Zepticon Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Plugga nettopp mine to SSD'er i min flunkende nye Core i5 maskin. Hovedkortet har 2stk 6GB SATA kontakter, og jeg har selvsagt brukt disse. Det er en Intel X25-M G2 på 80GB (OS-disk) og en Corsair Force GT 120GB (spill-disk) Disse har tidligere stått på et eldgammelt hovedkort fra Gigabyte (fra Core2 Duo tiden), med en gammel nForce kontroller. Altså dårlig ytelse all over. Jeg har brukt diskene i gammelmaskinen i 2år (intel) og 0,5år (corsair). Men når jeg nå i dag, testet diskene med AS SSD, så ble jeg meget skuffet. I følge HW.no sine tester skulle jeg da få hhv 422 (intel) og 509 (corsair) poeng, mens resultatet var 347 og 375, altså en del dårligere enn forventet: Jeg har sjekket fsutil behavior query DisableDeleteNotify trikset, både før og etter ny HW, og selv om jeg er veldig sikker på at HW ikke støttet dette før, så fikk jeg beskjed om at TRIM var aktivert i begge tilfellene (altså "0"). Har da ikke reinstallert noe etter at jeg fikk ny maskin (ork!) og håpet det var en løsning som gjorde at jeg kunne unngå dette. Men om en reinstallasjon er uungåelig, hva bør jeg da gjøre med diskene før jeg installerer windows på nytt? Har hørt det skal finnes en "SSD fikser" som sørger for at alt er tomt, og at de da skal yte optimalt. Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Har hørt det skal finnes en "SSD fikser" som sørger for at alt er tomt, og at de da skal yte optimalt. HDDErase 3.3 sletter alt , og når du har brukt det programmet , så er ytelsen like god som ny. Sjekk litt mere her. Hvis du har nyeste EFI BIOS , vil du slite med å bruke det programmet. Ville heller ha brukt programmet på en gammel maskin. Tror det har kommet en ny firmware til Intel SSD'en som gjør at den yter bedre. I tillegg bør du vel laste ned Intel Toolbox. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 HDDErase 3.3 sletter alt , og når du har brukt det programmet , så er ytelsen like god som ny. Sjekk litt mere her. Hvis du har nyeste EFI BIOS , vil du slite med å bruke det programmet. Ville heller ha brukt programmet på en gammel maskin. Har Asus UEFI bios. Regner med den teller som EFI? Så du anbefaler meg å koble opp gammelsjiten og kjøre HDDErase fra den? Tror det har kommet en ny firmware til Intel SSD'en som gjør at den yter bedre.I tillegg bør du vel laste ned Intel Toolbox. Forklarer fremdeles ikke hvorfor Corsair'n yter så dårlig? Den er jo abre et halvt år gammel, og brukes utelukkende til spill. Det er skjelden noen annen aktivitet til den enn å starte opp og kjøre WoW, SC2 og D3. Men jeg må vell prøve den HDDErase på den også Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Koble opp den gamle sliteren og kjør programmet. ___ Corsair'en yter dårlig fordi sekvensiell skriving har gått rett i dass. Slik bør det være : Kjør programmet , og jeg tror ytelsen blir noe helt annet. Husk at alt blir borte ved bruk av programmet. __ Ville også ha lastet ned Intel RST etter at OS'et er installert. Endret 2. januar 2013 av johome Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Har du SSD'ene koblet til Intel sine 6GB porter? Har du dem tilkoblet Marvell eller Asmedia sine 6GB porter, blir det ikke mye fres. Intel sine 6GB porter er langt overlegne både Marvell og Asmedia sine SATA3/6GB porter. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Sjekk også at SATA-controllerne står til AHCI-mode i BIOS, andre modes (IDE) kan gi dårlig ytelse. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Da var jeg oppe og gikk på fresh og fin WIn7 install, og diskene yter stort sett det som HW.no testet. Corsairn traff akkurat på samme, mens Intel sin kom litt bak, men ikke mye. HDDerase gikk mye fortere enn jeg trodde det skulle (6sec på corsairn, og 2 min på intel), men jeg synes det var unødig tungvint å få den til å funke. Prøvde både via USB, via andre programer (debian live CD) og HDDeraser4, før jeg måtte bit ei det meget sure eplet og montere sammen den gammle doningen. Takk for hjelpen alle sammen! Finnes det overhode ingen måte å foreta secure erase via et UEFI hovedkort? Endret 16. januar 2013 av Zepticon Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Ja, Ourasi har klart å kjøre secure erase med HDDErase 4.0 i UEFI BIOS. Forhør deg med ham i SSD-benche tråden ( han som startet opp den tråden ) Endret 16. januar 2013 av johome Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå