Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] DirekteIP til min hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må finne den eksterne ip'en din. Finnes mange måter å gjøre det på, og den enkleste er kanskje å ta en tur innom whatismyip.com.

Antar at du befinner deg bak NAT. Da må du også legge inn en "port forwarding" som peker til 10.0.0.3 for gjeldende port.

I tillegg kan du bruke gratis-tjenester for dynamisk DNS (f.eks. NO-IP) for å slippe å måtte huske på ip-adressen din.

Lenke til kommentar

Du må finne den eksterne ip'en din. Finnes mange måter å gjøre det på, og den enkleste er kanskje å ta en tur innom whatismyip.com.

Antar at du befinner deg bak NAT. Da må du også legge inn en "port forwarding" som peker til 10.0.0.3 for gjeldende port.

I tillegg kan du bruke gratis-tjenester for dynamisk DNS (f.eks. NO-IP) for å slippe å måtte huske på ip-adressen din.

Halla! Jeg har funnet ut min eksterne ip. Og kan tenkte meg at jeg må skrive noe sånt som 89.88.88.23:portnr , for å nå serveren.

Men hvordan finner jeg ut hva portnummeret til serveren er?

Lenke til kommentar

Hva slags tjeneste vil du gjøre tilgjengelig ?

Husk å ta sikkerheten alvorlig når noe gjøres tilgjengelig på Internet. I tilfeller hvor man åpner ditt og datt for å for å lykkes med å gjøre tjenester tilgjengelig på Internet er man mer utsatt.

Lenke til kommentar

Jeg har fått åpnet portene på ruteren. Serveren heter QNAP TS-419P. Men det står ikke noe om hva jeg må skrive i nettleseren min for å nå denne serveren. Kunne jo tenke meg det var (min.ip:8080)

Gir ikke dette mening ettersom 8080 er en av portene jeg måtte åpne?

Lenke til kommentar

Jo, det høres logisk ut. Merk at det ikke er sikkert at du kan teste dette fra egen IP.

Hvis du f.eks har routermodem fra Nextgentel så er det mulig du har blokkering av NAT loopback.

Forøvrig er det jævlig irriterende å gjette på alt i denne tråden. Minimumsinfo i første innlegg burde være hviken tjeneste du ville ha åpnet, hvilket routermodem du har og hvilken ISP...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Har du lest bruksanvisningen til den NAS'en og satt deg inn i funksjonene på den?

Står garantert noe om FTP der om den har en slik funksjon.

Lenke til kommentar

Du bør sette den opp med Secure FTP. Ser ut til at den har støtte for det.

FTP autentiserer med klartekst, og hacking mot FTP servere er ikke akkurat uvanlig da det skannes konstant etter disse på Internet.

Med Secure FTP vil autentiseringen være kryptert.

Lenke til kommentar

Smud! Jeg har nok ikke satt meg helt inn i denne funksjonen. Bruksanvisningen ligger et annet sted i landet. Så det tar nok litt tid før jeg får fikset det!

Men da ser det ut til at jeg vet hvordan jeg skal løse problemet. Takk så mye

Lenke til kommentar

Filezilla er et gratis og OK alternativ til program på PC. Om du skal bare se filene, så holder det med nettleser og lenken http://nas-ekstern-ip:8080

For en server med dynamisk internett-ip, så kan du sette opp tjenesten dyndns eller no-ip. Disse oppdaterer din internettadresse mot et fast navn. Da vil du få tilgang, selv om adressen skulle endres på modemet til server. Din adresse vil da f.eks bli: http://kuzzye.dyndns.org:8080

Du kan ofte kjøre automatisk oppdatering av IP i router, eller fra en maskin på LAN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...