kristian-quattro Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Hei! Jeg er ny her på forumet, men jeg trenger noen tips angående et emne jeg har lurt litt på. Jeg er ute etter 2 ssd disker, oppgradering til min stasjonære og bærbare pc, og jeg har lest denne anbefalingen; http://www.hardware.no/artikler/ssd/99609 og kommet frem til 2 valg som jeg syntes er greie og som jeg har råd til; Samsung SSD 830 Series 128GB eller Kingston HyperX SSD 120GB Men, jeg fikk et tips av en kollega som jobber på elkjøp, å sjekke ut denne; Sandisk Extreme 120 GB Solid State Drive (SSD). Har noen vært borti sandisk sine ssder? Den er noe billigere enn kingston, og nesten samme specs, men den er jo ikke nevnt i testen på hardware, derfor jeg stusser. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Har selv en Samsung 830. Kjempefornøyd. Rask og stabil. Om du har pengene, gå for Samsung 840. Som da er en forbedring av 830. Endret 2. januar 2013 av Vertical^ Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Mellom Kingston og Samsung så burde du velge Samsung uten tvil. Kan dessverre ikke si noe om Sandisk siden jeg ikke har noe erfaring med de. Endret 2. januar 2013 av aleksanderro Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Det du vil ha er Samsung 840 eller Samsung 830. 840 er nyere og litt raskere, men også dyrere. De andre alternativene dine er rett og slett dårligere. Lenke til kommentar
kristian-quattro Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg skjønner. Har tenkt endel på 830. Men hva mener dere om denne; http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=750724 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 At Samsung 830 er bedre og gir deg mer for pengene. Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Huff, hold deg unna Kingston hvis du vil ha en pålitelig SSD. Du har også Samsung 840 hvis du vil ha raskere SSD. Endret 2. januar 2013 av aleksanderro Lenke til kommentar
kristian-quattro Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Hva gjør 840 så mye bedre enn 830? Er det at 4 KB-direktelesning og skriving går fortere, eller så er det ikke så merkbar intern skrive/lesehastighetsforskjeller. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Hei! Jeg er ny her på forumet, men jeg trenger noen tips angående et emne jeg har lurt litt på. Jeg er ute etter 2 ssd disker, oppgradering til min stasjonære og bærbare pc, og jeg har lest denne anbefalingen; http://www.hardware....ikler/ssd/99609 og kommet frem til 2 valg som jeg syntes er greie og som jeg har råd til; Samsung SSD 830 Series 128GB eller Kingston HyperX SSD 120GB Men, jeg fikk et tips av en kollega som jobber på elkjøp, å sjekke ut denne; Sandisk Extreme 120 GB Solid State Drive (SSD). Har noen vært borti sandisk sine ssder? Den er noe billigere enn kingston, og nesten samme specs, men den er jo ikke nevnt i testen på hardware, derfor jeg stusser. Først og fremst, det heter "hvilken skal jeg velge", ikke "hvem skal jeg velge". "Hvem" skal kun brukes om mennesker. "Hvem eier den bilen der?" "Hvem er uvitende nok til å spørre 'hvem skal jeg velge'?" Nok om det. Har hatt to stk. av Sandisk SSD-ene du linker til, og har ikke hatt noen problem med dem overhodet. Har også hatt fire forskjellige Kingston-SSD-er, og har heller aldri hatt noen problemer med dem. Nå har jeg én Kingston 30GB SSD (V100) i mediaserveren, én 64GB Kingston SSD i laptopen(V100+), én 120GB Kingston SSD i MBP(V200+), og to Kingston 120GB SSD(V200+) i RAID0 i min spillpc. Har hatt 64GB og 30GB i 1-2 år, og 120GB i et par måneder. Har aldri hatt problemer med noen av dem. Sandiskene hadde jeg i RAID0 i et halvt år, og de gjorde aldri noe galt. Helt ærlig, så lenge disken har ~500 MB/s lese- og skrivehastighet, så merker du ikke forskjell i praksis. I benchmarks er de dyreste kjappere, men i hverdagsbruk har det ingen verdens ting å si. Lenke til kommentar
kristian-quattro Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Takk for korreksjonen, skal huske på det til neste gang jeg spør! Jeg tenker det du skriver, men mange som sverger til Samsung her ser jeg, kanskje fordi de ikke har prøvd noe annet, og da er det riktig ikke å uttale seg om det heller. Jeg velger å tro at ingen av de 3 forskjellige merken som er nevnt er upålitelige eller noe dårligere enn andre. Jeg ønsker da å gå for noe som passer til min lommebok, noe som er kjent og som har skrive/lesehastigheter over 500MB/s. Takk for info =) Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 No stress. Clas Ohlson hadde V200+ til 600 kroner nå før nyttår(derfor jeg har tre av den), så du var litt sent ute med handlingen! Hva ligger 830 og 840 på nå for tiden? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Vil du ha lese og skrivehastighet på over 500 MB/s på store filer? F.eks videofiler? Altså sekvensiell les og skriv. Lenke til kommentar
kristian-quattro Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 No stress. Clas Ohlson hadde V200+ til 600 kroner nå før nyttår(derfor jeg har tre av den), så du var litt sent ute med handlingen! Hva ligger 830 og 840 på nå for tiden? Hos MPX ligger 830 på 899,- og 840 på 1079,- + frakt selvfølgelig.. Men jeg velger å gå for denne; Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5" til 749,- hos MPX. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 velg 840pro smertefri ekstrem ytelse med stor pålitelighet. har hatt den hyperx disken og den var rask men kun på visse oppgaver, samsung disken er rask på alt. i tilegg døde disken min etter 1.5 år(uhell men faen da ) har også intel 520 disk og den er bra men ikke i nærheten av 840 disken. Hos MPX ligger 830 på 899,- og 840 på 1079,- + frakt selvfølgelig.. Men jeg velger å gå for denne; Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5" til 749,- hos MPX. ikke spar 150kr for en vesentlig dårligere disk med sandforce kontroller. kjøp 830 eller helst 840.. 1 Lenke til kommentar
kristian-quattro Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Btw; Kingston V+200 Series 120 GB SSD harddisk hos Clas Ohlson ligger til 1198,- nå. Kjøpte du den samme for 600,- før nyttår? Det må ha vært et skikkelig kupp! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg skal også bytte SSD, og det blir nok en 256 GB 840 Pro. Tenkte på en 830, men den er visst i ferd med å fases ut, så bedre med en nyere SSD. Lenke til kommentar
kristian-quattro Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Vil du ha lese og skrivehastighet på over 500 MB/s på store filer? F.eks videofiler? Altså sekvensiell les og skriv. Vil at disken skal ha de spesifikasjonene ja. Hvis jeg kan referere til det konduktans svarte: "Helt ærlig, så lenge disken har ~500 MB/s lese- og skrivehastighet, så merker du ikke forskjell i praksis. I benchmarks er de dyreste kjappere, men i hverdagsbruk har det ingen verdens ting å si." så er det blitt en kriterie. Om det er store filer, små filer eller musikkfiler spiller ingen rolle. Min ssd disk skal brukes til programfiler, operativsystem og spill. Alt annet kan være på en vanlig hdd. Nå ble jeg usikker. Kanskje jeg skal gå for en 840 i steden? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Gå for hyperx du. Du merker nok ikke forskjell uansett, og k55 51 02 51valiteten er så høy hos alle produsenter at det ikke har noe å si. En lagrer ikke livsviktig info på en bitteliten 120gb ssd uansett, så hvem bryr seg om den ryker om noen år når vi har fem års reklamasjonstid i Norge? Ryker den, så får du uansett en nyere og mer moderne ssd i erstatning, så det har ikke noe å si hva man velger ;-) Lenke til kommentar
kristian-quattro Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2013 Gå for hyperx du. Du merker nok ikke forskjell uansett, og k55 51 02 51valiteten er så høy hos alle produsenter at det ikke har noe å si. En lagrer ikke livsviktig info på en bitteliten 120gb ssd uansett, så hvem bryr seg om den ryker om noen år når vi har fem års reklamasjonstid i Norge? Ryker den, så får du uansett en nyere og mer moderne ssd i erstatning, så det har ikke noe å si hva man velger ;-) Jeg liker det svaret Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Vil at disken skal ha de spesifikasjonene ja. Hvis jeg kan referere til det konduktans svarte: "Helt ærlig, så lenge disken har ~500 MB/s lese- og skrivehastighet, så merker du ikke forskjell i praksis. I benchmarks er de dyreste kjappere, men i hverdagsbruk har det ingen verdens ting å si." så er det blitt en kriterie. Om det er store filer, små filer eller musikkfiler spiller ingen rolle. Min ssd disk skal brukes til programfiler, operativsystem og spill. Alt annet kan være på en vanlig hdd. Nå ble jeg usikker. Kanskje jeg skal gå for en 840 i steden? Dette er vel den Kingston V+200 http://hexus.net/tec...0-120gb/?page=5 MAn får det man betaler for. JEg hadde ikkje kjøpt denne for 600kr engang... For 715 kr får man f.eks SanDisk Extreme SSD 120GB, som er en veldig bra ssd til prisen. Men for all del, kjøp hva dere vil, bare det ikkje blir klaging på at ytelsen ikkje er som anonsert 500/400 eller hva det nå er Endret 2. januar 2013 av Nizzen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå