kanskje en rover med ett sete. Bare sånn at de får utforsket litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...