AnonymDiskusjon Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Hei jeg sliter med å sove om dagen! Er trøtt, men samtidig våken om nettene. Er som oftest rett før jeg sovner klokken 12, så BAM så er jeg lys våken. Og ligger våken til klokken 5, og er ekstremt sliten når jeg da står opp i 7 tiden. Faktisk kvalm og svimmel. Om dagen igjen så er jeg ikke så veldig trøtt, sånn mellomting mellom våken og søvnig. Men fra klokken 2 og utover så er jeg plutselig veldig sliten og vil bare sove. Men kan ikke gjøre det, vil jo ikke gjøre det enda verre igjen! Er det noen som har opplevd noe lignende? Anonym poster: 640d2b13ebac2c4b252bfe540da6a230 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2013 Kan forøvrig legge til at jeg i det siste får noen ganger en uvanlig hjerterytme når jeg prøver å sove. Anonym poster: 640d2b13ebac2c4b252bfe540da6a230 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Er dette noe nytt? Mange kan bli ganske døgnville av vinteren og få problemer med å sove når de skal. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2013 Er dette noe nytt? Mange kan bli ganske døgnville av vinteren og få problemer med å sove når de skal. Ja dette er helt nytt. Det som er irriterende er at jeg faktisk er trøtt når det er natt. Men når jeg lukker øynene og prøver å sove så er jeg lys våken.. Og når jeg åpner dem igjen så er jeg skikkelig trøtt.. Kjenner at det går utover dags-livet mitt. Hmm er det et utbredt problem? Hvordan kan man eventuelt snu dette? Anonym poster: 640d2b13ebac2c4b252bfe540da6a230 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 ta en tlf til fastlegen din. hvis du får ujevn hjerterytme så er det absolutt smart å ta seg en tur og bli undersøkt. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Ja dette er helt nytt. Det som er irriterende er at jeg faktisk er trøtt når det er natt. Men når jeg lukker øynene og prøver å sove så er jeg lys våken.. Og når jeg åpner dem igjen så er jeg skikkelig trøtt.. Kjenner at det går utover dags-livet mitt. Hmm er det et utbredt problem? Hvordan kan man eventuelt snu dette? Anonym poster: 640d2b13ebac2c4b252bfe540da6a230 Dette er på grunn av at vi får mindre sol, og da kan vi fort bli døgnville siden vi da produserer mindre melatonin, som er vårt naturlige søvnhormon. Du kan enkelt få melatonintabletter hos fastlegen din. Det er ikke avhengighetsskapende og selges over disk i f.eks USA. Du tar en pille 20 min - 1 time før du legger deg, og dette skal hjelpe mye på. Har brukt dem selv med stoooor suksess. I løpet av ett kvarter føles det som om jeg ikke har sovet på over en uke, og det blir dermed enklere å sove. Husk å ha soverommet fritt for stimuli, som TV, pc, rot på soveromsgulvet og ellers rundt i rommet, alt som kan distrahere deg fra ditt endelige mål: en god natts søvn. Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Dette er på grunn av at vi får mindre sol, og da kan vi fort bli døgnville siden vi da produserer mindre melatonin, som er vårt naturlige søvnhormon. Du kan enkelt få melatonintabletter hos fastlegen din. Det er ikke avhengighetsskapende og selges over disk i f.eks USA. Du tar en pille 20 min - 1 time før du legger deg, og dette skal hjelpe mye på. Har brukt dem selv med stoooor suksess. I løpet av ett kvarter føles det som om jeg ikke har sovet på over en uke, og det blir dermed enklere å sove. Husk å ha soverommet fritt for stimuli, som TV, pc, rot på soveromsgulvet og ellers rundt i rommet, alt som kan distrahere deg fra ditt endelige mål: en god natts søvn. Melatoninen i Norge (Circadin) fungerer fantastisk og jeg har brukt den fra tid til annen hjemme når jeg har hatt behov for det. Jeg bor nå i USA og den melatoninen jeg har kjøpt over disk er forferdelig. Isteden for å slippe melatoninen ut gradvis så får du alt på en gang og det endte med tidlig oppvåkninger og en døgnrytme satt ut av spill. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Melatoninen i Norge (Circadin) fungerer fantastisk og jeg har brukt den fra tid til annen hjemme når jeg har hatt behov for det. Jeg bor nå i USA og den melatoninen jeg har kjøpt over disk er forferdelig. Isteden for å slippe melatoninen ut gradvis så får du alt på en gang og det endte med tidlig oppvåkninger og en døgnrytme satt ut av spill. Kommer dette av at pillene deres er annerledes eller kan det hende at det bare er for stor dose? Du kan prøve å ta en halv tablett istedet for en hel, eller kanskje til og med 1/4 av en for å prøve deg frem. Mener å tro at de du får kjøpt over disk i USA er dobbelt så sterke som de vi får her i norge på resept. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Er også en person som tidvis kan slite med å sove, og ligge til langt på natt før jeg får sove. Som folk sier her har melatonin god effekt for meg, de få periodene jeg har hatt det. Ellers er en hard treningsøkt som regel god medisin. Men det som har aller best effekt og som igrunn har blitt løsningen for meg, er å ikke sove lenge de gangene jeg har mulighet. Jeg jobber skift, og tidligvaktene begynner kl 0600. På senvaktene/fridagene prøver jeg i så stor grad som mulig å stå opp til samme tid, og å ikke sove noe mer en 7 timer (mer en det snur jeg døgnet på et blunk). Jeg er kjempeglad i å sove lenge, og absolutt ikke et A-menneske, men dette funker faktisk og jeg har mange færre våkennetter enn før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå