Gå til innhold

Sliter med å forstå skattefradrag


tomarild.h

Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg er i ferd med å planlegge oppstart av en bitteliten bedrift, men det er en ting jeg ærlig talt aldri har skjønt så mye av. Ting man kan skrive av.

 

Jeg skjønner så klart at man kan skrive av ting som man behøver FOR å kunne drive businessen, men HVOR mye, det vet jeg ikke.

 

Sett at jeg starter et lite firma, og har følgende enkle regnestykket i for eksempel mai:

 

Inntekter

50.000,- Inntekter inkl. mva

 

Utgifter

3.000,- Leie av kontor

1.000,- Strøm

2.600,- Nedbetaling av PC-utstyr

10.000,- Merverdiavgift

300,- Forsikring av utstyr

1.500,- Reise til og fra kontor

800,- Parkering

19.200,- Totale utgifter

 

 

Her er jo egentlig alt da mulig å trekke fra, er det ikke det da? Alle utgiftsposter er jo nødvendig for å kunne drive businessen.

 

Hva kan jeg egentlig trekke fra av dette, og hvor mye sånn cirka ville beløpet blitt i skattefradrag for denne måneden?

 

Håper noen har mulighet til å svare meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du roter litt her:

 

Mva regnes separat, og har ikke effekt i skatte- og ligningsmessig sammenheng. (Hvis du driver med overskudd, kan du regne med å måtte betale inn (omtrent) i hver eneste moms-periode. Dette er en god ting for deg, da du altså har overskudd - det som kan være et problem, er dersom du gir kunder spesielt god kreditt, siden avgiften må bokføres på faktureringsdato, ikke innbetalingsdato fra kunde.)

 

Hvis "reise til og fra kontor" er mellom bolig og kontor, er dette sannsynligvis ikke relevant for næringsdriften, men deg personlig. (Fradrag kan da likevel være mulig, men altså personlig for deg, ikke i firmaregnskapet.) Nødvendige reises mellom kontor og kunder, er derimot en næringskostnad.

 

Parkering - kommer an på om det er en nødvendig firmabil, eller din private. Forholdet i sistnevnte tilfelle blir omtrent som for reise mellom bolig og kontor... (husker ikke detaljene her, derfor formuleringen...)

 

Hvis du har varige driftsmidler, kan du bare trekke fra en viss del pr år: Dette kalles avskrivning.

 

Disse kommentarene er gitt med tanke på skatteloven (uten garantier), ikke regnskapsloven.

 

Tilleggskommentar: De punktene jeg ikke kommenterte, så stort sett greie ut. Det som man kan lure litt på, er den saken om nedbetaling av PC-utstyr: Er dette tenkt å være avdrag på et kredittkjøp av PC-utstyr ? (Og det kan muligens være et praktisk moment i diskusjonen, hvorvidt du vil drive som ENK eller AS.)

Endret av akroev
Lenke til kommentar

Takk for veldig godt svar!

 

Tenkte meg at jeg roter litt ja. Utrolig hvor lite jeg vet om dette, til tross for at jeg begynner å få noen år på baken.

 

Da ser jeg fort at reiseutgifter og parkering er noe jeg ikke kan regne med å skrive av.

 

Når det gjelder "Varige driftsmidler", hva er da beløpet man kan avskrive i løpet av et år? Vet du det? Regner med at for eksempel PC-utstyret kanskje hører inn under det?

 

Tenkte på avdrag av kredittkjøp ja. Rett og slett fordi det ikke vil være kapital nok til å kjøpe utstyr i starten. Har du mulighet til å si noe om hvordan ENK eller AS vil avgjøre dette?

 

Det er AS jeg er mest interessert i å starte tror jeg.

 

Hva er det egentlig man betaler moms av? Kun overskuddet?

Lenke til kommentar

Mva regnskap:

Mva fra salg

- Mva fra innkjøp.

 

Positivt svar betyr at du må betale mva, og at du får tilbake ved minus.

Som regel vil du alltid få et positivt svar, siden du (forhåpentligvis) selger for større sum enn du kjøper inn. I perioder hvor du har invistert mer enn du har solgt, vil det være motsatt.

 

Her er det selvfølgelig forutsatt at du er mva-registrert, noe som skjer først når du har solgt for 50 000.

Når du passerer 50 000, kan du få tilbakebetalt mva for innkjøpte varer.

 

Det ligger mye info om dette og starthjelp på altinn.

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Når det gjelder "Varige driftsmidler", hva er da beløpet man kan avskrive i løpet av et år? Vet du det? Regner med at for eksempel PC-utstyret kanskje hører inn under det?

Det varierer litt. Tror datautstyr er i en saldogruppe med 30% avskrivning i året. (ting som holder seg bedre i verdi, slik som f.eks. næringsbygg har en helt annen sats; 2 eller 4%, mener jeg å huske...) Merk at avskrivningsgrunnlaget reduseres hvert år; utstyr for 100.000 avskrives med 30%=30.000 første år, men bare 30% av resten (70.000) neste år. Utstyr til under 15.000 eller med kortere levetid enn tre år kan fradragsføres umiddelbart.

 

Tenkte på avdrag av kredittkjøp ja. Rett og slett fordi det ikke vil være kapital nok til å kjøpe utstyr i starten. Har du mulighet til å si noe om hvordan ENK eller AS vil avgjøre dette?

Å få kreditt/lån som nyoppstartet AS med kun minstekravet til aksjekapital er ikke nødvendigvis så lett. For ENK er det antagelig lettere, i og med at du da kan holdes personlig ansvarlig.

 

Rent regnskapsmessig, så er ikke avdragene på datautstyret en utgift. Du utgiftsfører hele kjøpesummen med en gang (unntatt ved avskrivning), og tar pengene ut fra en gjeldskonto i regnskapet som du etterpå betaler ned på.

 

Som regel vil du alltid få et positivt svar, siden du (forhåpentligvis) selger for større sum enn du kjøper inn.

Hovedregelen blir som du sier. I og med at vi har flere forskjellige mva-satser, så kan det imidlertid bli litt annerledes om du kjøper inn mest varer/tjenester med 15/25% mva, og har 8% mva på egen omsetning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror forøvrig jeg skal informere om hva som er forskjellen på utgift og kostnad, siden dette er relevante begreper å bruke i denne sammenhengen...

 

La oss si at et firma har diesel for en million på lager ved begynnelsen av året, at de kjøper for tolv millioner i diesel i løpet av året, og at de ved utgangen av året har diesel for tre miilioner på lager. Da er utgiften til diesel i løpet av det året tolv millioner, mens årets dieselkostnad er da ti millioner. Kostnaden er altså utgiften, pluss lager ved begynnelsen av en tidsperiode, og minus lager ved slutten av tidsperioden. Og kostnad er alltid definert i forhold til en tidsperiode.

 

Ved inntekter har man ikke det samme skillet - en inntekt oppstår når man fakturerer, ikke når man får pengene, og et tap blir registrert (med tilhørende utskrevet bilag) i det øyeblikk man kan konstatere at en faktura ikke vil bli dekket. (Delvis betaling endrer bare på uvesentlige detaljer her...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med at det samme ikke oppstår for inntekter? For det første - inntekten oppstår ikke når man fakturerer, men når man utfører arbeidet. Du kan f. eks. ikke vente til januar med å fakturere for arbeid du gjorde i desember, og så føre det i neste årsregnskap. Å snakke om fakturering her er uansett lite logisk, når man snakker om skillet mellom utgifter og kostnader. Inntekter og kostnader oppstår ved hhv. levering til deg og utført arbeid av deg (eller levert vare fra deg), mens utgifter/utbetalinger og innbetalinger skjer når man får eller gir fra seg pengene. Når man velger å skrive faktura er strengt tatt ikke relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med at det samme ikke oppstår for inntekter? For det første - inntekten oppstår ikke når man fakturerer, men når man utfører arbeidet. Du kan f. eks. ikke vente til januar med å fakturere for arbeid du gjorde i desember, og så føre det i neste årsregnskap. Å snakke om fakturering her er uansett lite logisk, når man snakker om skillet mellom utgifter og kostnader. Inntekter og kostnader oppstår ved hhv. levering til deg og utført arbeid av deg (eller levert vare fra deg), mens utgifter/utbetalinger og innbetalinger skjer når man får eller gir fra seg pengene. Når man velger å skrive faktura er strengt tatt ikke relevant.

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at "inntekten oppstår når man utfører arbeidet" ? Det man fakturerer, er noe som er avsluttet, en gitt gjenstand, tjeneste, eller, som i byggeoppdrag, et definert trinn i prosjektet, hvor en gitt del av det hele oppdraget er ferdigstillet. Før man har den ferdige enheten, har man ikke noe å fakturere, og det er på den annen side svært få som venter med å fakturere det de har ferdigstillet og levert til kunde. Så jeg lurer på hva du egentlig mener her ?

 

Og hva angår skillet utgift/kostnad er dette faktisk slik jeg skrev. Som et forsøk på å finne ut hva du egentlig mener her, vil jeg be om at du forklarer hva man evt skulle ha på lager av en inntekt, siden det det her snakkes om, er at man kan ha et vare- eller drivstofflager, men jeg forstår ikke hva man i tilfelle skulle ha på lager som mulig inntekt ?

Lenke til kommentar

"Lageret" av kommende innbetalinger er kundefordringer Det betyr at for å finne salgsinntekter må du se både på endringen i kundefordringer, innbetalinger og eventuelt endring i forhåndsbetaling.

 

Det jeg mener med fakturering vs utført tjeneste, er at faktureringstidspunktet er irrelevant for når inntekten oppstår, regnskaps- og skattemessig. Det som betyr noe er når du etter avtalen/kontrakten kunne fått betalt (ved å sende faktura), ikke når du rent faktisk fakturerer. Skjønner du forskjellen? Den enkleste måten å forstå relevansen er at du utfører en tjeneste den 30. desember. Om du sender faktura 31. desember eller 02. januar er irrelevant for når inntekten oppstår (og skal beskattes), da denne oppstår den 30. desember.

 

Og ja, jeg er klar over at det du skrev om utgifter/kostnader var det samme som det jeg skrev. Men du skrev også at man ikke har noe tilsvarende med inntekter. Det er rett og slett ikke riktig. Både inntekter/innbetalinger og kostnader/utgifter må periodiseres, og det er snakk om akkurat den samme prosessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...