Gå til innhold

Hvorfor er du for/imot innvandring?


Anbefalte innlegg

Nettop ja. I denne betydning så kan jeg svare igjen: hver dag, i de fleste land.

Store grupper av innvandrere fra den tredje verden blir mer avhengig av trygd jo lenger de er i Norge. Det viser en fersk undersøkelse.

 

Flyktninger/asylsøkere, andre ikke-vestlige innvandrere, det vil si personer som i hovedsak er kommet gjennom familiegjenforening, og innvandrere fra vestlige land. Ser man på gruppen "andre ikke-vestlige innvandrere" som kom til Norge i perioden 1966-75, altså før innvandringsstoppen, mottok rundt 50 prosent en eller annen form for trygd etter 25 år i Norge.

http://www.aftenpost...icle1108140.ece

 

Og det er bare ett eksempel.

 

For noe tull.

Voldsomt hvor skråsikker du skulle være.

 

This is a replication on the global stage of his widely cited 1991 study of ethnic conflict in India. It is an evolutionary analysis that combines nuance and quantitative rigor. Vanhanen's starting assumption, that all humans share a common human nature in which nepotism can extend to ethnic kin, is already far ahead of culture-based analyses.

Marshalling data on 176 contemporary societies, Vanhanen finds that 66% of global variation in ethnic conflict is explained by heterogeneity. This is the sort of robust result that comes from using palpable biological variables. There are many other causes of ethnic conflict but none as strong as ethnic diversity. Per capita income, level of human development, and level of democratization explain only between 6% and 16% of variation. Vanhanen concludes that because the predisposition to ethnic nepotism is engraved in the human genome, ethnic conflict will continue into the future.

http://www.ulsterins..._conflicts.html

 

Jeg siterer din kilde:

 

Med andre ord, du har misforstått hele greia.

Se over.

 

Det der er en blogg, ikke en kilde.

Det er en blogg om ett forsøk, og var ikke ment som noe annet enn et eksempel.

 

Om du har så store problemer med begrepet, skal jeg la være å nevne det mer.

Jeg har ikke noe problem med det, men det må brukes riktig.

 

Det er sikkert naturlig, hva så? Påstår du at alt som er naturlig er flott og bør vernes om? I så fall kan du bli litt klokere - og underholdt av denne her.

Jeg har ikke sagt at det er flott, men jeg tror at det er akkurat det som fører til polarisering mellom raser.

Endret av 1Q84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Store grupper av innvandrere fra den tredje verden blir mer avhengig av trygd jo lenger de er i Norge. Det viser en fersk undersøkelse.

Nå var den vel ikke akkurat fersk da, det er 10-20 år gamle tall dette. At mange av arbeidsinnvandrerne mottar trygd etter 25 år i landet er ikkke så rart. Nordmenn blir mer og mer avhengig av trygd jo lenger vi lever vi også.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Har ikke lest resten av tråden, men hovedgrunnen min til at jeg er imot innvandring er fordi 70% av de som kommer hit lever på NAV

Da blir du kanskje glad for å høre at det ikke stemmer. Selv blant første generasjons afrikanere er 49% av de over 30 i arbeid, og vel så viktig: Av deres barn som er født i Norge er 74% i arbeid når de er over 30. (Det er en litt skjev statistikk, fordi "versting-landet" Somalia ikke har norskfødte barn over 30 ennå, men allikevel.)

 

å stifter store familier de ikke kan forsørge økonomisk.

Det stemmer heller ikke. Riktig nok har de dobbelt så ofte store familier som nordmenn (1 av 3 familier mot 1 av 6 er på 5 eller flere, altså med 3 eller flere barn.) Og også her ser vi samme utvikling: Innvandrernes barn får ikke flere barn enn snittbefolkningen. Det er den samme utviklingen vi har sett blant etniske nordmenn. Min far hadde 5 søsken, det var slett ikke unormalt den gangen.

 

Dette er det hardtarbeidene nordmenn som betaler for.

Og hardtarbeidende innvandrere. De er tross alt flere enn trygdemottagerne.

 

Andre som også kommer hit bare for å lage kvalm og faen, tenker spesielt på de som går langs Akerselva og selger narkotika.

Ja, men de er heldigvis bare en liten brøkdel av innvandrerne.

 

Er langt ifra rasist så de som kommer hit for å søke jobb og tjene til livets opphold er hjertelig velkommen for min del ihvertfall :)

Problemet er delvis at mange av de som kommer ikke får søke jobb. De settes i asylmottak.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Voldsomt hvor skråsikker du skulle være.

 

Skråsikker? Jeg er ikke den som poster kvasibiologiske raseteorier online og presenterer det som fakta. Jeg er heller ikke den som ikke er i stand til å finne vitenskapelige kilder som har noe med saken å gjøre, eller ikke klarer å forstå hva som står i de tilfeldige linkene jeg googlet meg frem til. Tror ikke du burde snakke om skråsikker, god bedring.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Eg vil gjerne at du har med seriøse kilder til det du kjem med og ikkje tragiske obskure nettsider. Det beste hadde vert statlige nettsider, liknande det norske statistisk sentralbyrå. 18% av selskapa på fortune 500, i følge deg, er starta av innvandrar og 41 % av ungane til innvandrar. Men det er svært viktig her å påpeike at dei fleste av selskapa som er på liste er ganske gamle og det er faktisk ikkje så rart med tanke på innvandringsbølgene som kom inn over USA mellom 1850 og 1950. Det skulle faktisk godt gjørast at det er så få selskap som har blitt starta av innvandrarar eller barna til innvandrarar i eit land der det stort sett er innvandrarar. Det er derfor ikkje eit argument for innvandring, men det er ei statering av det faktum at USA er eit land med stort sett innvandrarar.

 

I eit land som er så tett befolka som USA trur eg neppe at dei tenar på å få inn fleir folk, og i vertfall tenar vi ikkje på det her til lands.

 

Du tar feil, du må huske at det ikke finnes 18% innvandrere i USA men mindre enn 10% lovlig innvandrere. Det betyr at det er mer sannsynlig at innvandrere starte nye selskap enn amerikaner som har bodd i USA i flere generasjoner. Det er en stor fordel nå, særlig i høyteknologi selskap, noe som har hendt i de siste 15år, ikke bare lenge siden.

 

Over the past 15 years, immigrants have started 25 percent of U.S. public companies that were

venture-backed, a high percentage of the most innovative companies in America.(Det betyr at det er dobbelt så mulig at innvandrere starter venture backed selskap enn ikke-innvandrere)

 

• The current market capitalization of publiclytraded immigrant-founded venture-backedcompanies in the United States exceeds $500 billion, adding significant value to the American economy. This is an example of the enormous wealth-creating abilities ofimmigrant entrepreneurs.

 

• Immigrant-founded venture-backed companies are concentrated in cutting edge sectors:

high-technology manufacturing; informationtechnology (IT); and life sciences. (Disse invandrere som starter disse cutting edge selskap er nye innvandrere og oftest har ingen europeiske bakgrunnen)

 

http://www.nvca.org/index.php?option=com_content&view=article&id=254:american-made-the-impact-of-immigrant-entrepreneurs-and-professionals-on-us-competitiveness&catid=40:research

 

http://factfinder2.census.gov/faces/tableservices/jsf/pages/productview.xhtml?pid=SBO_2007_00CSCBO09&prodType=table

 

Foreldre som forlot og adopterte han vekk

Riktig, det viser hvor lite rolle ens opprinelig etnisitet spiller.

 

 

 

 

Bevis?

De skaper arbeid og bidrar til økonomisk fremgang til større grad enn de som har bodd i USA i flere generasjoner, særlig i teknologi.

 

Fra den verdens berømte Academy of Sciences---

 

Between 1980 and 2000, the percentage of Ph.D. scientists and engineers employed in the United States who were born abroad has increased from 24% to 37%. The current percentage of Ph.D. physicists is about 45%; for engineers, the figure is over 50%. One fourth of the engineering faculty members at U.S. universities were born abroad. Between 1990 and 2004, over one third of Nobel Prizes in the United States were awarded to foreign-born scientists. One third of all U.S. Ph.D.s in science and engineering are now awarded to foreign born graduate students. We have been skimming the best and brightest minds from across the globe, and prospering because of it; we need these new Americans even more now as other countries become more technologically capable.

http://www7.nationalacademies.org/ocga/testimony/Importance_of_Foreign_Scientists_and_Engineers_to_US.asp

 

 

Så la oss la være å sleppe dei inn slik at vi slepper dette problemet. Det er ikkje vi som nektar dei i å bli nordmenn, men dei som vil holde på sin identitet. Og då kan vi nå ikkje sjå på dei som nordmenn når dei ikkje vil bli som oss

Nei-dere lar dem ikke bli nordmenn uavhengig hvor mye de ønsker å bli nordmenn. Har man et mørkt hud i Norge, blir man aldri sett som norske uavhengig av hvor godt de snakker norsk og spiser bløtkake Noen prøver og andre ikke, det er klart men når du gjør det umulig så ville de fleste seg uansett.

 

Det var en fransk journalist som intervjuet flere muslime gutter i Dearborn, Michigan. Deres foreldrene flyttet fra Yemen og barna ble født i USA. Han spurte dem hvor de kom fra- alle svarte at de kom fra et sted i Dearborn. Franskmannen ble litt forvirret og sa -where do you REALLY come from og barna gjentatte svaret. Bodde disse gutter i Frankrike ville de ha sagt at de kom fra Yemen, selv om de ble født i Frankrike. I USA identifisere innvandrerbarn med USA og ikke foreldrenes hjemlandet, de mener de er amerikaner først fordi de blir akseptert som alle andre som ekte amerikaner.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på Norsk og Nordmann. Man er Norsk når man har tilhørlighet til Norge og Nordmann er man når man har særeegene gener i fra generasjonene som har levd et par tusen år oppi nord.

 

Det er hverken typisk Norskt eller av Nordmenn å gi opp sin kultur for å bli noe annet enn det man kommer fra. For en Nordmann ville aldri gitt opp sin kultur for å bli noe annet. Så det er veldig unorskt å prøve å bli noe annet, si en Tibetaner som prøver å glemme sin Tibetanske kultur og skifte til Nordmennene sin kultur er unorskt(og unordmannskt) i seg selv.

 

Jeg synes invandring er kjempe bra i små mengder men, for mye er rett og slett nesten faunakriminalitet. Det er en grunn til at man ikke får lov til å ta inn hvem som helst dyreraser i Norge og spre dem i Naturen. Fordi hvis det blir for mange vil det påvirke det normale mangfoldet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du tar feil, du må huske at det ikke finnes 18% innvandrere i USA men mindre enn 10% lovlig innvandrere. Det betyr at det er mer sannsynlig at innvandrere starte nye selskap enn amerikaner som har bodd i USA i flere generasjoner. Det er en stor fordel nå, særlig i høyteknologi selskap, noe som har hendt i de siste 15år, ikke bare lenge siden.

 

99% og til og med meir er innvandrar i USA. Det vil være lurt av deg å svare på det eg tidlegare har sagt enn å videreføre det du har sagt før. Igjen vil eg minne deg om dei tidlegare har komne store innvandringsbølger til USA der det i desse tidsperiodane dei fleste store selskapa har blit starta. På grunn av den enorme befolkningsveksten dette medførte (ja, dei fleste amerikanerane kom i desse tider) skulle det være svært rart om statistikken viste noko annleis enn det du har skreve. I tillegg har dette null og niks å sei for vidare innvandring, av den grunn av at statistikken ikkje er signifikant.

 

Det virkar som om du synes at vi burde ha meir innvandring fordi du trur at dei er betre mennesker enn kva som allerede bur i landet, men dette er jo definisjonen på rasisme. Statistikkane er ikkje på din side, det er kun du som misforstår til dei grader.

 

Over the past 15 years, immigrants have started 25 percent of U.S. public companies that were

venture-backed, a high percentage of the most innovative companies in America.(Det betyr at det er dobbelt så mulig at innvandrere starter venture backed selskap enn ikke-innvandrere)

 

• The current market capitalization of publiclytraded immigrant-founded venture-backedcompanies in the United States exceeds $500 billion, adding significant value to the American economy. This is an example of the enormous wealth-creating abilities ofimmigrant entrepreneurs.

 

• Immigrant-founded venture-backed companies are concentrated in cutting edge sectors:

high-technology manufacturing; informationtechnology (IT); and life sciences. (Disse invandrere som starter disse cutting edge selskap er nye innvandrere og oftest har ingen europeiske bakgrunnen)

 

http://www.nvca.org/...tid=40:research

 

http://factfinder2.c...&prodType=table

 

Kva er det som blir rekna som innvandrarar i desse undersøkelsane? I følge denne statistikken du har funne fram handlar det om føretak som blir starta av personar som ikkje er født i landet. Internasjonale selskaper blir rekna med i desse samt alle andre føretak starta av utlendingar som ikkje bur i USA. Av denne grunn blir det for dumt å konkludere med at innvandrarar startar fleir selskap enn den gjennomsnittlige amerikaner. Men heller konkludere med at aktiviteten til utlendingar er betydningsfull i USA. Noko som faktisk gjelder dei fleste land, og burde gjelde spesielt for store økonomiar.

 

Riktig, det viser hvor lite rolle ens opprinelig etnisitet spiller.

 

Eg har ikkje sagt annleis, men heller diskutert med deg om det er profitabelt eller ikkje og godt for landet. Etter det vi har pratar om er ikkje adopsjon ein del av innvandringsspørsmålet og vi kan derfor ikkje ta dette med.

 

De skaper arbeid og bidrar til økonomisk fremgang til større grad enn de som har bodd i USA i flere generasjoner, særlig i teknologi.

 

Du har fremdeles ikkje bevist noko av dette. Alt du har bevist er at utlendingar er godt representert i det amerikanske næringslivet. Men likvel har du ikkje komen med bevis om at dei faktisk lyktes.

 

Fra den verdens berømte Academy of Sciences---

 

Between 1980 and 2000, the percentage of Ph.D. scientists and engineers employed in the United States who were born abroad has increased from 24% to 37%. The current percentage of Ph.D. physicists is about 45%; for engineers, the figure is over 50%. One fourth of the engineering faculty members at U.S. universities were born abroad. Between 1990 and 2004, over one third of Nobel Prizes in the United States were awarded to foreign-born scientists. One third of all U.S. Ph.D.s in science and engineering are now awarded to foreign born graduate students. We have been skimming the best and brightest minds from across the globe, and prospering because of it; we need these new Americans even more now as other countries become more technologically capable.

http://www7.national...neers_to_US.asp

 

Denne innvandringa er alltid vel og bra, det skal eg ikkje sei noko i mot. Amerikanerane har eit svært godt skulesystem, som er privat egd. Folk frå heile verda kjem dit for å ta utdanning, og sidan det alltid er plass til høgstbydande blir det slik at mange utlendingar reisar dit.

 

Nei-dere lar dem ikke bli nordmenn uavhengig hvor mye de ønsker å bli nordmenn. Har man et mørkt hud i Norge, blir man aldri sett som norske uavhengig av hvor godt de snakker norsk og spiser bløtkake Noen prøver og andre ikke, det er klart men når du gjør det umulig så ville de fleste seg uansett.

 

Tull, dei kan bli nordmenn dei. Men dei kan ikkje rekne med å bli det dersom dei ikkje er villige til å legge i frå seg sin kultur for å bli nordmenn. Dei er også for det meste med folk frå sitt eige land og då lærer dei seg aldri å bli nordmenn.

 

Det var en fransk journalist som intervjuet flere muslime gutter i Dearborn, Michigan. Deres foreldrene flyttet fra Yemen og barna ble født i USA. Han spurte dem hvor de kom fra- alle svarte at de kom fra et sted i Dearborn. Franskmannen ble litt forvirret og sa -where do you REALLY come from og barna gjentatte svaret. Bodde disse gutter i Frankrike ville de ha sagt at de kom fra Yemen, selv om de ble født i Frankrike. I USA identifisere innvandrerbarn med USA og ikke foreldrenes hjemlandet, de mener de er amerikaner først fordi de blir akseptert som alle andre som ekte amerikaner.

 

Eg skal også fortelle deg ein historie her frå Noreg. Det var ein jurnalist som besøkte ein familie som hadde innvandra frå eit land i Afrika, tema var integrering i det norske samfunnet. Det viste seg at det var eit fåtall av medlemmane i familien som ein gong kunne norsk og jurnalisten spurde kvifor nokon av familiemedlemmane ikkje kunne norsk når dei hadde budd her så lenge. Då fekk ho som svar at nordmenn kunne ta å lære seg deira språk i staden.

 

Kanskje det er slik i USA at innvandrarane føler seg meir velkommne fordi alle er amerikanerar uansett kor dei kjem frå. Men eg personlig trur det handlar mykje meir om at det er så mange forskjellige folkegruppar og kulturar i landet slik at alle kan busette seg i sit eige lille land.

 

Og kvifor skulle eigentleg folk som ikkje oppførar seg som nordmenn bli kalla nordmenn når dei bur i Noreg? Definisjonen av ein nordmann er jo umulig at du bur i Noreg, men heller måten vi ter oss på, korleis vi tenker og genene våre. Men dei to første er nok det viktigaste.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

I så fall kan innvandrere det også, så snart de får stemmerett, og da er de også "eiere av samfunnet" på linje med oss.

 

Og då vil altså vi eige mindre av Noreg. Sidan dei er forskjellig oss og har anna kultur og garantert andre idear vil Noreg forandre seg. Ynskjer du ein slik etnisk og politisk forandring? Ikkje eg i vertfall. Men du gjer. Og det er det heile diskusjonen handlar om. For vi veit alle at det er negativt. Det er bevist for mange år sidan.

 

Joda, det gjør det. Siste jeg sjekket så var det 655 000 mennesker med 1. eller 2. generasjons innvandrerbakgrunn i Norge. De er i høyeste grad en del av mitt samfunn. Jeg har naboer som er innvandrere, jeg har en "innvandrerghetto" 5 minutter ned i gata, det jobber innvandrere i matbutikkene der jeg handler. Hvis de ikke er det av ditt er jeg usikker på hvor du bor.

 

Nå er foreningen selvsagt ikke alltid like skjønn, men det er den jo ikke etniske nordmenn i mellom heller.

 

Det er nå tydelig at nordmenn har ein skjønnare forening enn kva nordmenn har med innvandrar. Det er jo så tydlig at ein kunne tatt feil i ein forvirra søvntilstand. Og ja innvandrar er ein del av samfunnet, det var ikkje poenget mitt om du leser kva eg har skreve.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

99% og til og med meir er innvandrar i USA. Det vil være lurt av deg å svare på det eg tidlegare har sagt enn å videreføre det du har sagt før. Igjen vil eg minne deg om dei tidlegare har komne store innvandringsbølger til USA der det i desse tidsperiodane dei fleste store selskapa har blit starta. På grunn av den enorme befolkningsveksten dette medførte (ja, dei fleste amerikanerane kom i desse tider) skulle det være svært rart om statistikken viste noko annleis enn det du har skreve. I tillegg har dette null og niks å sei for vidare innvandring, av den grunn av at statistikken ikkje er signifikant.

 

Immigrants are defined as those not born in the USA but have residency privileges. US citizens born in the USA are not immigrants. As I have shown, immigrants(as normally defined) have higher rates of entrepeneurism and academic participation in advanced degrees in science and math than do non-immigrants(citizens born in the USA) and therefore contribute disproportionately to the US economy than their native (as normally defined) counterparts. They are, and have always been a driving force in innovation and economic development of the USA.

 

 

Det virkar som om du synes at vi burde ha meir innvandring fordi du trur at dei er betre mennesker enn kva som allerede bur i landet, men dette er jo definisjonen på rasisme. Statistikkane er ikkje på din side, det er kun du som misforstår til dei grader.

 

Immigrants are not better people than natives, but they are optimistic, determined risk takers by nature. THose that are too timid to leave their native lands, do not. Once established, subsequent generations of immigrants' children tend not to take as many risks. This is about behavior and culture not about the color of one's skin.

 

 

Kva er det som blir rekna som innvandrarar i desse undersøkelsane? I følge denne statistikken du har funne fram handlar det om føretak som blir starta av personar som ikkje er født i landet. Internasjonale selskaper blir rekna med i desse samt alle andre føretak starta av utlendingar som ikkje bur i USA. Av denne grunn blir det for dumt å konkludere med at innvandrarar startar fleir selskap enn den gjennomsnittlige amerikaner. Men heller konkludere med at aktiviteten til utlendingar er betydningsfull i USA. Noko som faktisk gjelder dei fleste land, og burde gjelde spesielt for store økonomiar.

 

No, the study required that the founders or co-founders have permanent residence in the USA, not living outside of the USA. THe fact that some of the companies also have an international presence only adds to the value of the company and the profits generated for the USA.

 

 

 

 

 

 

 

Du har fremdeles ikkje bevist noko av dette. Alt du har bevist er at utlendingar er godt representert i det amerikanske næringslivet. Men likvel har du ikkje komen med bevis om at dei faktisk lyktes.

I have shown multiple studies showing immigrants having higher rates of entrepeneurship and contributions to science and math compared to citizens born in the USA. One more study from Duke University-

 

Immigrant entrepreneurs founded 25.3 percent of the U.S. engineering and technology companies established in the past decade, according to a new study from Duke University. What's more, foreign nationals -- those living in the United States who are not citizens -- contributed to an estimated 24.2 percent of international patent applications in 2006.

http://today.duke.edu/2007/01/engineerstudy.html

 

 

Denne innvandringa er alltid vel og bra, det skal eg ikkje sei noko i mot. Amerikanerane har eit svært godt skulesystem, som er privat egd. Folk frå heile verda kjem dit for å ta utdanning, og sidan det alltid er plass til høgstbydande blir det slik at mange utlendingar reisar dit.

And these immigrants contribute to the advancement of technology far out of proportion to non-immigrants

 

 

 

Tull, dei kan bli nordmenn dei. Men dei kan ikkje rekne med å bli det dersom dei ikkje er villige til å legge i frå seg sin kultur for å bli nordmenn. Dei er også for det meste med folk frå sitt eige land og då lærer dei seg aldri å bli nordmenn.

I think many norwegians will disagree with you that anyone can become norwegian.

 

 

 

Eg skal også fortelle deg ein historie her frå Noreg. Det var ein jurnalist som besøkte ein familie som hadde innvandra frå eit land i Afrika, tema var integrering i det norske samfunnet. Det viste seg at det var eit fåtall av medlemmane i familien som ein gong kunne norsk og jurnalisten spurde kvifor nokon av familiemedlemmane ikkje kunne norsk når dei hadde budd her så lenge. Då fekk ho som svar at nordmenn kunne ta å lære seg deira språk i staden

Yes, the problem is the welfare state.... but this is off-topic.

