Gå til innhold

Tar hardisker skade av 110 volt kaboom rød knapp


N*E*R*D

Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-03-02 21:34, N*E*R*D skrev:

missunelig


dakkar deg ass not!!!!!!!


 

oi sorry, var ikke ment slik du tolka det. Kan faktisk seriøst tenke meg å svi av en PSU med 110/220v knappen, men det har aldri skjedd hos meg. En PSU trenger tross alt ikke koste mer enn 100kr. Å miste 3 harddisker som jeg tipper du hadde litt stuff på er selvsagt ikke like kult.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-02 21:50, N*E*R*D skrev:


bare irritert på at du har så flax


 

personlig føler jeg det litt bittert og at det slett ikke er noe flax. Fatter ikke hvorfor PSUene mine IKKE sprenger. Prøvd og skifte på bryteren både når PC-en er av og på. Første gang jeg gjorde det så tok jeg og skifta til 110v når PC-en var av. Trykka på power knappen og til min store skuffelse så funka alt akkurat som om bryteren skulle stått på 220v. Er liksom ikke noe gøy når du VIL at det skal ødelegges.

Lenke til kommentar

den røde knappen er for pc'er i usa osv, der bruker de 115 volt. jeg jobber som servicetekniker på en datasjappe, og det kom inn en kunde som ville at jeg skulle installere skjermkortdriverne(!) hans. greit nok tenkte jeg, og tenkte ikke over at han snakket engelsk til meg. satte i strømkontakten, og KABOOM, så gikk det til helvete. han brukte nemlig adapter hjemme...

 

heldigvis overlevde hdd'en, men psu, hk og cpu gikk til helvete. kosta oss dyrt...hehehe

Lenke til kommentar

N*E*R*D:

Tegnsetting?

Ok, det var det...

Mine betraktninger om dette er;

 

Du bør få tak i HDD'ene for testing, eller få han som krever erstatning til å forsøke å finne dem i BIOS på maskina.

Siden hk'et ikke er herpa, er sannsynligheten for at HDD er intakt tilstede.

Dell har forøvrig rævva BIOS oppsett, og kan være knotete å få til. Mulig det er derfor han ikke finnern. Jobber med Dell daglig, og min erfaring er at de som kjøper Dell ikke har peiling, samtidig som de heller ikke VIL ha peiling...

 

Sorry, no offence folkens, men det er intrykket mitt.

 

Hadde nylig en PC inne på service som noen hadde spandert kaffe på. PSU'en smalt, men alt annet fungerte.

Det skal faktisk en del til for at HDD tar kveld.

 

Til slutt:

Volt = Spenning, SI - enhet: U benevning: V

Strøm = Ampere, SI - enhet: I benevning: A

 

Efekten ut fra PSU kan enkelt sees gjennnom formelen

P = U*I

 

Når en da vet at Amperestyrken inn transformeres til å være ~2 ganger høyere, og spenningen er ~halvert, ser en enkelt at effekten vil være den samme ut av PSU'en i snitt.

 

Dette er 2FY stoff folkens! Søkke!

 

Hva spenningsfluks og strømgradient vil være krever mer utregning basert på komponentene i PSU'en, tiden det tok før den gikk, om sikringene i huset gikk, mm.

 

Selvinduksjon anyone?

 

Med andre ord har vi en hel del faktorer som er sterkt variable.

Dette fører til at en ikke helt eksakt kan vite hva som skjer når et slikt sjokk inntreffer.

 

Men som sagt tåler en HDD ganske mye...

Lykke til, N*E*R*D

 

[ Denne Melding var redigert av: Jalla på 2002-03-06 07:41 ]

Lenke til kommentar

Min personlige mening er at din fikling på PSU'en er (om ikke hovedgrunnen) en medvirkende faktor til at HD'ene ikke lengrer virker.

 

De kan jo ha vært skadet tidligere (av støt/slag) uten at dette har vært merkbart i den daglige drift, og nå fått den ekstra puffen de trengte for å bryte sammen.

 

Foreslå for han at du prøver å fikse nye disker på garantien.

 

Hvis du må kjøpe nye bør du i alle fall kreve å få de defekte diskene.

 

Dette han snakket om at HK'et også kunne være ødelagt er ikke umulig. Det kan ha fått en skade (svekkelse) som ikke er merkbart idag, men kan føre til nedsatt levetid.

Dette er vanskelig å bevise/motbevise, så det blir bare ord mot ord.

 

Det samme kan egentlig gjelde alle komponentene i PC'en

Lenke til kommentar

han nekter å gi med denn gamle hardisken uanset!!

men den er jo ødelagt?

 

har ikke jeg rett på denn gamle hvis jeg kjøper ny!!

 

jeg skal sende inn til western å prøve å få ny sa jeg til han!!!

 

men han så at han ikke syntes noe om dette og nekter å gi meg hdn!!

