Gå til innhold

Tar hardisker skade av 110 volt kaboom rød knapp


N*E*R*D

Anbefalte innlegg

ja det høres veldig merkelig ut at en harddisk får bad sectors hvis strømmen fyker. Enten dør harddisken, ellers dør den ikke. (dvs dør helt/starter ikke/kortsluttet)

 

som sagt er jeg ganske sikker på at et recovery program fikser biffen helt fint.

 

har du egentlig prøvd harddisken selv, hvordan fant du at det var bad sectors?

 

lurer litt på hvorfor du gav harddisken til han fyren - du sier jo at han ødelagte den mens han hadde den... det vil si at du bare tenkte at den var ødelagt når du gav den til han?

(kanskje jeg ikke henger med i svingene her nå)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har litt erfaring fra elektronikkverdenen! og her er svarene dere er ute etter:

 

Til dere som lurer på om at det at det kommer mindre strøm inn ikke burde skade:

 

Det er ikke strømmen som er problemet, når man vlytter den bryteren over i 110v posisjon så er kretsene inne i PSU'en beregnet på å ta imot 110v og ikke 220v. Strømforsyningen får altså inn dobbelt så mye strøm som den er beregnet på i 110V posisjon.

 

Og er det 110V'en som er skjyld i skaden?

 

Nei det er det ikke, siden Harddisken oppdages i bios og windows også videre så er det ikke elektronikken i HD'en som er ødelagt.

 

Hvis man derimot tilfeldigvis har mistet den i gulvet vil det nesten 100% sikkert bli dannet bad sectors, har skjedd med meg og bruttern.

Lenke til kommentar

Hva slags HD er det?

 

Dersom det er en Western Digital XL 80, så går det an å prøve et program de har...

 

Det er et diagnoseprog, som også har en repair-funksjon. Du finner programmet her:

 

http://www.wdc.com/support/download/index.asp

 

Dette er brukbart bare om du har en WD-disk..

 

Legg alle de utpakkede filene på en bootdisk, boot maskina på denne, og start prog. Kjør extended test. Tar litt over en time, men faan som det virker.

 

Jeg har vært fortvilt pga 75GB Divx'er som var borte i nesten en uke. Så jeg fant dette programmet. Nå er alle bekymringene borte :grin: :grin: :grin:

 

Håper det hjelper...

 

For morra di si skyld... :grin: :grin:

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke sikkert at du har ødelagt hd`n din. Selv har jeg hatt en hobby som har gått ut på det å stille på denne røde knappen, men fortsatt har ingen komponenter tatt kvelden. Bare Strømforskyninga selvfølgelig. Da var det bare å skifte strømforskyning å fyre opp pc`n eller igjen stille på denne rød knappen over til 115V for å få tilsyneatende effekt.

Lenke til kommentar

for maaaange år siden, minst 14+ år, byttet jeg ut 286'en med en 486. jeg var fortsatt ganske grønn på data.

 

det hadde seg slik at denne pc'en brukte en slik strømkabel til skjerm som går via PSU'et og til skjerm. dette funket ikke. jeg fant frem en vanlig strømkabel og koblet rett i en strømfordeler i stedet, da fikk skjermen strøm. jeg klødde meg litt i hodet (at PSU til skjerm er noe dritt er en annen sak =] ) og tittet bak på PC'en på PSU'et. hmmm hva er dette, en rød switch, kanskje skjermen funker via PSU'et hvis jeg switcher den. POOFF, lukten av brent elektronikk. jeg ble selvfølgelig skit nervøs og tenkte at nå hadde jeg herpa hele PC'en.

 

ringte Databuss som jeg hadde kjøpt PC'en av og fortalte det som hadde skjedd (ikke at jeg hadde switchet over den lille røde, men at det skjedde av seg selv ;D ). ikke noe problem, fikk ny PSU etter et par dager. og alt fungerte utmerket. jeg var rimelig lettet. noen dager senere skulle jeg og en kamerat linke litt, med en nullmodem kabel (aaah....gode gamle dager). mens vi drev og koblet opp pc'ene fortalte jeg det som hadde skjedd, og at jeg switchet over fra 230v til 160v. min kamerat mente at det skulle være 180v ikke 160v. mens dette foregikk stod vi i 2 forskjellige rom. idet han sa det, gikk det opp for meg i all sin gru at min kamerat kom til å switche over for å sjekke. idet jeg ropte 'ikke bytt....' POOOOF!

 

gud, ikke igjen. hvorfor i all verden gjorde du det?

min kamerat begrunnet det med at han ikke trodde det hadde noe å si så lenge pc'en ikke stod på, men PSU'et får jo strøm så lenge kontakten står i. (i ettertid skjønner jeg ikke hvorfor vi mente det var 160v eller 180v, det burde jo være 110v). uansett ny tlf til databuss, ikke noe problem nytt PSU igjen et par dager senere. upåklagelig service =D. det ble selvfølgelig ingen linking på oss den dagen, men alt annet av hardware fungerte fint.

 

moralen i denne historien er ikke trykk eller switch på ting du ikke vet hva gjør, og om et PSU fra 14+ år tilbake ikke skader noen av de andre komponentene når det ryker så vil ikke et av dagens PSU gjøre det heller.

 

takk for meg.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-12 20:25, N*E*R*D skrev:

Jeg er en idiot ja jeg vet det men fristelsen var så stor

en rød switch

kan hardisk bli herpa av det

det var en gammel strømforsyning

det er snakk om en 80 gb hardisk

og 2 små 2 4 gb hardisker

naboen påstår at jeg har herpa den

han har tatt den ut av pcn tatt med på jobben til broren latt den ligge på kanten av et bord

hvem har ødelagt den


 

 

HallO???

hvordan i *e*v*e*te skulle vi vite det???

Hæ???

Vær da litt seriøs i det minste...

Lenke til kommentar

Enig med Nicromann !

han vet hva han prater om !

 

Ja for når min strømforsyning røyk (PGA lang levetid og dårlig kvalitet) så røyk også hardisken min, først virket den litt , men med litt merkelig lyd og bad sectors feil, etter en stund ble det bare værre og værre og jeg fikk bare mere og mere bad sectors og til slutt virket den ikke.

(fikk heldivis berget innholdet før den gikk helt gaiken) :smile:

 

PS: som jeg forstår det er det hans PC du har tuklet med og satt volt på 110 ?

Vis dette er tilfelle så er det jo meget sannsynlig att det er du som har herper hardiskene hans ja og kanske mere også da det lett blir overspenning på systemet før eventuelle sikringer ryker,og som vi alle vet er datakomponter MEGET ømfintlig får strøm/elektrisitet.

 

Sorry N*E*R*D men sånn er det bare !

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-15 10:26 ]

Lenke til kommentar

eg har sjølv vore so dum at eg hade ein pc på 110W

de var ein IBM:-( (pentium 133Mhz SUGER SOM F).

har ein kompis som har ein god del greie på data

han sa at eg måte sifte sikring og ta vek 2 ting inn i psu en han gjore det for meg og alt virka

eg hadde ein 6GB hdd i og den virka like fint no som for 2 år sidan

 

_________________

 

 

[ Denne Melding var redigert av: _BRY_Mhz_ på 2002-02-15 16:28 ]

Lenke til kommentar

I følge teknikerene på PS data kan datakomponenter gå i stykker hvis de får for lite spenning/strøm eller effekt(henger som oftest sammen). Jeg hadde et problem med dette fra før jeg skiftet PSU. At hd'en har bad sectors kan være produksjpns feil som kommer etterhvert eller at den har falt i gulvet, men jeg tror ikke at dette kommer av 110v. Nå har kanskje ikke jeg lest godt nok men virker disken og du kun har bad-sectors får du dette på garanti, må du bytte mer virker det jo litt teit. Vil ikke denne typen samarbeide for å få det billigst mulig ville jeg nektet ho mor i det lengste å betale.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm mistenkelig

 

han sier at jeg ikke får lov til å teste hdn fordi det er dyre programmer på denn og att den ikke funker uansett!!!

 

så spørr jeg omm jeg kan se om denn fenger på hans maskin så sier han att det er for mye stress hmmm!!!!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-12 23:02, Killer_DT skrev:

Jeg har litt erfaring fra elektronikkverdenen! og her er svarene dere er ute etter:


Til dere som lurer på om at det at det kommer mindre strøm inn ikke burde skade:


Det er ikke strømmen som er problemet, når man vlytter den bryteren over i 110v posisjon så er kretsene inne i PSU'en beregnet på å ta imot 110v og ikke 220v. Strømforsyningen får altså inn dobbelt så mye strøm som den er beregnet på i 110V posisjon.


Og er det 110V'en som er skjyld i skaden?


Nei det er det ikke, siden Harddisken oppdages i bios og windows også videre så er det ikke elektronikken i HD'en som er ødelagt.


Hvis man derimot tilfeldigvis har mistet den i gulvet vil det nesten 100% sikkert bli dannet bad sectors, har skjedd med meg og bruttern.


 

Dette var det mest riktige innlegget!

 

En PSU med bryter 115/230Volt er beregnet på å brukes på 230 og 115 volt nettspenning.

 

Står den på 230V så er det en krets som er beregnet på 230V som er innkoblet og står den på 115V så er det en krets for 115V som er innkoblet og den tåler mere strøm.

 

Når du tilfører 230V til 115V krets å vil det kortslutte inne i kretsen! Et lite lyn som øyet vårt nesten ikke kan se. Gjør du omvendt såm blir kretsen varmere og varmere til den smelter.

 

Men det som kommer ut av PSU`en er det samme!

 

Det er aldri noe som heter at en harddisk får for lite strøm! Ohms lov er det noe som heter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...