 

 

Kanskje det er slik i USA at innvandrarane føler seg meir velkommne fordi alle er amerikanerar uansett kor dei kjem frå. Men eg personlig trur det handlar mykje meir om at det er så mange forskjellige folkegruppar og kulturar i landet slik at alle kan busette seg i sit eige lille land

Off topic

 

 

Og kvifor skulle eigentleg folk som ikkje oppførar seg som nordmenn bli kalla nordmenn når dei bur i Noreg? Definisjonen av ein nordmann er jo umulig at du bur i Noreg, men heller måten vi ter oss på, korleis vi tenker og genene våre. Men dei to første er nok det viktigaste.

Because it implies a responsibility and civic duty.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
I think many norwegians will disagree with you that anyone can become norwegian.

Indeed, I do not believe anyone can become a Norwegian (or American for that matter), no more than you can become a unicorn. But then again I do not consider myself a Norwegian any more, even though most of those that consider themselves Norwegians also would consider me to be one (whether I want or not).

 

I hear those that consider themselves unicorns suffer from similar delusions. ;)

Lenke til kommentar

Og då vil altså vi eige mindre av Noreg.

Ja, det vil vi om det fødes flere nordmenn også. Og om flere av dem mener som deg og færre som meg, så "eier" du mer en meg, og omvendt. Men nå snakker vi altså om samfunnet og ikke landet.

 

Sidan dei er forskjellig oss og har anna kultur og garantert andre idear vil Noreg forandre seg.

Ja, men ikke nødvendigvis slik du tror.Blander du kobber og tinn får du et metall som er sterkere enn bestanddelene. Når fjellene våre raser i sjøen møtes natrium og klor og gir oss salt. Bruker du både de sorte og hvite tangentene på pianoet får du stor musikk.

 

På den annen side, parrer du en hest og et esel blir avkommet sterkt, men sterilt. Utfordringen blir å bruke den menneskelige fornuft i blandingsprosessen, så det kulturelle avkommet blir sterkt og levedyktig.

 

Ynskjer du ein slik etnisk og politisk forandring?

Ja, jeg tror at et samfunn er som vin. Står det urørt for lenge så bir det eddik. Eller som en åker: Enhver bonde vet at du må variere hva du dyrker på et jorde, ellers blir jorda utarmet.

 

Ikkje eg i vertfall. Men du gjer. Og det er det heile diskusjonen handlar om. For vi veit alle at det er negativt. Det er bevist for mange år sidan.

Nei, der sniker du din egen konklusjon inn og gjør den til et premiss. Og antyder dermed at jeg ønsker noe negativt. Det gjør jeg selvsagt ikke. Jeg ønsker de positive effektene av denne prosessen, og tror at de vil være sterkere enn de negative på sikt.

 

Og det er ikke bevist. Det er åpenbart at alle forandringer er utfordringer, på godt og vondt, Men noen ganger er de både nødvendige og fruktbare.

 

Du har ingen "bevis". Du har anekdoter og påstander, og som oss alle, nøye utvalgte statistikker som støtter din teori. I motsetning til deg så har jeg ikke et religiøst forhold til dette, og tror ikke at jeg forvalter Sannheten med stor S.

 

Det er nå tydelig at nordmenn har ein skjønnare forening enn kva nordmenn har med innvandrar. Det er jo så tydlig at ein kunne tatt feil i ein forvirra søvntilstand.

Jeg synes nå ikke det er så tydelig jeg. Men det skyldes kanskje at jeg har vært for lenge på forum som dette, hvor så mange av de som er totalt uenige med meg er etnisk norske.

 

Og ja innvandrar er ein del av samfunnet, det var ikkje poenget mitt om du leser kva eg har skreve.

Nei, jeg aner at poenget ditt er at foreningen ikke er "skjønn". Derom kan vi strides.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er nå tydelig at nordmenn har ein skjønnare forening enn kva nordmenn har med innvandrar.

 

Kan du gi en beskrivelse av forskjellene?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

herlig multikulturelle Norge

asyl kostnader.

http://www.dagbladet...itikk/16824125/

 

 

Hver femte innvandrer fra Irak og Somalia tatt for lovbrudd,Mens kinesiske innvandrere er underrepresentert.

 

http://www.dagbladet...litet/16958521/

 

Kultur forskjell heter det, Islam dominert kultur passer ikke i Norge og Europa generelt..

 

 

 

- 80-90 prosent av vold, utpressing, narkotikasalg, købråk og trusler startes av folk med ikke-norsk bakgrunn

 

http://www.dagbladet...nriks/14362158/

 

– Det som tsjetsjenerne har med seg fra sitt hjemland er en enorm gruppefølelse. Hvis det er noen som blir krenket så er det veldig stor solidaritet fra andre som støtter opp om dem på godt og vondt. Det finner en også fra andre kulturgrupper. Veldig mye av det vi ser dukker opp i forbindelse med straffesaker er at man har en annen konfliktløsningsmodell når man kommer fra Tsjetsjenia enn fra Norge. Det skyldes den bakgrunnen de har, sier han.