 

ps. denn jeg sender inn skal jeg ha selv til eget bruk hvis jeg får bytta!!

 

[ Denne Melding var redigert av: N*E*R*D på 2002-03-10 21:01 ]

Lenke til kommentar

Vel..jeg er ikke helt sikker på hvem som har skylda men...

For lenge siden, på mitt aller aller første oppdrag som "data/program-ekspert" holdt jeg et kurs over 3 dager, hvorpå den 3'dje dagen det oppsto et problem; pc'en ville ikke skru seg av. Dette var win 98, hvis jeg ikke husker feil, og de som hadde den(nettopp kjøpt den) sa at sånn var den ofte og at de pleide å dra ut ledninga for å få skrudd den av. Jeg tenkte for meg selv at da kunne en jo få spenningsoverslag, og husket at min egen på den tiden hadde en power switch bak. Det jeg så gjorde var å lete etter denne, fant en bryter i halvmørket under bordet, vippa den over, -og KABOOOM!! Det var bare så jævlig mega flaut at du aner ikke...Men det hele endte med at Siemens som hadde service avtalen, kom og bytta sikringen og så var alt i orden igjen..Og heldigvis blei ikke sjefen min sinna...han mente at det sikkert var hun dustekjærringas feil uansett...puh...hehe.

Lenke til kommentar

"Nerdy" :wink:

 

Det jeg ville ha gjordt, er å gå til Forbrukerrådet(ombudet?), fortalt dem at du ødela en HD til en kamerat ved et uhell. Og at kameraten din forlanger erstatning av en ny HD. Jeg ville ha spurt dem om at du kan forlange den gamle tilbake.

 

In real life, hvis du kjøper en ny datamaskin, og CPU`en går istykker, så sender du denne tilbake, og får en ny tilsendt. Du beholder ikke den gamle.

 

Så jeg syntes at du skal forlange å få den gamle HD`en av din kamerat hvis du skal erstatte den, det LUKTER veldig "svidd" av din kamerat. Og det at han har kasta den, HA, for noe tull, jeg har gammelt data utstyr her som jeg har hatt i nærmere 10år, selv om det ikke funker så har jeg det fremdeles ;-P

 

Krev den gamle HD`en og kjøp en ny til han. Men jeg ville ha gått til Forbrukerrådet for å få litt klarhet i dette.

 

Vel når det gjelder hvem som har skylden, så stiller jeg egentlig et stoprt spørsmål ved hele saken. Du sier at du har flippet over den røde switchen (fy skam deg), har vi ikke lært at alt som har sterk rød farge er "fali det" , men så sier du igjen at han har lagt HD ligge på kanten av borde, og at den kan ha rammlet ned på gulvet (slik jeg tolker det). HD`er idag skal klare endel støt, jeg husker for en stund til bake (husker ikke fabrikat) men denne ble raklamert med at den tåler 5G (?) altså når den slippes fra en viss høyde og når den treffer hard gulv (sement gulv), om dette stemmer er jeg ikke sikker på, men jeg mener å ha lest det en eller annen plass en lang tid tilbake....

 

lykke til videre,

 

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Føler jeg må komme med nok en "lignelse". Kjøper man en ny jakke, og finner ut når man er hjemme at glidelåsen ikke virker, kan man reklamere. Men man leverer jo selvfølgelig tilbake den jakken som er feilvare!

 

For en gjeng med bønder du har rota deg borti, sier bare jeg. Må le når jeg tenker på situasjonen du befinner deg i nå :smile:

Lenke til kommentar

For all del ikke la mora di kjøpe ny hd til han "kameraten" din før du får den gamle. Han høres jo skikkelig suspekt ut, først sier han at du ikke får teste hd'en pga han har dyre programmer på den og senere sier han at du ikke kan teste den pga han har kasta den! Og broren hans som går på elektro aner sikkert ikke hva bad sectors er engang! Selv om det ikke går utover deg når mora di kjøper ny hd, så er det prinsippet...

 

Få igjen den gamle disken før mora di betaler!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-12 20:32, N*E*R*D skrev:

i teorien kan vell ikke harddisk bli herpa av for lite strømm


han sa at det kom bad sector på den


 

Hd'en får for mye strøm, når psu er instillt på 110v og får 230v fra lysnettet blir det for mye strøm iforhold til normalt

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-15 22:16, frank_jarle skrev:

HD`er idag skal klare endel støt, jeg husker for en stund til bake (husker ikke fabrikat) men denne ble raklamert med at den tåler 5G (?) altså når den slippes fra en viss høyde og når den treffer hard gulv (sement gulv), om dette stemmer er jeg ikke sikker på, men jeg mener å ha lest det en eller annen plass en lang tid tilbake....


 

Tuller du? Skal jo ikkje meir enn eit passelig kakk til så har du bad sectors. Viss du slepp den ned på eit sementgolv så kan du vere sikker på at den tar kvelden.

 

per

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...