 

http://www.nrk.no/ny...aeren/1.8144752

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

herlig multikulturelle Norge

asyl kostnader.

http://www.dagbladet...itikk/16824125/

Asylkostnader er det vanskelig å komme unna så lenge vi har asyl/flyktningeinnvandring. Det har ingenting med kultur å gjøre, men med at vi putter dem i mottak og ikke får dem ut derfra på årevis. Dels fordi vi ikke vil.

 

Hver femte innvandrer fra Irak og Somalia tatt for lovbrudd, Mens kinesiske innvandrere er underrepresentert.

http://www.dagbladet...litet/16958521/

= Land i krig/borgerkrig skaper mer lovløshet og vold. At de tar det med seg til Norge er desverre ikke uventet. Det er en utfordring, fordi det nettopp er fra konflikområder asylsøkerne kommer. (Ellers hadde de ikke trengt asyl.

 

Kultur forskjell heter, Islam dominert kultur passer ikke i Norge og Europa generelt..

Sant nok. Vi får være glad for at de ikke dominerer. Noen av oss tror at de vil bli verdsliggjort etterhvert.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Asylkostnader er det vanskelig å komme unna så lenge vi har asyl/flyktningeinnvandring. Det har ingenting med kultur å gjøre, men med at vi putter dem i mottak og ikke får dem ut derfra på årevis. Dels fordi vi ikke vil.

 

 

= Land i krig/borgerkrig skaper mer lovløshet og vold. At de tar det med seg til Norge er desverre ikke uventet. Det er en utfordring, fordi det nettopp er fra konflikområder asylsøkerne kommer. (Ellers hadde de ikke trengt asyl.

 

 

Sant nok. Vi får være glad for at de ikke dominerer. Noen av oss tror at de vil bli verdsliggjort etterhvert.

 

Geir :)

Tragisk er det uansett at vi lar dette ødelegge landet vi har, vi har nok med de som er her pr idag og pengene som går til asyl politikken i Norge kunne reddet 1000x flere liv hvis de ble brukt i landene folk sulter og dør, vi har et militær som kan brukes også..

Lenke til kommentar

Den største grunnen jeg er imot ikke-vestlig innvandring er at det strider imot menneskets natur, slikt kan det bli bråk av. Vi har to naturer, en alturistisk og en invidulaistisk, grupper hvor invidualisme tok over døde ut. Grupper som hjalp andre medlemmer i gruppen overlevde. Det jeg prøver å si er at det ikke er naturlig å hjelpe hverandre på tvers av kulturer og etnisiteter. Så vidt jeg vet har det aldri hent at to radikalt forskjellige kulturer eller etnisiter har levd fredelig side om side. En nasjon er ingenting annet enn en haug med mennesker som fått for seg at de har noe tilfelles og ønsker å hjelpe hverandre. En nasjon er avhengig av tillit, jeg tror vi mister tillit om vi blir for ulike. Vi er terroritale dyr.

 

Så, hva er den viktigste grunnen til at dere er for eller imot innvandring?

 

Min tur å si nå: For noe rasistisk bullshit.

 

Etnisitet har null og niks å si om noen skal få lov til å bo her i landet. Så lenge de ikke bryter norsk straffelov, er de velkommen for min del. Ikke minst trenger Norge arbeidsinnvandring for å kunne gå rundt. Innvandrerne tar jobbene som nordmenn flest ikke vil ha. Skal grensene stenges, må innvandrermotstanderne også være villige til å ta så kalte "drittjobber" slik at vi ikke blir avhengig av innvandring.

Lenke til kommentar

Nordmenn som flytter til USA blir kallt norsk amerikaner. Du kaller deres barn nordmenn men de vet lite om norsk kultur og språk etterhvert

 

Det må jeg si er en veldig positiv ting med USA. Innvandrerne der får mye bedre integrering i og med at de blir behandlet som amerikanere selv om de ikke er det. Hadde man gjort det samme her i Norge, ville mye av problemene vi har med innvandring vært løst. For noen som føler å bli integrert, vil automatisk få motivasjonen til å integrere seg. Føler man derimot å bli utestengt pga. kulturelle og etniske forskjeller, vil motivasjonen til å integrere seg synke ned tilsvarende. For hvem er det som vil integrere seg i et samfunn hvor man ikke føler seg velkommen?

Lenke til kommentar

 

 

Det må jeg si er en veldig positiv ting med USA. Innvandrerne der får mye bedre integrering i og med at de blir behandlet som amerikanere selv om de ikke er det. Hadde man gjort det samme her i Norge, ville mye av problemene vi har med innvandring vært løst. For noen som føler å bli integrert, vil automatisk få motivasjonen til å integrere seg. Føler man derimot å bli utestengt pga. kulturelle og etniske forskjeller, vil motivasjonen til å integrere seg synke ned tilsvarende. For hvem er det som vil integrere seg i et samfunn hvor man ikke føler seg velkommen?

 

Innvandrere til USA kommer til å få anledning til å jobbe. De får ikke jobb hvis de ikke lære språk og integrere seg litt. Trygde får de ikke, jobbe må de. Engasjere de i kriminalitet før de får fullt statsborgerskap så må de dra hjemme. Så enkelt er de.

 

Det var typisk at norske innvandrer barn kan mye norsk men deres barn kan ikke språket i det hele tatt, særlig fordi de har giftet seg med noen med et annet etnisitet. Jeg er annen generasjon innvandrer selv

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Immigrants are defined as those not born in the USA but have residency privileges. US citizens born in the USA are not immigrants. As I have shown, immigrants(as normally defined) have higher rates of entrepeneurism and academic participation in advanced degrees in science and math than do non-immigrants(citizens born in the USA) and therefore contribute disproportionately to the US economy than their native (as normally defined) counterparts. They are, and have always been a driving force in innovation and economic development of the USA.

 

Når du skriver på eit norsk diskusjonsforum og med ein person som skriv norsk, er det vanleg folkeskikk å også svare på norsk.

 

Du har vist at mange innvandrarar i USA har akademisk kompetanse, men at dei startar fleir selskap har du aldri vist. Du har heller ikkje vist at desse personane faktisk gjer økonomien i USA betre og heller ikkje det at dei driver økonomien framover. Du har ikkje vist noko av det du kjem med, men du gjentar det du har lest, på obskure nettside og presanterar det som fakta (her tenker eg ikkje på statistikken du har funne fram, eg ser at det er ein statlig eid side).

 

No, the study required that the founders or co-founders have permanent residence in the USA, not living outside of the USA. THe fact that some of the companies also have an international presence only adds to the value of the company and the profits generated for the USA.

 

Faktisk stemmer dette ikkje med nettsida du har lika til. Det negativt for amerikanerane at internasjonale selskap tar over marknaden i USA, dette vil føre til at profitten forsvinn ut av landet og dei vil sitte igjen med mindre verdiar etterpå. Det er eit stort problem når det gjeld innvandring også, fordi landet får fleir munnar å mette og fleir verdiar går ut av landet. Som regel vil jo innvandrarane sende pengar ut. Innvandrarane må derfor ha større verdiskaping enn "the natives", som du kallar dei, for at det skal gå opp i opp.

 

Denne enormt negative pengetilstrømninga til USA er grunnen til at det går så dårlig.

 

I have shown multiple studies showing immigrants having higher rates of entrepeneurship and contributions to science and math compared to citizens born in the USA. One more study from Duke University-

 

Immigrant entrepreneurs founded 25.3 percent of the U.S. engineering and technology companies established in the past decade, according to a new study from Duke University. What's more, foreign nationals -- those living in the United States who are not citizens -- contributed to an estimated 24.2 percent of international patent applications in 2006.

http://today.duke.ed...ineerstudy.html

 

Korreksjon, utlendingar startar 25,3 % av USA sine ingeniør- og teknologiselskap. Igjen er det ikkje nytt at USA er flinke til å finne kompetent arbeidskraft i utlandet, men dette betyr ikkje at innvandring generelt er positivt for USA. Det er ein stor forskjell mellom det å finne gode arbeidarar og kompetente ingeniørar i utlandet og det å sleppe inn alle som vil.

 

I think many norwegians will disagree with you that anyone can become norwegian.

 

Det å være nordmann er ikkje det å bu i Noreg, men det å være norsk. Korleis skal alle kunne bli nordmenn når dei ikkje ynskjer å bli slik som oss? Alt er deira val.

 

Yes, the problem is the welfare state.... but this is off-topic.

 

Det er så absolutt ikkje "off-topic", det vi pratar om her er om innvandring til Noreg er profitabelt. Og sidan vi har ein velferdsstat som vi ynskjer å beholde må dette være med i kostnadane ved innvandring.

 

Off topic

 

Dette er heller ikkje utanfor det vi pratar om, fordi vi her i Noreg har ikkje så mange små samfunn der utlendingane kan finne seg til rette. Noreg er ikkje slik som USA heller, og heile diskusjonen vår om USA blir eigentleg overflødig sidan det er to vidt forskjellige land.

 

Because it implies a responsibility and civic duty.

 

Det kan sikkert hende det gjer, men det å være nordmann er meir enn det å være amerikaner. Etter det eg har lest her eksisterar ikkje amerikaner begrepet i det heile tatt, kunne like godt kalt dei verdensborgerar.

 

Kan du gi en beskrivelse av forskjellene?

 

Groruddalen, resten av Noreg. Nok sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...